تعداد بازدید: ۱۸۰۲
کد خبر: ۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ - 2017 22 May
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در شیراز بیان کرد:
کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در سفر یک روزه به استان فارس در جلسه کمیته کشاورزی استانداری فارس شرکت نمود و سپس از مزارع الگویی شهرستان مرودشت و دشت آهوچر بازدید نمود.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در خاتمه سفر خود به استان فارس و پس از بازدید از مزارع شهرستان مرودشت هدف از سفر به این استان را شرکت در جلسه کمیته کشاورزی استانداری در خصوص کشت پاییزه چغندرقند و بازدید از مزارع کشاورزی استان فارس دانست و گفت: در جلسه کمیته کشاورزی که در استانداری فارس و با حضور استاندار فارس برگزار شد مقرر گردید حداقل 1500 هکتار و انشاء الله تا شروع 2000 هکتار در جنوب استان فارس مقدمات کشت پاییزه چغندر قند در استان فارس فراهم شود که این امر مهم مزایای بسیاری از نظر مصرف بهینه آب، تولید شکر و ایجاد اشتغال به همراه دارد. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه از تعدادی از مزارع گندم، گلرنگ، کلزا و چغندر قند در شهرستان مرودشت و دشت آهوچر  بازدید کردم، گفت: با توجه به کم آبی که حادث شده است تقریبا گلرنگ برای کشاورزان این منطقه یک زراعت اجباری است و امیدواریم بتوانیم  بذرهای بهتری را در اختیار کشاورزان قرار دهیم و بر آن هستیم تا با وزارت نیرو تعامل نمائیم که در هر شرایطی به این کشت 1 تا 2 آب تخصیص داده شود.

این مقام مسئول در قسمت دیگری از سخنان خود در رابطه با پرداخت به موقع وجه خرید کلزا به کشاورزان اشاره نمود و اظهار داشت: گزارش هایی که از استان های خوزستان، جیرفت، ایلام و بندرعباس که در آنها برداشت کلزا صورت پذیرفته است مبنی بر این می باشد که پول کلزا کاملا و به روز پرداخت شده است و خورسندیم که تولید کلزا تاکنون 2 برابر سال گذشته بوده است و عملکرد ها نیز نزدیک 40 درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل می باشد.

وی تصریح کرد: با استفاده از ارقام هیبرید و پر عملکرد با 2 الی 5/2 کیلو گرم بذر در هکتار می توان تولید بسیار خوبی داشت که این مهم  هم سبب صرفه جویی در هزینه ها گردیده و هم از نظر داشتن مزارع خوب حائز اهمیت می باشد.

کشاورز بیان داشت: تقریبا تا دیروز نزدیک به 000/800/1 تن گندم خریداری شده است که نسبت به سال گذشته تاکنون 18 درصد افزایش رشد داشته است و بحمداله تولید امسال کمتر از سال گذشته نخواهد بود و واردات گندم در سال زراعی جاری نخواهیم داشت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت تاکید کرد: ما در ابتدای سال علاوه بر اینکه به اندازه 9 ماه گندم داشتیم، 3 میلیون تن نیز ظرفیت صادرات گندم برایمان وجود داشت و عملا کشور به مرحله عبور از خود کفایی گندم رسیده است.

وی در خاتمه گفت: هنر ما در این است که بهره وری را بالا ببریم و با اعتباراتی که در قانون بودجه دیده شده است و 2 برابر اعتبار سال گذشته در نظر گرفته شده است و مقرر می باشد خود شرکت بازرگانی و بانک کشاورزی نیز از چرخش مالی خود استفاده نمایند بنابراین پرداخت وجه خرید گندم به حساب کشاورزان به موقع انجام خواهد شد.

قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این بازدید گفت: حدود 13000 هکتار سطح زیر کشت چغندر قند بهاره در استان فارس می باشد که البته به دلیل چالش آب در این استان ما توصیه به کشت چغندر قند پاییزه را در مناطقی که امکان پذیر است می نماییم، زیرا که بهره وری آب در چغندر قند پاییزه 2 برابر بهره وری آب در چغندر قند بهاره است و از آب سبز که همان آب بارندگی است استفاده موثرتری را انجام می دهیم و خوشبختانه در جلسه امروز ستاد چغندرقند که هم کارخانجات استان و هم خارج از استان حضور داشتند مدیران این کارخانجات اعلام آمادگی نمودند که چغندرقند پاییزه تولیدی از کشاورزان را به موقع دریافت نمایند.

وی در ادامه سخنان خود به خرید گندم در این استان اشاره نمود و افزود: تاکنون بیش از 100000 تن گندم در استان فارس خریداری شده است و خرید این محصول استراتژیک کماکان در این استان ادامه دارد.
برچسب ها: خودکفایی ، گندم ، فارس
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها