تعداد بازدید: ۳۱۴۷
کد خبر: ۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲ - 2016 25 June
درخواستی از آیت‌اله فقیه عضو خبرگان رهبری و دکتر مسعودی نماینده مجلس
عسکر یاراحمدی گروه گزارش

بخش قطرویه با پتانسیل خوب و مناسب کشاورزی در زمینه‌های باغداری، می‌تواند اشتغال خوبی را برای جوانان بخش به همراه داشته باشد که در همین زمینه، رتبه نخست تولید پسته در استان فارس را یدک می‌کشد. به گفته افراد قدیمی، در این منطقه در سالیان نه چندان دور پوشش گیاهی و جنگل به اندازه‌ای بود که وقتی ٢٠-١٠ متر از هم فاصله می‌گرفتی، همدیگر را نمی‌دیدی. همچنین در سالهای گذشته که آب چشمه عاشق در تمام سال جریان داشت، از این آب برای کشاورزی استفاده می‌کردند.


آن زمان به حدی آب فراوان  و زیاد بود که سطح بسیار وسیعی از زمین‌های کشاورزی را آب فرا می‌گرفت و حتی بسیاری از باغات به همین  دلیل خشک و رها شدند.


با حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز در آن سالها، به تدریج سطح آب چاه‌های کشاورزی پایین رفت. از طرفی با خشکسالی‌های پی‌در‌پی چندین ساله، آب چشمه عاشق هم خشک شد.


استفاده بی‌رویه از آبهای زیرزمینی در کنار خشکسالی ادامه یافت تا زندگی مردم بخش قطرویه دچار بحران شود و زحمات چندین ساله و صرف هزینه فراوان در احداث باغات، با خطر نابودی مواجه گردد.


روند خشکسالی سال به سال بیشتر شد تا اینکه آبهای شیرین  جای خود را به آبهای شور و تلخ داد و این دشت با پوشش گیاهی مناسب و جنگل‌های زیبا، جای خود را به کویری شوره‌زار و بی‌آب داد.


بحران آب به حدی شدید است که اکنون مردم برای آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه‌اند و آب خوردن با جیره‌بندی ١٥-١٤ روزه به دست مردم می‌رسد و مردم تشنه، برای آب له‌له می‌زند.
بسیاری از مردم توان تحمل این روند را نداشته و مجبور شده‌اند به شهرهای دیگر مهاجرت کنند. همین مهاجرت، هم برای روستائیان و هم برای شهر مهاجر‌پذیر مشکلات اجتماعی زیادی به همراه دارد.


در واقع رونق اقتصادی در بخش قطرویه تعطیل شده و خیل عظیمی از مردم که با کشاورزی امرار  معاش می‌کردند، بیکار شده‌اند. بیکاری، معضلات اجتماعی دیگری از جمله افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق، جرم و جنایت، ‌اعتیاد و ... را به دنبال دارد. واقعیتی تلخ‌تر این که حتی برخی‌ها کشاورزی را رها کرده و به کارهایی از جمله قاچاق مواد مخدر، انتقال غیرقانونی اتباع بیگانه و ... روی آورده‌اند.


خشکسالی آنقدر عرصه را بر مردم تنگ کرد و مشکلات زیادی بوجود آورد که دولت را به چاره‌اندیشی انداخت. یکی از راه‌های چاره، احداث سد بر روی رودخانه فصلی چشمه عاشق بود؛ رودخانه‌ای که در باران‌های موسمی حجم زیادی از آب کوه‌های بالادست بخش را روانه کویر می‌کند و به این وسیله آب حیات‌بخش به جای این که دردی از مردم را دوا کند، در کویر می‌ماند و دوباره راهی آسمان می‌شود.


مطالعات پروژه سد چشمه عاشق در سال ٨٤ انجام شد و در پانزدهم آبان‌ماه همان سال به تصویب رسید.


به دنبال آن، امید به میان مردم برگشت. مردم از همان سال با چنگ و دندان و با صرف هزینه‌های سنگین و طاقت‌فرسا باغات خود را حفظ کردند به این امید که با تکمیل پروژه سد چشمه عاشق، زحمات چندین ساله‌اشان به هدر نرود؛ هر چند عده زیادی، باغات خود را در مبارزه با بلای طبیعی خشکسالی و کم‌آبی از دست دادند.


عملیات اجرایی سدچشمه عاشق ، از سال ٨٤ تا ٨٨ به دلیل کمبود اعتبار به تأخیر افتاد و در سفر دی‌ماه سال ١٣٨٨ استاندار وقت به نی‌ریز، با تخصیص اعتبار، پروژه جان گرفت و تا مدتی پیش رفت. پیمانکار علیرغم مشکلات مالی و عدم تخصیص اعتبار توانست جلوی تعطیلی کارگاه را بگیرد.


در سال ١٣٩٢ سد چشمه عاشق به عنوان اولین سد بتنی و غلتکی فارس به پیشرفت فیزیکی ٦٥ درصد رسید و مسئولین قول آبگیری سد را برای پایان همان سال دادند.


همان سال با اعلام منابع آگاه، زمزمه‌های فروش ٤٠ درصد از آب سد به گل‌گهر سیرجان به گوش رسید و آرامش روحی و روانی مردم که تنها امیدشان به همین سد بود به هم ریخت؛ تا اینکه در پانزدهم تیرماه با سفر دو روزه استاندار وقت به نی‌ریز، وی اعلام کرد: قطره‌ای از آب چشمه عاشق به خارج از استان داده نمی‌شود.


همچنین نماینده وقت در ٢٧ اردیبهشت‌ماه سال ١٣٩٤ اعلام کرد: به ضرس قاطع فروش آب سد چشمه عاشق به گل گهر را تکذیب می‌کنم. هرچند شرکت آب منطقه‌ای فارس هم این مسأله را تکذیب کرد ولی همچنان  این مسأله بطور شفاف برای مردم و رسانه‌ها حل نشده است.


سدچشمه عاشق در اوایل امسال (١٣٩٥) به ٩٤ درصد پیشرفت رسیده و دریچه‌های آن نصب شده و تجهیزات هیدرومکانیکال آن با ٨٠ درصد پیشرفت کار گذاشته شده است.


٦ درصد کارِ باقی مانده‌ی پروژه سد مربوطه به تاج و حوضچه آرامش می‌باشد که البته خللی در آبگیری آن ایجاد نمی‌کند و با اولین بارش، سد چشمه عاشق می‌تواند سیلاب‌های فراوانی را که از حوزه بالادست سد سرچشمه می‌گیرد مهار کند و آبگیری شود.


اکنون با تمام مشکلاتی که سر راه وجود داشت و با همت و تلاش مسئولین و پیمانکار، پروژه سد به پایان نزدیک شده و آماده آبگیری است.


گام دوم پروژه سد، ساخت تصفیه‌خانه، شبکه انتقال آب، لوله‌کشی و زهکشی می‌باشد تا رؤیای دیرینه مردم بخش قطرویه به واقعیت تبدیل شود و آب چشمه عاشق دشت بزرگ قطرویه و مردم آن را سیراب کند. این پروژه آن‌قدر برای منطقه و مردم، مهم و حیاتی است که حتی یک روز تسریع در افتتاح آن می‌تواند  کمک بسیار زیادی به مردم باشد.


با توجه به بحران شدید آب و‌ خشکسالی‌های اخیر، سدچشمه عاشق می‌تواند با تأمین آب‌ کشاورزی برای باغات در حال خشک‌، آب ‌آشامیدنی مردم منطقه و صنعت، بخش وسیع و پرجمعیت قطرویه را نجات دهد.


درخواست مردم از دکتر اصغر مسعودی نماینده محترم مردم در مجلس، آیت‌اله فقیه امام جمعه نی‌ریز و نماینده  مجلس خبرگان، فرماندار  و مسئولین اجرایی این است که بهره‌برداری از سد را در اولویت کاری خود قرار دهند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این تقاضا را که خواسته همه مردم می‌باشد پیگیری کنند تا اعتبار ادامه کار و ساخت تصفیه‌خانه، شبکه انتقال آب، لوله‌کشی و زهکشی فراهم شود.


کاری که بنابر نظر کارشناسان، زمان‌بر نیست و تنها با تأمین اعتبار می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد و دل هزاران کشاورز امیدوار را خوشحال کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها