تعداد بازدید: ۲۴۲۰
کد خبر: ۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲ - 2017 04 May
انفجار در معدن زمستان یورت موجب جان باختن همه حبس شدگان در معدن شده و تاکنون پیکر ۲۲ جان باخته خارج شده، ورود به معدن در شرایط سخت ناشی از وجود گاز و انفجار ادامه کار را سخت کرده است.
 حوالی ساعت ۱۲ چهارشنبه انفجاری در معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر رخ داد. بدین ترتیب که تعدادی از معدنکاران برای حمل زغال سنگ از طریق واگن‌های حمل داخل معدن رفتند.

در زمان حمل، ظاهرا واگن به دلیل مشکل در باتری واگن خاموش می شود که کارگران معدن نسبت به تعویض باتری اقدام می کنند. اما گفته می شود در زمان روشن کردن واگن با وقوع جرقه متاسفانه یک انفجار رخ می دهد.

تاکنون این حادثه ۶۲ مصدوم داشته و گفته می شود تمام محبوس شدگان که آمار دقیق آنها مشخص نیست، جان باخته اند.

اجساد با آمبولانس به سردخانه‌های آزادشهر و گنبد منتقل‌ شده و پنج جسد شناسایی‌ هنوز از تونل خارج نشده است.

عملیات جستجو و خروج محبوس شدگان در حال انجام است اما به دلیل وجود گازمونوکسیدکربین، انفجار و کاهش دید و آواربرداری که نیاز است، کار به کندی پیش می رود.

اسامی قربانیان حادثه معدن آزادشهر پس از شناسایی اعلام می‌شود

معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: اسامی قربانیان حادثه معدن یورت آزادشهر پس از شناسایی اجساد اعلام خواهد شد.

رضا مروتی اظهار کرد: انتشار اسامی قربانیان حادثه معدن یورت آزادشهر در حال حاضر مقدور نیست و باید  شناسایی اجساد با آزمایش DNA انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده مکان دفن ۳۵ قربانی حادثه مشخص شده است، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و تا کنون ۲۲ جسد خارج شده و تا زمانی که از فوت سایر کارگران مطمئن نشویم، چنین صحبت‌هایی بی معنی است.

مروتی تصریح کرد: امدادرسانی به حادثه دیدگان معدن یورت آزادشهر همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، از نکات قابل توجه در محل حادثه معدن یورت آزادشهر می‌توان به بی نظمی و مدیریت بحران اشاره کرد و البته صحبت‌های میان مسئولان حاضر در محل حادثه نشان از احتلاف در نحوه مدیریت دارد.

همچنین یکی از امدادگرانی که در تونل معدن حضور داشت دچار گاز گرفتگی شد که بلافاصله توسط امدادگران اورژانس برای مداوا به خارج از منطقه منتقل شد.

از چهارشنبه تا کنون حدود ۲۰ نفر دچار مسمومیت شدند که اورژانس به آنها خدمات پزشکی ارائه کرد.

حضور ۷۰ نیروی ارتشی در معدن آزادشهر

جانشین تیپ ۲۳۰ شهید متاجی گفت: هم‌اکنون ۷۰ نیروی ارتشی در محل حادثه معدن یورت آزادشهر حضور دارند.

سرهنگ رضا سلطانی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت به خانواده‌های معدنچیان اظهار کرد: یکی از وظایف ارتش جمهوری اسلامی این است که در زمان بروز بلایای طبیعی و سوانح در کنار مردم باشد.

وی افزود: بر اساس همین وظیفه بعد از وقوع سانحه در منطقه حاضر شده‌ایم.

جانشین تیپ ۲۳۰ شهید متاجی ادامه داد: از ظهر چهارشنبه ۵۰ نفر از نیروهای ارتش پادگان های نوده خاندوز، گنبدکاووس و گرگان به همراه تجهیزات لازم در منطقه حاضر بودند.

وی اضافه کرد: صبح پنجشنبه هم ۲۰ نیروی ارتشی دیگر در محل حادثه حضور یافته اند و با هماهنگی استانداری گلستان تجهیزات مهندسی و امکانات و نیروهای ارتش در اختیار امداد رسانان برای امدادرسانی و جا به جایی پیکر جان باختگان قرار گرفته است.

به گفته سرهنگ سلطانی تعدادی از آمبولانس ها و پزشک یاران ارتشی هم در کنار امدادرسانان مشغول امدادرسانی هستند و تا زمانی که اعلام کنند نیازی به حضور نیروهای ارتشی نیست در منطقه حاضر خواهند بود.

ریزش معدن آزادشهر ادامه دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از ادامه ریزش در معدن یورت آزادشهر خبر داد و گفت: علت اصلی فوت معدنچیان گاز گرفتگی بوده و دیگر امیدی به زنده‌ بودن محبوس شدگان نیست.

حسینقلی قوانلو به خبرنگار مهر گفت: انفجار صبح چهارشنبه در ۷۰ متری انتهای معدن زمستان یورت اتفاق افتاده و همین انفجار باعث ریزش شده است.

وی افزود: از محل حادثه تا دهنه تونل حدود ۸۰۰ متر فاصله بوده و تاکنون اجساد ۲۲ معدنچی خارج‌ شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: پیش‌ بینی می کنیم جسد چهار یا پنج نفر در سینه کار مانده باشد و حدود ۱۰ نفر هم پشت انفجار کارگاه مانده باشند.

دستور تعطیلی ۶ ماهه معدن آزادشهر

قوانلو تصریح کرد: تا آوارها برداشته نشود همه اطلاعات پیش بینی است اما مطمئن هستیم کسی زنده نمانده مگر معجزه اتفاق افتاده باشد.

وی خاطرنشان کرد: علت اصلی حادثه انفجار بوده اما همه معدنچیانی که جسد آن ها خارج شده بر اثر خفگی مرده اند.

به گفته قوانلو ریزش همچنان در معدن زمستان یورت ادامه دارد و همین امر باعث شده عملیات به طول انجامد .

وی گفت: دستور پنج تا ۶ ماه تعطیلی این معدن صادر شده تا بررسی های اولیه انجام و دلایل روشن و ایرادات رفع شود.

تشکیل سه کمیته

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه معادن زغال سنگ کشور نیازمند نوسازی هستند، گفت: حال عمومی ۷۰ مصدوم انفجار معدن یورت آزادشهر خوب است.

علی ربیعی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر رفت‌ و آمد به‌ راحتی درون معدن انجام می‌شود و تجهیزاتی که نیاز بود از شاهرود به محل حادثه واردشده است.

وی در رابطه با آمار دقیق محبوس شدگان در معدن اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۳۶ نفر آماری است که ارائه‌ شده اما یکی از دلایلی که نمی‌توانیم آمار دقیق را حدس بزنیم این است که به‌ غیر از کارگران معدن تعدادی کارگر توسط پیمانکار به داخل معدن فرستاده‌ شده و پیمانکار نسبت به آمار تردید دارد.

ربیعی با اشاره به دیدار با مجروحان حادثه گفت: ۷۰ مجروح حادثه معدن در بیمارستان هستند که حال عمومی آن‌ها خوب است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این مصدومان افرادی هستند که در زمان انفجار در دهانه معدن قرار داشتند و یا در عمق ۴۰۰ متری برای کمک‌ رسانی رفته بودند.

ربیعی از تشکیل سه کمیته خبر داد و گفت: در حال حاضر یک کمیته انسانی در محل مستقر شده که مسائل حقوقی و انسانی افراد را دنبال می‌کند و یک کمیته علت یاب هم شنبه ساعت هشت صبح تشکیل جلسه می‌دهد تا گزارش نهایی را به رئیس‌جمهور و مردم ارائه دهد.

وی تصریح کرد: کمیته‌ای میان‌ مدت برای تجهیز و نوسازی معادن در نظر گرفتیم چرا که معادن زغال‌ سنگ ما قدمت ۳۰ الی ۴۰ ساله دارند.

ربیعی با بیان اینکه معادن زغال سنگ کشور نیازمند نوسازی هستند، گفت: البته در این حادثه اگر باتری در بیرون تعویض می‌شد این حادثه رخ نمی‌داد و ما هنوز در مباحث آموزشی دچار نقصان هستیم.

به کارگاه آخر دسترسی نداریم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با بیان اینکه هنوز کارگاه آخر معدن یورت آزادشهر بازگشایی نشده از ادامه عملیات امداد و نجات خبر داد.

رضا مروتی به خبرنگار مهر گفت: تاکنون اجساد ۲۱ معدنچی خارج‌شده و یک جسد دیگر پیدا شده اما هنوز به خارج از تونل منتقل نشده است.

وی افزود: عملیات امداد و نجات با قدرت ادامه دارد تا پیکر هر ۳۵ معدنچی محبوس شده پیدا شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان ادامه داد: هم‌ اکنون تیم امدادی در حال رقیق سازی هوا، اکسیژن دهی و اکسیژن رسانی به تونل و تیم های معدنی و مهندسین معدن هم در حال بازگشایی مسیر و رفع معبر هستند.

وی تصریح کرد: آمار معدنچیان محبوس همان ۳۵ نفر است و مطابق لیست کارگران، ۲۲ نفر که در کارگاه شماره یک بودند تا این لحظه شناسایی و خارج شده اند.

مروتی خاطرنشان کرد: در یک قسمت از تونل به دلیل انفجار و ریزش، آوار زیادی وجود دارد که تا این لحظه به پشت آن دسترسی نداریم.

وی یادآور شد: ظاهرا انفجار در عمق یک هزار و ۴۰۰ متری اتفاق افتاده و هنوز بازگشایی نشده و شاید مجبور باشیم تونل انحرافی بزنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان بیان کرد: طبق پیش بینی اولیه اعلام کرده بودیم تا ظهر پنج شنبه عملیات امداد و نجات به پایان برسد اما همچنان عملیات ادامه دارد و پنج اکیپ به طور مداوم مشغول کار هستند.

مروتی همچنین گفت: وجود آوار و مسدود بودن کارگاه آخر احتمال افزایش گاز متان و انفجار را بالا برده و در تلاش هستیم که حداکثر ایمنی را رعایت کنیم که خدای نا کرده انفجار دومی اتفاق نیفتد.

حجم آوار حادثه معدن آزادشهر مشخص نیست

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: حجم آوار حادثه معدن یورت آزادشهر مشخص نیست و برای کمک از نیروهای دیگر استان ها دعوت کرده ایم.

اسدالله قره خانی به خبرنگار مهر گفت: حجم آواری که بر اثر انفجار حادثه معدن یورت آزادشهر ایجاد شده هنوز مشخص نیست، اما بر اساس نظر کارشناسان و مهندسین، تجهیزات مورد نیاز به داخل معدن برده و نصب شده است.

وی افزود: از نیروهای فنی و با تجربه شهرهایی مانند طبس، زیرآب و شاهرود برای حضور در منطقه و کمک دعوت کرده ایم و اینها نیروهایی هستند که به مسائل معدن و نکات مهندسی آن اشراف کامل دارند.

قره خانی تصریح کرد: در مرحله نخست باید گاز متان موجود در فضای داخل معدن رقیق می شد که این اتفاق رخ داده و نیروها مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ایمنی راه های دسترسی به داخل معدن هم انجام شده و تکیه گاه ها و ایمنی مسیر آسیب دیده هم باید مرمت شود تا مراجعه کنندگان به داخل معدن زیر آوار نمانند.

تشکیل پرونده قضایی برای حادثه معدن یورث آزادشهر

رئیس کل دادگستری استان گلستان از تشکیل پرونده قضایی برای حادثه معدن یورت آزادشهر خبر داد.

هادی هاشمیان اظهار کرد: پس از نجات معدنچیان حبس شده در معدن، علت دقیق حادثه بررسی و پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر اولویت، تلاش برای نجات کارگران گرفتار در معدن و بهبودی مصدومان این حادثه است، افزود: تحقیقات میدانی بدون این که خللی به کار امداد و نجات معدنچیان گرفتار در معدن ایجاد کند، آغاز شده است.

هاشمیان تصریح کرد: پرونده در دادسرای آزادشهر باز است و پس از تحقیقات، کار رسیدگی به پرونده آغاز می شود.

هوادهی تونل و ریزش سنگ از سقف/ پیکر تمامی اجساد شناسایی شد

مدیرکل مدیریت بحران گلستان در این رابطه اظهار کرد: با توجه به وضعیت تونل مهم‌ترین بحث ما هوادهی تونل و ریزش سنگ از سقف این تونل بوده است.

صادق علی مقدم بابیان اینکه  تاکنون نیروهای امدادی تا عمق یک هزار و ۴۰۰ متری معدن پیش رفته‌اند، افزود: در حال حاضر با بردن الوار به داخل تونل سعی در مقاوم‌سازی سقف تونل داریم تا با جلوگیری از ریزش سنگ، ‌کار امدادرسانی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی ما گاز رهاشده بوده و غلظت گاز متان و مونوکسید کربن نگران‌کننده است.

مقدم از حضور معدن کاران استان‌های سمنان، مازندران و طبس در محل حادثه خبر داد و افزود: ما از تمام ظرفیت برای امدادرسانی بهره‌مند هستیم اما شرایط تونل و گاز موجود در فضا به‌گونه‌ای است که  تنها تعدادی مشخص از افراد به‌صورت شیفتی وارد می‌شوند.

مقدم گفت: مجروحینی که تاکنون به بیمارستان منتقل شدند مصدومان حادثه انفجار نبوده بلکه افرادی بودند که حین امدادرسانی دچار مسمومیت شدند.

وی بابیان اینکه تاکنون اجساد ۲۲ معدنچی از تونل خارج‌شده است، اظهار کرد: این معدن واگذارشده به بخش خصوصی است و از لحظه ورود ما ارقام مختلفی از تعداد معدنچی‌ها گفته‌شده اما طبق آخرین آمار اجساد ۱۳ نفر دیگر باقی‌مانده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان ضخامت و حجم آوار داخل تونل را هشت متر طولی اعلام کرد و افزود: بخش عمده‌ای از این آوار جابه‌جاشده است و اگر مشکل خاصی پیش نیاید تمام تلاش خود را می‌کنیم تا عصر، این شرایط را به نتیجه برسانیم.

مقدم تأکید کرد: تا پایان عملیات  و تا زمانی که تکلیف تمامی معدن کاران مشخص نشود ما این وضعیت را ترک نخواهیم کرد.

رئیس اورژانس گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر از شناسایی پیکر همه جان‌باختگان حادثه انفجار معدن خبر داد و گفت: فوت این افراد براثر خفگی بوده و تاکنون نیازی به تست DNA نبوده است اما در صورت نیاز این تست انجام خواهد شد.

نیروهای امدادی به عمق ۱۲۰۰ متری رسیدند

اکنون و در زمان امدادرسانی و خروج محبوس شدگان از معدن، معاون امداد جمعیت هلال‌احمر استان گلستان اعلام کرده است: نیروهای امدادی به عمق ۱۲۰۰ متری معدن آزادشهر رسیدند.

علیرضا صیاد صبح پنجشنبه بابیان اینکه ما همه تلاش خود را برای رسیدن به معدنچیان محبوس در تونل انجام می‌دهیم، افزود: به دلیل تراکم زیاد گاز ممکن است عملیات امدادرسانی کندتر از حد انتظارپیش رود.

غلطت بالای مونوکسیدکربن در معدن آزادشهر امدادرسانی راسخت کرده است

رضا مروتی گفت: تا ساعت دو بامداد پنجشنبه درمجموع پیکر ۲۲ کارگر از معدن خارج‌شده و فرآیند امداد و نجات بدون وقفه ادامه دارد.

وی افزود: به دلیل شرایط سخت به وجود آمده جنس و نوع کار امدادرسانی متفاوت بوده چراکه انفجاری که در معدن رخ‌داده موجب ریزش دیواره‌های معدن شده و کار را برای امدادرسانی سخت کرده است.

مروتی بابیان اینکه دسترسی به بخشی از معدن مسدود شده است، اظهار کرد: بر اساس آمار شیفت شب به عدد ۳۵ معدنچی حبس شده مشکوک هستیم که تاکنون پیکر ۲۱ نفر از آن‌ها از معدن خارج‌شده است.

معاون عمرانی استانداری گلستان گفت: به دلیل بالا رفتن غلظت مونوکسید کربن شرایط کار در معدن سخت شده و با توجه به انفجار، قدرت و شعاع دید کاهش‌یافته است.

مروتی گفت: نیروهایی از شاهرود، مازندران و سایر استان‌ها به گلستان اعزام‌شده و همچنین افراد باسابقه معدن کار در محل حادثه حضور داند و امیدوارم مابقی معدنچی‌ها زنده از معدن خارج شوند.

پیش بینی جان باختن ۳۵ معدنچی

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از ظهر پنجشنبه با اشاره به اینکه پیش بینی می شود شمار جانباختگان معدن، به ۳۵ نفر برسد، گفت: برای بیمه و حقوق معوقه کارگران توصیه های لازم به وزیر کار شده است .

محمدرضا نعمت زاده که از دیروز در محل حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر حضور دارد، افزود: امیدواریم این رقم تا پایان کار افزایش نیابد .

وی در مورد بیمه و حقوق معوقه کارگران معدن گفت: به وزیر کار سپرده شده، معوقات پرداخت و امور مربوط به بیمه بخوبی ساماندهی و انجام شود .

نعمت زاده در مورد ایمنی معدن نیز گفت: درسته که معدن شرایط خیلی مناسبی نداشته، اما مشکل خاصی هم نداشته و اتفاق رخ داده ناشی از یک اشتباه بوده است .


منبع: مهر

برچسب ها: معدن ، کارگران ، گلستان
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها