تعداد بازدید: ۲۰۳۳
کد خبر: ۱۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸ - 2017 09 April
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

احداث فنی ساختمان‌ها حداقل در صد سال گذشته در ایران مورد توجه بوده است و همچنان ادامه دارد؛‌ چه اینکه هنوز بسیاری ساختمان‌ها اعم از اداری،‌ مسکونی، تجاری، پل‌ها، راه‌ها، ‌تونل‌ها،‌ زیرگذرها و ... مشکل فنی دارند و هر از گاهی فاجعه‌ای می‌آفریند و جان عده‌ای گرفته می‌شود و میلیاردها تومان بودجه مردم و دولت به هدر می‌رود. 


عوامل متعددی موجب شده که این مسئله  به شیوه علمی در جامعه نهادینه  نشود و همچنان جانها گرفته شود و سرمایه‌ها هدر رود. در یک نگاه کلی می‌توان به این عوامل اشاره کرد: 


١- کمبود شرکت‌های توانمند سازه‌کار 


٢- ضعف فرهنگ عمومی که مسئله فنی‌سازی و اهمیت آن را  نادیده می‌گیرد. 


٣- ضعف کارشناسی در طراحی، ‌اجرا ونظارت بر سازه‌ها


٤- فساد اقتصادی گسترده موجب تبانی کارفرما و پیمانکار، مجری و ناظر می‌شود و نتیجه آن عدم رعایت بسیاری از مسائل فنی می‌گردد.


٥- مدیریت پوپولیستی که می‌خواهد به ظاهر و در کوتاه مدت به مردم بگوید خواسته شما عملی شد و مثلاً ‌مدرسه، جاده، ‌راه‌آهن، مسکن و ...  مورد درخواست شما احداث شد. 


٦-   ...


در سطح کشور چه قبل و چه بعد از انقلاب شاهد خسارات جبران‌ناپذیری در این زمینه بوده و هستیم و در شهرستان نی‌ریز ضعف فنی سازه‌ها حداقل در پروژه‌های زیر زبانزد است:
١- رانش نابهنگام جاده واریانتی استهبان - نی‌ریز در بارندگی‌های اخیر 


٢- زیرگذر ورودی شهر نی‌ریز 


٣- ساختمان کتابخانه‌ای که حدود ده‌سال پیش در ضلع شمالی میدان دانشجو شروع شد اما ادامه آن به علت مشکلات جدی فنی متوقف شد و همچنان بلاتکلیف است. 


٤-  مسکن‌های مهر


٥- رانش گردنه لای‌رز در فروردین  ١٣٧٥

٦- رانش گردنه قدیم استهبان - نی‌ریز که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود. 


٧- ساختمان‌هایی که هر از گاهی با رأی کمیسیون ماده صد تخریب می‌شود. 


این پروژه‌ها در حالی اجرا شده که در حین احداث و حتی در برخی موارد قبل از احداث تذکرات مختلف به مجریان وکارفرما داده شده از جمله در مورد زیرگذر چند بار هفته‌نامه عصر نی‌ریز با تیتر یک مشکلات فنی را منتشر کرد و به مسئولان هشدار داد. 


گزارش اخیر یک گروه متخصص ١٤٧ نفری در مورد حادثه پلاسکو که با کار پرحجم دوماهه با دستور رئیس جمهور تهیه شده، به یک نکته قابل توجه وتأمل اشاره کرده و گفته است: «در شهرسازی رعایت ضوابط ارتفاعی، حجمی، کاربری براساس طرح تفصیلی شهرهای بزرگ انجام نمی‌شود و شهرهای بزرگ به شکل بسیار پرخطری در حال توسعه هستند.»(١)


به نظر می‌رسد باید با یک عزم جدی و ملی هم دولت و هم مردم وادار شوند به این معضل فیصله دهند تا شاهد این خسارتهای جانی و  مالی نباشیم. 


شاد و سالم وموفق باشید 


پی‌نوشت:
١-  کانال خبری ایسنا (١٧  / ١ / ١٣٩٦ )


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها