تعداد بازدید: ۲۵۶۲
کد خبر: ۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶ - 2017 24 February
مدیرکل محیط زیست فارس در واکنش به سخنان اخیر وزیر صنعت گفت: محیط زیست فانتزی و شوخی نیست که وزیر صنعت، معدن و تجارت این گونه آن را مطرح کند
مساله محیط زیست مبحث فانتزی و شوخی نیست و همه ابعاد زندگی مردم را در بر می‌گیرد.
 
مدیرکل محیط زیست فارس که میهمان جلسه این هفته شورای اسلامی استان بود، در واکنشی به سخنان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص منطقه بهرام گور و شوخی وی پیرامون جلوگیری از بهره‌برداری از معادن این منطقه به دلیل وجود چند گورخر، با بیان این مطلب گفت:

مساله محیط زیست فانتزی نیست که وزیر صنعت، معدن و تجارت این گونه آن را مطرح کند، شوخی هم نیست و همه ابعاد زندگی ما را در بر می گیرد و تنها به وجود 2 گورخر در این منطقه مربوط نمی‌شود و با تاریخ، سلامت و گردشگری ما مرتبط است.

 ولوی اضافه کرد: برای ایجاد زمینه‌های گردشگری و طبیعت گردی باید گورخر،‌ خرس قهوه‌ای و یا سایر گونه ها وجود داشته باشند تا کسانی برای تماشای آن ها بیایند در حالی که ما قبل از آن که از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم داریم آن ها را نابود می‌کنیم.

وی افزود: دیواری کوتاه تر از محیط زیست وجود ندارد و هر کس که می‌خواهد کاری کند و نمی‌شود می‌گوید محیط زیست جلوی کار را گرفته. از سوی دیگر هر مسئولی که می خواهد محیط زیست را خراب کند خود را دوستدار محیط زیست اعلام کرده و می گوید من حتی مدرک تحصیلی ام محیط زیست است!

 در حالی که فقط محیط زیست تنها با شعار میسر نمی‌شود بلکه در عمل باید به آن پرداخته شود.

ولوی گفت: در قانون، حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی شده که تمامی بخش ها را در بر می گیرد این در حالی است که با چالش های زیادی در این حوزه رو به رو هستیم و با توجه به این که روزانه یک شهر240 هزار نفری در دنیا ساخته می شود، این فشار باعث شده که زمین با مشکلات زیادی دست به گریبان شود و برخی دگرگونی پدیده‌های جوی به همین دلیل است و وقوع حوادث چند سال اخیر جوی نیز به همین مساله برمی‌گردد.

 وی با اشاره به بحران آب در کشور اضافه کرد: در حال حاضر ما سالانه 600 میلیون متر مکعب بیش از توان بازسازی،‌ آب از زمین برداشت می کنیم و این یعنی ضرر رساندن به مخازن اصلی آب.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: یکی از مسائل دیگری که ما در استان با آن مواجه هستیم بحران پسماندهاست و در تمامی نقاط استان جز شیراز که همه موارد از جمله دفن بهداشتی، بازیافت و تولید کود کمپوست انجام می‌شود،‌ در نقاط دیگر مشکل داریم.

وی با اشاره به آلوده کردن آب های زیرزمینی به دلیل عدم ساماندهی فاضلاب های شهری ادامه داد: ریزگردها از جمله دیگر مواردی است که دیر یا زود استان ما را تهدید می کند و در همین خصوص طرح مطالعه ریزگردها در شورای برنامه ریزی به تصویب رسید اما هنوز پولی برای اجرای آن اختصاص نیافته است.

ولوی با اشاره به کمبود نیرو به عنوان یکی از مشکلات این حوزه در استان گفت: در حال حاضر ما 11 منطقه حفاظت شده و 17 منطقه شکار ممنوع داریم که حتی برای رسیدگی به همین مناطق نیز نیروی کافی نداریم و حتی تا سال گذشته محیط زیست برخی شهرستان های ما تعطیل بود که با تلاش زیاد، برخی از آن ها را فعال کردیم. وی تصریح کرد:

 سهم ما از اعتبارات استانی تنها 6 دهم درصد از کل بودجه استانی است در حالی که انتظارات از ما فراتر از این است زیرا ما تنها در یک حوزه فعالیت نداریم و با این اعتبار نمی‌شود کار چندانی کرد. ما حتی در حوزه آموزش نیز هیچ بودجه‌ای نداریم. ولوی با اشاره به اجرای طرح پایش الکترونیکی در منطقه حفاظت شده بمو برای نظارت بیشتر بر این حوزه گفت: امسال ما منطقه حفاظت شده بمو را به سیستم پایش الکترونیکی تجهیز می کنیم و از سوی دیگر طرح جامع آلودگی هوای استان نیز چندی قبل تهیه شده که این طرح باید باز تجدید شود و برای این کار نیازمند تامین بودجه مربوطه هستیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر از 30 ایستگاه پایش هوا مورد نیاز در شیراز تنها 4 مرکز راه اندازی شده این در حالی است که در لامرد نیز با توجه به نزدیکی به عسلویه باید یک مرکز راه اندازی شود.

مدیرکل محیط زیست فارس گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در استان نبود ایستگاه اندازه گیری پایش کیفیت آب است که تنها در یک مرکز در سد درودزن وجود دارد.

وی با حمایت از ایجاد سایت‌های دفن زباله و بازیافت زباله‌ها اضافه کرد: در خصوص معادن بهرام گور نیز تمامی مجوزهای آن باطل شده و تنها قرار شد در 4 گوشه این منطقه اکتشافات لازم انجام شود همچنین بنا شد اگر مواردی هم کشف شد تنها از خارج محدوده حفاظت شده رفت و آمد صورت گیرد.

 وی با اشاره به وجود 900 راس گورخر در منطقه حفاظت شده بهرام گور از پیگیری برخی مسائل مطرح شده در این جلسه توسط نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای استان از جمله ساخت تصفیه خانه فاضلاب صدرا، ایجاد سایت های ساماندهی پسماندها، آلودگی آب های سطحی یا برخورد با برخی صنایع آلاینده و نیز حفاظت از چند گونه جانوری از جمله خرس قهوه ای و گوزن زرد خبر داد و اظهارداشت: متاسفانه امروز بسیاری، مساله محیط زیست را نادیده می‌گیرند و در بسیاری موارد نام آن نوشته می‌شود اما خوانده نمی‌شود .

به عنوان مثال در حالی که طبق قانون ابتدا باید آب شرب تامین و پس از آن محیط زیست و بعد‌،‌ آب صنعت تامین شود هیچ نامی از محیط زیست دیده نمی‌شود و حتی اگر برای صنعت آب نیاز باشد تامین می‌شود اما برای محیط زیست این کار انجام نمی‌شود.

مدیرکل محیط زیست فارس در حاشیه این نشست نیز با اشاره به کمبود نیرو در این حوزه گفت: در حالی که چارت سازمانی ما 920 نیرو است اما ما تنها حدود 400 نیرو در کل استان داریم و در حالی که طبق قانون هر ارگان می‌تواند 10درصد نیروی قرارداد معین بگیرد هنوز این اجازه به ما داده نشده است و در صورت تامین این تعداد نیرو حداقل می‌توانیم بخشی از حوزه‌های محیط زیست استان را فعال کنیم.

رئیس شورای اسلامی استان فارس نیز در این جلسه گفت: پیشرفت یک کشور در گرو آن است که مردم آن یک زندگی مطلوب و بانشاط داشته باشند و تحقق این امر نیز با حفظ محیط زیست ممکن است.

نعمتی افزود: جنگل ها و مراتع ریه های تنفسی شهرها هستند و به همین دلیل باید به برخی موارد توجه بیشتری کرد که یکی از آن‌ها پدیده زمین خواری به ویژه در حاشیه شهرهای بزرگ است. در برخی موارد شاهد هستیم که چوپان یا دامداری که چند سالی دام‌های خود را در زمین‌های اطراف شهر نگهداری می‌کرده و یا زمین در اجاره او بوده آن مکان را مال خود دانسته و اقدام به تصرف و ساخت و ساز می‌کند که باید جلوی این سوء استفاده‌ها گرفته شود.

 امروز فارس مورد هجوم زمین خواران و سودجویان قرار دارد که باید جلوی آن را گرفت. وی با اشاره به شناسایی 35 تا 40 قلاده خرس قهوه ای در برخی نقاط استان و نیز چندین راس گوزن زرد ایرانی در نقاط دیگر، ‌خواستار اجرای طرح حفاظت از این 2 گونه جانوری شد و گفت: یکی دیگر از خواسته‌های ما اجرای طرح حفاظت از جنگل های ایرانی و تورانی و جنگل‌های بناب و راه اندازی پاسگاهی در این منطقه است و تقاضای دیگر ما ایجاد ممنوعیت تردد خودروها در جنگل های استان است. نعمتی خواستار نصب دوربین مداربسته در برخی از نقاط حفاظت شده استان شد و اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در استان بحث پسماند و دفن زباله است که این ثروت به جای آن که به نفع استان باشد هزینه ای نیز روی دست مردم می گذارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده که با 200 میلیارد تومان می‌تواند زباله‌ها را تبدیل به بنزین و گازوئیل کند اما مدعی شده که 180 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز را خودش تامین می‌کند اما مابقی را ضمانت نامه رسمی دولتی می‌خواهد. با اجرای هر کدام از این پروژه‌ها برای200 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود اما در ادامه این جلسه برخی از نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها با اشاره به برخی موارد مربوط به حوزه خود در زمینه محیط زیست،‌ خواستار رفع این مشکلات شدند.
منبع: خبر جنوب

خلاصه ای از مهمترین رویداد های شهرستان، استان و ایران 

با عضویت در کانال تلگرام هورگان ( سرزمین خورشید)

 آدرس کانال:              @hourgan

  برای عضویت کلیک کنید
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها