تعداد بازدید: ۳۱۱۳
کد خبر: ۱۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸ - 2017 20 February
شهر فرنگ
فیلمی با حاشیه‌های فراوان

به انتخاب: محمد جلالی: لانتوری فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان محصول سال ۱۳۹۴ است.


این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد.


لانتوری با ۱۴۱ میلیون تومان فروش و ۲۰ سانس فوق‌العاده در اولین شب اکران خود، رکورد فروش سینمای ایران در شب اول اکران را جابجا کرد.


خلاصه داستان
این فیلم داستان مردی به نام پاشا است که در گروه تبهکاری به نام لانتوری که متشکل از دو مرد و یک زن دیگر است اقدام به دزدی و زورگیری می‌کند عضویت دارد، پاشا ناخواسته عاشق زنی به نام مریم می‌شود اما پس از بی‌توجهی وی اقدام به اسیدپاشی به صورت دختر می‌کند.


بازیگران
نوید محمدزاده، مریم پالیزبان، باران کوثری، رضا بهبودی، مهدی کوشکی، بهرام افشاری، بهناز جعفری، پریوش نظریه، حسین پاکدل و...


لانتوری
لانتوری برآمده از «لانترن» به معنای «فانوس» است، ریشه این واژه به مناطق جنوبی کشور و شهرهایی می‌رسد که به دلیل راه‌اندازی تجهیزات نفت و در اثر معاشرت با انگلیسی‌ها تحت تأثیر واژگان آنها قرار گرفته‌اند.


نقد و نظر
دبورایانگ: فیلم سویه تاریکش را با یک حمله اسیدپاشی رو می‌کند که جلوه‌های بصری آن اصلاً برای آدم‌های نازک‌دل قابل‌تحمل نیست. این تنبیه بصری و عاطفی در سکانس‌های خشن پایانی فیلم نیز ادامه می‌یابد و به یک محاکمه قضایی منجر می‌شود که اکثر تماشاگران فیلم را بیش‌تر در صندلی‌شان فرو می‌برد تا از خودشان بپرسند که حد مطلوب نمایش خشونت روی پرده کجاست؟ در حالی‌که استعداد و شهامت درمیشیان غیرقابل‌تردید است، اما شاید او از خط مرزی آستانه تحملی که تماشاگر به‌طور معقول می‌تواند از آن برخوردار باشد، عبور کرده است. البته او تنها کسی نیست که خشونت را به شکلی افراطی به نمایش می‌گذارد برای نمونه می‌توان از «تارانتینو» هم نام برد اما ضیافت هول و هراس فیلم لانتوری چنان واقع‌گرایانه است که نمی‌توان آن را تنها با صفت «کارتونی» توصیف کرد.


جعفر پناهی: لانتوری فیلم تأثیرگذاری است. دیر شروع می‌شود و طول می‌کشد تا تماشاگر را درگیر خود سازد. اما وقتی درگیر شد، تا پایان اول رها نمی‌شود. فیلم دو پایان دارد که پایان دوم توضیح واضحات است.

جوایز سیمرغ سی و چهارمین
بهترین صدا: حسین مهدوی، سعید بجنوردی و محمد رضا دلپاک برنده سیمرغ بلورین
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
مدت زمان: ۱۰۵ دقیقه
فروش گیشه: ٦,٢٩٦.٦٧٦ تومان


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها