تعداد بازدید: ۳۱۰۳
کد خبر: ۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳ - 2017 18 February
مروری بر مهمترین اخبار 24 ساعت گذشته ۹۵/۱۱/۳۰
طی ساعات گذشته، رویدادها و خبرهای مهمی در سراسر جهان بر روی خروجی های خبرگزاریها قرار گرفته است. بسته خبری بین الملل هورگان قصد دارد شما را از آخرین رویدادها مطلع کند.با ما همرا باشید؛
از حمله ترامپ به رسانه های آمریکایی تا کشف قاره هشتم جهان
BBC:حمله مکین به ترامپ در مونیخ: دولت ترامپ دچار سردرگمی است

سناتور مکین در خلال نگرانی رهبران اروپایی در مورد سیاست دولت ترامپ نسبت به اروپا و ناتو اظهار نظر کرد.وی در اشاره به استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا در طول هفته گذشته، گفت: "فکر می کنم که مساله فلین به وضوح نشان می دهد که از بسیاری جهات این دولت دچار سردرگمی است و هنوز خیلی کار دارد."

"رئیس جمهور بیانیه هایی صادر می کند و در مواردی آنها را نقض می کند. برای همین ما یاد گرفته ایم نگاه کنیم ببنیم او چه می کند نه اینکه چه می گوید."

جیمز ماتیس وزیر دفاع و همچنین رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا که به اروپا سفر کرده اند در نشست گروه ۲۰ در بن بیشتر بر مواضع سنتی آمریکا در قبال اروپا تاکید کردند که می تواند تا حدودی برای رفع نگرانی اروپایی ها باشد.

آقای ماتیس در نشست ناتو در بروکسل و هم در مونیخ گفت آمریکا اروپا را در هنگام رویارویی با چالش هایی مثل قدرتنمایی روسیه تنها نخواهد گذاشت.سفر مقام های دولت ترامپ به اروپا درحالی صورت می گیرد که دولت او در داخل با جنجالی بر سر روابط تیم خود با روسیه روبروست.

مایکل فلین پس از آن استعفا کرد که واشنگتن پست نوشت او ممکن است در مورد تحریم های باراک اوباما با سفیر روسیه در واشنگتن صحبت کرده باشد؛ در زمانی که آقای اوباما به عنوان رئیس جمهور، روسیه را از جمله به خاطر "تلاش برای نفوذ" در انتخابات آمریکا تحریم کرده بود.

به علاوه بسیاری از دمکرات ها خواستار تحقیق درباره نقش آقای ترامپ در آن تماس ها و در مجموع روابط او با روسیه هستند.آقای ماتیس در جمعی با حضور رهبران کشورها و بیش از ۷۰ وزیر دفاع گفت که آقای ترامپ از ناتو حمایت می کند.

dailymail: زیلندیا؛ قاره‌ ی هشتم در جهان!

همه ما در مدرسه خوانده‌ایم که دنیا هفت قاره دارد اما ممکن است از این بعد شمار قاره‌های کره زمین در کتاب‌های درسی تغییر کند و بخوانیم که دنیا هشت قاره دارد.

دانشمندان می‌گویند دو دهه تحقیق و گردآوری اطلاعات وجود قاره‌ای جدید را مشخص کرده، قطعه زمین پهناوری که تمام ویژگی‌های یک قاره دارد و تقریبا تمام آن زیر آب است، در اقیانوس آرام جنوبی، فقط قله کوه‌ها و چند جزیره کوچک از آب بیرون هستند، آن قله‌ها را ما به نام نیوزیلند می‌شناسیم و آن جزایر را به نام مجمع‌الجزایر کالدونیای نو.

قاره هشتم زیلندیا نام گرفته است و دانشمندان برای به رسمیت شناختن آن تلاش خود را آغاز کرده‌اند.بر اساس این تحقیق که در نشریه انجمن جغرافی آمریکا منتشر شده قاره زیلندیا پنج میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد، تقریبا دو سوم مساحت قاره مجاور، استرالیا.

۹۴ درصد این قاره زیر آب است و فقط دو قطعه زمین بزرگ، دو جزیره شمالی و جنوبی نیوزیلند و مجمع‌الجزایر کالدونیای نو از آب بیرون هستند.شاید به نظر برسد برای اینکه قاره‌ای بعنوان قاره شناخته شود لازم است که زیر آب نباشد اما دانشمندان برای اینکه قاره‌ای را قاره بدانند معیارهای دیگری را در نظر می گیرند:

پژوهشگرانی که این تحقیق را انجام داده‌اند می گویند قرار دادن زیلندیا در زمره قاره‌های جهان فقط اضافه شدن یک نام به فهرست قاره‌ها نیست؛ قاره‌ای که اینگونه زیر آب رفته اما همچنان یک پارچه است و قطعه قطعه نشده برای شناخت "پیوستگی یا گسستگی پوسته قاره‌ها" مفید است.

حالا با این قاره جدید باید چه کرد؟ باید کتاب‌های درسی را تغییر داد و تعداد قاره‌ها را به هشت افزایش داد؟ مثل همین پلوتو که همیشه بعنوان سیاره نهم منظومه شمسی در کتابهای درسی حضور داشت اما در چند سال گذاشته از این عنوان خلع شد و به جسم فرانپتونی تنزل مقام پیدا کرد.

هیچ نهاد مرجع بین‌المللی برای شناسایی رسمی قاره‌ها وجود ندارد. شاید گذر زمان و تحقیقات بیشتر به این قاره هشتم آنقدر وزن و اعتبار بدهد که نویسندگان کتاب‌های درسی را به تغییر تعداد قاره ها متقاعد کند.
 
 
AFP: ترامپ: رسانه‌های منتشر‌ کننده اخبار جعلی، دشمن مردم آمریکا هستند

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه در توییتی ،« رسانه‌‌ هایی» که اخبار جعلی منتشر می کنند،را به دشمنی با مردم آمریکا متهم کرده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه دونالد ترامپ پس از ورود به «مارا لاگو» در ایالت فلوریدا در توییتی به چند رسانه آمریکایی حمله کرده است.

رییس جمهوری آمریکا در این توییت نوشته است: رسانه‌‌ هایی که اخبار جعلی منتشر می کنند، (نیویورک تایمز، ان‌بی‌سی نیوز، ای‌بی‌سی، سی‌بی‌اس، سی ان ان)دشمن من نیستند، دشمن مردم آمریکا هستند.

رییس جمهوری آمریکاهمچنین روز پنجشنبه در کنفرانس خبری برخی از خبرنگاران را متهم کرد حقیقت را نمی‌گویند و تنها منافع خاصی را دنبال می‌کنند.دونالد ترامپ گفته بود: «من روزنامه‌ها را باز می کنم و گزارش‌های آنها را درباره آشفتگی و آشفتگی می‌بینم. وضعیت دقیقا خلاف این است. این دولت مثل یک ساعت کار می‌کند، به رغم اینکه هنوز کابینه‌ام تکمیل نشده است».


RFE/RL:رئیس‌جمهور ایران قهرمانی جام جهانی کشتی آزاد را تبریک گفت

رییس‌جمهور ایران در پیامی قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران را در مسابقات جام جهانی، تبریک گفت.تیم ملی کشتی آزاد ایران روز جمعه، با شکست دادن تیم ایالات متحده، برای ششمین بار متوالی، قهرمان این رقابت‌ها شد.

تیم ایران در دیدار پایانی موفق شد تیم ایالات متحده را با نتیجه پنج بر سه در چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۷ میلادی در کرمانشاه شکست دهد.تیم جمهوری آذربایجان در دیدار رده‌بندی جام جهانی کشتی آزاد با غلبه بر تیم ترکیه عنوان سوم این مسابقات را کسب کرد.

 
REUTERS: انفجار یک خودرو در ترکیه یک کودک خردسال را کشت و ۱۵ زخمی برجای گذاشت


در اثر انفجار خودرو در نزدیکی یک مجتمع مسکونی قضات و وکلا در «ویران‌شهر» در ترکیه یک کودک سه‌ساله کشته و۱۵ تن زخمی شدند.این انفجار شامگاه جمعه در استان شانلی‌اورفا در جنوب شرقی ترکیه در نزدیکی مرز سوریه، به وقوع پیوست.
 
Der Spiegel :کاهش ۵۰ درصدی درآمد "داعش"

یک تیم کارشناسی در تحقیقاتی گسترده به این نتیجه رسیده است که درآمد گروه تروریستی "دولت اسلامی" در عرض دو سال بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. نتایج این تحقیق در کنفرانس امنیتی مونیخ منتشر خواهد شد.

وبسایت هفته‌نامه اشپیگل گزارش داد که کارشناسان "کینگ کالج لندن" به طور گسترده وضعیت مالی گروه "دولت اسلامی" (داعش) را بررسی کرد‌ه‌‌اند.بر اساس تحقیقات کارشناسان این کالج، درآمد این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۴ حدود یک میلیارد و ۸۹۰  میلیون دلار بوده که در سال ۲۰۱۶ به ۸۷۰ میلیون دلار رسیده است.

علت این روند منفی، عقب‌نشینی این گروه از مناطق اشغالی در عراق و سوریه اعلام شده است.مهم‌ترین منبع درآمد "دولت اسلامی" مالیات و "کارمزد"ی است که از ساکنان مناطق تحت کنترل خود دریافت می‌کنند. فروش نفت دومین منبع درآمد این گروه است.

در این تحقیقات که با همکاری موسسه "ارنست و یانگ" انجام‌شده، از مدارک و منابع گوناگون، از جمله مدارک محرمانه "دولت اسلامی"، گزارش‌های سازمان‌های دولتی و گزارش ‌رسانه‌ها استفاده شده است.

اوایل ماه فوریه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، از کاهش قدرت مالی و نظامی این گروه ترویستی گزارش داد.بر اساس این گزارش داعش هرروز سرزمین‌های بیشتری از اراضی تحت اشغالش را به خصوص در کشورهای افغانستان، عراق، لیبی و سوریه از دست می‌دهد. 
 
 

The New York Times: بوئینگ جدید ۱۰-۷۸۷ که ترامپ از آن پرده‌برداری کرد، چه ویژگی دارد

 ترامپ روز جمعه ۲۹ بهمن به کارخانه بوئینگ در ایالت کارولینای جنوبی سفر کرد تا ضمن صحبت درباره وضعیت مشاغل در آمریکا، در مراسم رونمایی از بوئینگ جدید نیز شرکت کند.

محصول جدید شرکت بوئینگ که روز جمعه از آن رونمایی شد، بوئینگ «۱۰-۷۸۷» دریم‌لاینر نام دارد.به گفته شرکت بوئینگ، این هواپیما که در کارخانه کارولینای جنوبی ساخته شده، تا سال آینده در اختیار مشتریان این شرکت قرار خواهد گرفت.

ویژگی های سری جدید بوئینگ چیست؟

یکی از ویژگی های عمده هواپیمای مسافربری جدید در مقایسه با سری های پیشین ظرفیت آن است.ظرفیت بوئینگ های سری ۸ و ۹ به ترتیب ۲۴۲ و ۲۹۰ مسافر است، اما بوئینگ جدید که سری ۱۰ بوئینگ های ۷۸۷ محسوب می شود می تواند ۳۳۰ مسافر در خود جای دهد.

ظرفیت بار سری جدید نیز در مقایسه با سری های پیشین ۱۵ درصد افزایش یافته است.بوئینگ سری ۱۰ با طولی ۶۸.۳۰ متری، همچنین ۵.۵ متر از سری ۹ بلندتر است و با سوخت کامل می تواند مسافتی حدود ۱۲ هزار کلیومتر را طی کند.

از ویژگی های دیگر بوئینگ جدید می توان به مصرف سوخت بهینه آن اشاره کرد. مصرف سوخت و تولید دود این سری ۲۵ درصد از سری های پیشین پایین تر بوده و ردپای آلودگی صوتی در آن ۶۰ درصد کاهش یافته است.

شرکت بوئینگ آخرین مراحل طراحی این هواپیمای مسافربری را در اواخر سال ۲۰۱۵ به پایان رساند و سوار کردن قطعات آن از مارس سال ۲۰۱۶ آغاز شد. انتظار می رود اولین پرواز این هواپیما در سال جاری صورت بگیرد.

نخستین مشتری بوئینگ که از این سری خریداری کرده، شرکت هواپیمایی «سنگاپور» است که در سال ۲۰۱۸ بوئینگ جدید را تحویل خواهد گرفت. 
 
 
Die Welt: خبرنگار ما در ترکیه بازداشت شد

یک روزنامه آلمانی می‌گوید خبرنگارش در ارتباط با انتشار گزارشی از هک شدن حساب ایمیل وزیر انرژی ترکیه، توسط پلیس آن کشور در شهر استانبول بازداشت شده است. روزنامه «دی وِلت» روز جمعه در وبسایت خود اعلام کرد «دنیز یوسل» برای بازجویی به اداره پلیس رفته و محل سکونت او نیز مورد تجسس قرار گرفته است.

بنا بر ادعای این روزنامه، پلیس ترکیه این خبرنگار ۴۳ ساله را، که هم تابعیت آلمان و هم تابعیت ترکیه را دارد، متهم به عضویت در یک سازمان تروریستی، سوء استفاده از اطلاعات و تبلیغات تروریستی کرده است.

وی پیشتر درباره اطلاعات استخراج شده از حساب ایمیل شخصی برات آلبایراک وزیر انرژی ترکیه توسط یک گروه هکری به نام «رد هک» که در اختیار وبسایت افشاگر ویکی لیکس قرار داده شده بود، گزارشی تهیه کرده است.

به گفته دی ولت، روزنامه نگاران دیگری نیز در ترکیه در باره این موضوع گزارش تهیه کرده بودند. مشخص نیست آیا پلیس ترکیه با آنها نیز برخورد کرده است یا خیر.

به دنبال کودتای نافرجام سال گذشته میلادی در ترکیه، برخورد با رسانه‌ها و دستگیری فعالان به ظن ارتباط با کودتاگران در ترکیه افزایش یافته، که نگرانی کشورهای غربی را به دنبال داشته است.
 

VOA:حضور یک دختر باحجاب سومالیایی در نمایش مد «کانیه وست» در نیویورک

چهار ماه پیش، «حلیمه آدن» در مینسوتا دانشجویی ساده بود. او در ماه نوامبر در مسابقات ملکه زیبایی مینسوتا شرکت کرد و به این ترتیب به عنوان نخستین زن باحجابی که در این مسابقه شرکت می کند، مشهور شد. حلیمه، این بار با حضور در نمایش مد «کانیه وست» در هفته مد نیویورک خبرساز شده است.
 
از حمله ترامپ به رسانه های آمریکایی تا کشف قاره هشتم جهان 

کانیه وست، رپر آمریکایی و همسر کیم کارداشیان چهره مشهور تلویزیونی، از سال ۲۰۱۳ زیر اسم برند Yeezy برای عرضه لباسهای اسپورت با مارک آدیداس همکاری می کند.در نمایش طرح های جدیدش در هفته مد نیویورک، همسر او کیم کارداشیان هم در ردیف اول نشسته بود.

حلیمه از اینکه توانسته الهام بخش دختران جوان مسلمان باشد، خوشحال است. او پنج روز پیش از نخستین رژه مد خود با شرکت مدلینگ «آی ام جی مادلز» قرارداد بست.او می گوید هدف اصلی اش از وارد شدن به عرصه مد، انگیزه دادن به دختران جوان باحجاب و ارائه تصویری مثبت از مسلمانان در رسانه ها است.

حلیمه تجربه شرکت در نمایش مد کانیه وست را مثبت توصیف می کند و می گوید «وست» هر کاری از دستش برمی آمد انجام داد تا او احساس غریبی نکند.حلیمه آدن، نوزده سال دارد و درخانواده ای سومالیایی در اردوگاه پناهنده ها در کنیا متولد شده است. 
 

ABC :هیچکس حاضر نیست جسد برادر رهبر کره شمالی را تحویل بگیرد

جسد کیم جونگ نام، چند روز پس از ترور همچنان در سردخانه ای در مالزی است و به گزارش شبکه خبری ای.بی.سی هیچکسی از خانواده درجه اول او برای گرفتن بدن بیجان مردی که از ترس برادرش، رهبر قدرتمند و بیرحم کره شمالی، پا پیش نمیگذارد.

کره جنوبی به سرعت دشمنانش در کره شمالی را به اعزام گروهی برای کشتن «کیم جونگ نام» در فرودگاه کوالالامپور متهم کرد و گفت دو آدمکش زن او را مسموم کردند.به نوشته ای.بی.سی با آن که گمان می شود «کیم جونگ نام» دو پسر و یک دختر از دو همسر دارد که در پکن و ماکائو زندگی می کنند، پلیس مالزی می گوید هیچکس برای گرفتن جسد او و یا ارائه نمونه آزمایش دی.ان.ای پا پیش نگذاشته است.

دیپلمات های کره شمالی در مالزی با این دلیل که او دارای پاسپورت کره شمالی بود، خواستار گرفتن جسد شده اند. این مقامات با کالبدشکافی مخالفت کرده اند اما مسئولان مالزیایی این کار را انجام دادند چرا که شکایت رسمی دریافت نکردند.

پژوهشگران همچنان در حال تحقیق و کنار هم گذاشتن جزئیات پرونده هستند و کره جنوبی هنوز توضیح نداده که از کجا به این نتیجه رسیده که کره شمالی مسئول این قتل است.

پلیس مالزی از سه مظنون، دو زن و یک مرد بازجویی کرده و در انتظار نتیجه کالبدشکافی است که روشن کند چرا کیم جونگ نام در فرودگاه و زمانی که قصد پرواز به خانه در ماکائو را داشت، ناگهان دچار درد و سرگیجه شد و به گفته مسئولان مالزی ظرف دو ساعت جان باخت.

ای.بی.سی می گوید شاید خون خانوادگی «کیم جونگ نام» و برادر رهبر کره شمالی بودن، کلید این مرگ مرموز باشد.دستگاه امنیتی کره جنوبی می گوید «کیم جونگ نام» در چارچوب نقشه پنج ساله قتلی که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای قتل برادری که هرگز ندیده بود، صورت گرفته است. در این صورت کلید معما در کوهستان و آتشفشان کوه پیکتو در مرز کره شمالی و چین است.

این آتشفشان که در دهانه اش دریاچه وجود دارد، ابزاری برای توجیه حاکمیت سه نسل از خانواده کیم بر کره شمالی است.این کوه تجسم تناسخ »کیم ایل سونگ»، پدربزرگ برادران کیم به شمار می رود که به گفته ای.بی.سی مهمترین شخصیت تاریخی در کره شمالی است. پیونگ یانگ می گوید که او همراه با تکاوران شجاعش در مقابل حمله ژاپنی ها در کوهستان پیکتو ایستاد. و برادران کیم هر دو میراث دار «خون کوهستان پیکتو» هستند.

از آنجا که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برادر کوچکتر بود همواره بر سر مشروعیت جانشینی از سوی برادر بزرگتر خود احساس خطر می کرد.ای.بی.سی به نقل از دستگاه های اطلاعاتی کره جنوبی می گوید که «کیم جونگ نام» قماربازی که مدتی بود زن بارگی را کنار گذاشته، زندگی بی سروصدایی را در سالهای اخیر در جنوب شرق آسیا پیشه کرده بود.

به گفته منابع کره جنوبی او چندی پیش در نامه به برادرش از او خواسته بود که جانش را نگیرد. 
 

euronews: هشدار وزیر دفاع آلمان به آمریکا

کنفرانس امنیتی امسال در شهر مونیخ آلمان در حالی برگزار می شود که جیمز ماتیس، وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا، از اصلی ترین چهره های حاضر در آن است.

ژنرال جیمز ماتیس به تبعیت از یکی از اصلی ترین شعارهای انتخاباتی آقای ترامپ، ضمن تاکید بر اهمیت ناتو تاکید هشدار می دهد که اگر اعضای اروپایی ناتو بر بودجه ای که صرف ناتو می کنند نیافزایند واشنگتن از هزینه ای که صرف ناتو می کند، خواهد کاست.

اورزولا فان در لاین، وزیر دفاع آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «جهان، آمریکایی درگیر در مسائل جهانی می خواهد که مسئولیت پذیر باشد. ما اروپایی ها قدردان اذعان آمریکا به دو مسئله امنیت و آزادی در قاره خود هستیم…ما به نقش فعال و بیشتر اروپا متعهد هستیم و از همین رهگذر به یک همکاری امنیتی متعادل و منصفانه در دو سوی اقیانوس اطلس.»

خانم فان در لاین به نوبه خود هشدار آمریکا را با هشدار پاسخ داد و گفت که «دوستانمان در آمریکا باید به خوبی بدانند که لحن آنان درباره اروپا و ناتو تاثیری مستقیم بر انسجام قاره ما دارد و یک اتحادیه اروپای قدرتمند به نفع آمریکاست.» 
 

telegraph: عملیات نظامی پاکستان علیه شبه نظامیان در واکنش به بمبگذاری انتحاری در زیارتگاه صوفیان

یک روز پس از حمله انتحاری به آرامگاه صوفیان در جنوب پاکستان که بیش از ۸۰ کشته برجای گذاشت، نواز شریف، نخست وزیر به ملاقات زخمی های این حمله مرگبار در شهر سیهون رفت.
 
در پی این حادثه و با افزایش انتقادها نسبت به پایین بودن امنیت این زیارتگاه، سطح تدابیر امنیتی افزایش یافت. در همین حال تحلیلگران نسبت به موج خشونت های شبه نظامیان اسلامگرا به منظور بی ثبات کردن منطقه هشدار داده اند.

همزمان نیروهای امنیتی پاکستان می گویند طی عملیاتی گسترده بویژه در مرز افغانستان یکصد تن از شبه نظامیانی که مظنون به اقدامات تروریستی هستند را از پای درآورده اند.

عطاء الله خجینی، والی ولایت ننگرهار افغانستان در این ارتباط گفت: «نزدیک به ۲۰۰ راکت بر خانه های ناحیه لعل پور فرود آمده و گزارش های اولیه حاکی از آن است که بیش از یکصد خانواده جابجا شده و دو کودک هم زخمی شده اند.»

پاکستان گروه جماعت احرار را مسئول این حمله معرفی کرده؛ گروه منشعب از طالبان پاکستان که گفته می شود در خاک افغانستان پناه گرفته اند. از همین رو و با افزایش فشارها بر دولت پاکستان، اسلام آباد از کابل خواست تا ۷۶ شبه نظامی این گروه «تروریستی» را به پاکستان تحویل بدهد.

انفجار انتحاری در زیارتگاه لعل شهباز قلندر در ایالت سند هنگامی رخ داد که زائران زیادی در آن جمع شده بودند. این حادثه مرگبار بیش از ۲۵۰ زخمی هم برجای گذاشت. صدها نفر در تشیع پیکر جانباختگان حضور داشتند. 
 
  ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

اگر به دنبال یک کانال ویژه خبری هستید..

اگر از دریافت تعداد زیاد پیام ها در کانال های خبری خسته شده اید

اگر می خواهید خلاصه ای از مهمترین رویداد های خبری استان،ایران و جهان را داشته باشید

شما هم یکی از اعضای کانال تلگرامی هورگان باشید

 

اخبار |کوتاه|گلچین|معتبر|جذاب|در کانال ویژه خبری هورگان (hourgan@)

hourgan@
برای عضویت کلیک کنید

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها