تعداد بازدید: ۲۱۸۳
کد خبر: ۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ - 2017 07 February
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: به کار آفرینانی که بتوانند به هر بهبود یافته در امر اشتغال کمک کنند وام 7 تا 10 میلیونی با بهره کم پرداخت می شود.
اولین نشست هم اندیشی مراکز بهبودی اقامتی و سازمان های مردم نهاد کشور در شیراز برگزار شد.معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در این نشست گفت: در برنامه های پیشگیری سازمان بهزیستی، برنامه های اجتماع محور تحت عنوان پیشگیری اجتماع محور در اولویت قرار دارد که تمرکز آن بر روی محلات و حوزه های زندگی مردم است.

 محسن روشن پژوه افزود: هدف از این طرح اقتدار افزایی در بین اقشار جامعه است تا مردم عوامل خطرزای اعتیاد را شناسایی و برای پیشگیری از آن طرح یا برنامه ای ارایه دهند. وی ادامه داد:

در حال حاضر 5 هزار محله فعال در اجرای این طرح داریم که انتخاب محلات براساس ریسک پذیری اعتیاد و آمادگی مردم برای مبارزه با اعتیاد صورت می پذیرد.

 معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان این که سازمان بهزیستی امر تسهیلگری را در این فرآیند انجام می دهد بیان داشت: سازمان بهزیستی خدمات را به افراد فعال در محلات ارایه می دهد و فعالیت های آموزشی و اطلاع رسانی بر عهده مردم است که از این طریق در سال های گذشته 15 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند. روشن پژوه گفت: یکی از الگوهایی که در سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر شکل گرفته است الگوی درمان به شیوه اقامتی است به گونه ای که افراد دارای سابقه بهبود، در این فرآیند محور اصلی درمان هستند.

وی ادامه داد: مراکزی که به صورت رسمی در زمینه مبارزه با اعتیاد فعالیت می کردند در قالب تشکل غیر دولتی و انجمن صنفی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان این که معتادین صرفاً به یک الگوی درمان نیاز ندارند افزود: هر فرد با توجه به ویژگی و سطح اعتیاد به یک الگوی درمانی نیاز دارد که باید برای هر فرد یک طرح درمانی ارایه کنیم. وی ادامه داد: بعضی از این افراد نیاز به درمان اقامتی دارند که متناسب با ویژگی های افراد معتاد باید برنامه درمانی طراحی شود البته همیشه اولویت با درمان سرپایی است.

روشن پژوه خاطر نشان کرد: 20 مرکز اقامتی با الگوی درمانی دراز مدت در کشور وجود دارد و حدود 1200 مرکز درمانی میان مدت با ظرفیت حدود 40 هزار نفر در حال فعالیت هستند. وی بیان داشت: در بعضی گروه های سنی و جنسیتی محدودیت هایی داریم که توسعه 10 درصدی مراکز زنان و احداث مراکز هجده ساله ها را در استان های البرز، خراسان شمالی و تهران در دستور کار سال آینده قرار دادیم. مدیرکل بهزیستی فارس نیز هدف از این نشست را هم اندیشی در رابطه با اثربخشی مراکز اقامتی عنوان کرد و گفت: در این نشست ضعف ها و نقاط قوت مراکز، روش درمان، بازنگری در شیوه های درمانی و میزان اثر بخشی مراکز اقامتی درمان اعتیاد مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد. موسوی افزود: می توان گفت حاشیه نشینی، طلاق و بزه های اجتماعی تحت الشعاع اعتیاد قرار دارند.

وی ادامه داد: در بحث مبارزه با اعتیاد سه رویکرد آموزش و آگاه سازی، مداخله به موقع و درمان و کاهش آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل بهزیستی فارس با بیان این که در بحث درمان، مراکز اقامتی بسیار موثر بوده اند خاطرنشان کرد: در فارس 110 کمپ ترک اعتیاد در حال فعالیت است که این مراکز در بحث درمان اعتیاد بسیار نتیجه بخش عمل کرده اند.

موسوی ادامه داد: در سال گذشته حدود 4300 نفر در این مراکز به مدت حداقل سه هفته و حداکثر دو ماه بستری شده اند که بالای 20 درصد اثربخشی را در این مراکز شاهد بودیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس نیز در این نشست گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه صیانت و حمایت از بهبود یافتگان به کار آفرینانی که بتوانند به هر بهبود یافته در امر اشتغال کمک کنند وام 7 تا 10 میلیونی با بهره کم پرداخت می کند.

محمد رضا ابراهیمی با تاکید بر این که حمایت از بهبود یافته یکی از حلقه‌های مفقوده در حوزه درمان است افزود: درمان و حمایت های اجتماعی در حد مطلوب صورت گرفته اما مراقبت های بعد از درمان و بهبود مطلوب نبوده است در حالی که امر اشتغال بعد از بهبودی به عدم بازگشت بیمار کمک موثری خواهد کرد.

وی با اشاره به حضور پر رنگ سازمان های مردم نهاد در امر پیشگیری و درمان اعتیاد خاطر نشان کرد: در سطح استان فارس 104 کمپ ترک اعتیاد در حوزه درمان مشغول به فعالیت هستند که در هر کمپ 60 بیمار بستری می شوند.

ابراهیمی بیان داشت: بحث توانمند سازی سازمان های مردم نهاد در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته تا بتوانند در عمق جامعه فعالیت کنند و به یک جنبش فراگیر اجتماعی در حوزه عملی پیشگیری از اعتیاد دست پیدا کنیم.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها