تعداد بازدید: ۲۸۲۷
کد خبر: ۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹ - 2017 01 February
اکنون آنفلوآنزای پرندگان به پشت درهای فارس رسیده است.فصل مهاجرت پرندگان از سیبری به نقاط گرم‌تر است و فارس به خاطر اینکه روزی تالاب هایی بزرگ در دل خود داشت هنوز هم مقصد بسیاری از پرندگان مهاجر به شمار می رود.
اکنون آنفلوآنزای پرندگان به پشت درهای فارس رسیده است. آخرین خبر اینکه این بیماری در استان اصفهان دیده شده؛ آن هم در میان مرغان تخم گذار.

 فارس هم البته مستعد ظهور این بیماری هست. فصل، فصل مهاجرت پرندگان از سیبری به نقاط گرم‌تر است و فارس به خاطر اینکه روزی تالاب هایی بزرگ در دل خود داشت هنوز هم مقصد بسیاری از پرندگان مهاجر به شمار می رود.

 پرندگانی که البته هرچند بسیاری از آنها دیگر به فارس نمی آیند ولی هنوز گروه بزرگی از آنها زمستان ها بر مبنای غریزه به این استان سفر می کنند. امسال اما این پرندگان با خود بیماری کشنده ای به ارمغان آورده اند به نام آنفلوآنزای پرندگان.

 در استان مازندران و تالاب میقان در استان مرکزی تاکنون هزاران لاشه پرنده مرده پیدا شده است. پرندگانی که همین آنفلوآنزا آنها را از پا در آورده و نگرانی عمیقی وجود دارد از اینکه مبادا این بیماری به انسان هم منتقل شود. اکنون نه تنها احتمال مشاهده این بیماری در فارس وجود دارد بلکه با بالا گرفتن این بحث، نگرانی از سلامت گوشت مرغ هم باز مطرح شده است؛

 اینک اگرچه دامپزشکان اطمینان می دهند که به مرغ ها نمی توان هورمون تزریق کرد ولی دیگر جای تردید نیست که مرغ ها به میزان قابل توجهی «آنتی بیوتیک» دریافت می کنند. از آنجا که آنتی بیوتیک دارویی مشترک میان انسان و دام است، نه تنها می تواند در انسان بیماری‌زا باشد بلکه در شرایطی که بدن انسان دارد به آنتی بیوتیک مقاوم می شود، چنین روندی بی گمان می تواند زندگی انسان را در خطر جدی قرار دهد.

دارو به جای خوراک

گوشت مرغ بخشی جدایی ناپذیر از سفره ما ایرانیان است. و از آنجا که سرانه مصرف مواد دارای پروتئین، همچون لبنیات در ما ایرانیان بسیار پایین است، گوشت مرغ باید این کمبود را جبران کند. در این شرایط اگر خبری منتشر شود که مردم را پیرامون مصرف گوشت مرغ نگران کند، آشکارا سلامت مردم در خطر قرار می گیرد. این روزها اما مردم از این نگران هستند که همین گوشت مرغ که باید عامل تندرستی شان باشد به عامل بیماری تبدیل شود. وقتی در حدود ساعت 10 صبح به دروازه کازرون می رویم، یکی از شهروندان که مشغول خرید مرغ از یکی از مرغ فروشی‌هاست می‌گوید: «من می خواهم مرغ سبز بخرم. می گویند سالم تر است. به ویژه اینکه تازگی آنفلوآنزای پرندگان به کشور آمده و از بابت سلامتی گوشت مرغ اطمینان نداریم».

او نام یکی از برندهای تولید کننده گوشت مرغ را می برد و از فروشنده می خواهد که همان برند را به او بدهد؛ در عین حال خانمی که می خواهد ماهی بخرد خطاب به این شهروند می گوید: «مگر نمی دانی؟ تازگی در داخل کشتارگاه ها ،مرغ ها را در بسته‌بندی شرکت های معتبر می‌پیچند و به بازار می فرستند».

نگرانی مردم پیرامون آنچه می خورند و به ویژه گوشت مرغ تازگی ندارد. همین چند وقت پیش خبری از ابتلای مرغ ها به جذام در شبکه های اجتماعی منتشر شد و این وضع به اندازه ای بر فروش گوشت مرغ اثر گذاشت که قیمت آن تا 500 تومان در بازار کاهش یافت. اگرچه خبر پیرامون ابتلای مرغ ها به جذام واقعیت نداشت ولی اکنون نگرانی هایی پیرامون سلامت گوشت مرغ وجود دارد که کاملا به جاست. برخی آمار که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده از این حکایت می کند که سالانه بدن 700 هزار نفر از مردم جهان به آنتی بیوتیک مقاوم می شود؛ خبری شوکه کننده که آشکارا می تواند جان انسان ها را در خطر قرار دهد.

دامنه این نگرانی به ایران و استانی چون فارس هم رسیده است. اگر به داروخانه مراجعه کنید و بدون نسخه آنتی بیوتیک بخواهید متوجه سختگیری نهادهای بهداشتی درمانی برای دریافت این داروها خواهید شد؛ در این شرایط اما به مرغ های گوشتی در مرغداری ها آنتی بیوتیک تزریق می شود.

دکتر یعقوب مهندس، مدیرکل دامپزشکی فارس در این باره می گوید: «در صنعت مرغداری، به خاطر اینکه در یک سالن مرغداری شمار بالایی مرغ نگهداری می‌شود ممکن است مصرف دارو اجتناب‌ناپذیر شود. البته باید در نظر داشت که دارو غذا نیست و قیمت این داروها هم پایین نیست. به همین خاطر در هر شرایطی به مرغ دارو داده نمی شود».
با این حال آن طور که برخی شنیده ها حکایت می کند، تزریق آنتی بیوتیک به مرغ ها در بسیاری از مرغداری ها معمول است چرا که اگر یک مرغ بیمار شود می‌تواند همه مرغ ها را بیمار کرده و صاحب مرغداری را ورشکست کند. این است که دامپزشکان می گویند به جای تزریق آنتی بیوتیک باید به ایجاد مرکزهای مکانیزه نگهداری مرغ روی آورد تا گَلّه کمترین تماس را با انسان داشته باشد و بیماری به مرغ هامنتقل نشود.

که اگر استفاده از آنتی بیوتیک ادامه پیدا کند با توجه به اینکه دارو در گوشت مرغ می‌ماند و به اندام های انسان منتقل می‌شود، پیامدهای مصرف این داروها متوجه انسان می شود.
در این میان، مدیرکل دامپزشکی استان فارس امیدوار است که با عرضه «مرغ سایز» در بازار بخشی از این مشکل رفع شود. دکتر مهندس می گوید: «در این عرضه، مرغ پیش از اینکه به وزن خاصی برسد به بازار می‌آید و در این صورت ممکن است ضرورت مصرف دارو پدید نیاید چرا که درگیری مرغ با بیماری بیشتر در سن بالاتر اتفاق می افتد و با این روش بخشی از نگرانی رفع می شود».

هرچند تزریق آنتی بیوتیک به مرغ ها مستقیما سلامت انسان را تهدید می کند ولی بر خلاف تصور عام به مرغ نمی توان هورمون تزریق کرد؛ تاکنون تنها دو نوع هورمون به کار می رود که یکی برای پیشگیری از بارداری در زنان است و دیگر در کشورهای خارجی در گاو استفاده می شود تا وزن آن بالا برود. البته همین هورمونی که برای پیشگیری از بارداری به کار می رود را برخی برای پرورش اندام مصرف می‌کنند که پزشکان می گویند تاثیر برگشت ناپذیری بر دستگاه تولید مثل انسان می گذارد.

فارس مستعد آنفلوآنزای پرندگان است

شمار بیماری های مشترک انسان و دام کم نیست. شاید چیزی بیش از 250 نوع.
دو نوع بیماری که بیش از همه در فارس دیده می شود یکی تب مالت است و دیگری طاعون نشخوار کنندگان کوچک.

 طاعون نشخوار کنندگان کوچک چند وقت پیش به شدت بمو را به خود دچار کرد و این نگرانی وجود داشت که بیماری به دام های اهلی هم منتقل شود.

اکنون اما نگرانی از آنفلوآنزای پرندگان بالا گرفته است. این است که مسئولان تاکید می کنند که صاحبان مرغداری ها و صاحبان طیور محلی باید تاجای ممکن از نزدیک شدن طیورشان به پرندگان مهاجر جلوگیری کنند.

سیامک محمدی، معاون طبیعی محیط زیست فارس می‌گوید که هنوز در فارس این نوع آنفلوآنزا مشاهده نشده است. با این حال شرایطی در فارس وجود دارد که اگر پرندگان مهاجر این بیماری را به فارس بیاورند، مهار آن دشوارتر از استان های دیگر خواهد بود.

 به خاطر خشکیدن تالاب های استان، اغلب این پرندگان در نزدیک دریاچه سدها مستقر می شوند که هم آنها را مستعد شکار می کند و هم به خاطر دور بودن از محدوده مناطق حفاظت شده محیط زیست و نزدیکی به کانون جمعیتی انسانی پیشگیری از انتقال بیماری به طیور محلی دشوارتر می‌شود. مدیرکل دامپزشکی فارس می‌گوید: «هنوز موردی از انتقال این بیماری به انسان گزارش نشده است ولی این نگرانی وجود دارد که گونه خاصی از آن بتواند با نوع انسانی ترکیب شده و انسان را درگیر کند».

دکتر مهندس البته اطمینان می دهد که «همه چیز در کنترل است» و مردم می توانند «با خیال راحت گوشت مرغ مصرف کنند».

با این همه یک نکته وجود دارد و آن اینکه سلامت مواد خوراکی بیش از همیشه در خطر است. این تنها مرغ های آنتی‌بیوتیک دار نیستند که می توانند انسان را از پا در بیاورند. مصرف بی رویه سموم در کشاورزی، کشت محصولات با آب آلوده و پساب صنعتی و خانگی و انبوهی از تقلب هایی که در تولید مواد غذایی در کشور و به ویژه فارس صورت می گیرد مستقیما سلامت انسان را هدف گرفته است.


منبع: خبر جنوب
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها