تعداد بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲ - 2022 12 February
رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماریها از جمله ویروس کرونا دارد.

تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی شامل ۶ گروه اصلی غذایی نان و غلات، سبزیها، میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم‌مرغ و حبوبات و مغز‌ها ). با تغذیه صحیح و تقویت سیستم ایمنی، می‌توان از ابتلای به بیماریها پیشگیری کرد.

رعایت موارد زیر به افزایش قدرت ایمنی بدن کمک می‌کند:
مصرف منابع کافی پروتئین: استفاده از منابع غذایی حاوی پروتئین مثل گوشت، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین و تخم‌مرغ در غذای روزانه، در تقویت سیستم ایمنی بسیار اهمیت دارد. از دیگر منابع پروتئینی، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش است که اگر همراه با غلات مصرف شود، ارزش غذایی معادل گوشت دارد.

میوه و سبزیهای رنگارنگ، اکسیر طبیعی تقویت سیستم ایمنی: ویتامینهای C و A آنتی‌اکسیدانهای طبیعی است که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. میوه‌هایی مثل انبه، طالبی، خرمالو، زردآلو، آلو، موز، طالبی، گرمک، هلو، ازگیل، آناناس، گریپ‌فروت، پرتقال، نارنگی و هندوانه و سبزیهایی مثل هویج، انواع کلم سفید و کلم قرمز، گل کلم، کدو حلوایی، شلغم، لبو، گوجه فرنگی و انواع فلفل دلمه‌ای و اسفناج، از منابع سرشار این ویتامینها  است.

آهن و روی: منابع غذایی حاوی آهن و روی شامل جگر، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات و انواع مغزها لازم است تا برای تقویت سیستم ایمنی بدن، روزانه مصرف شود.

مصرف مکمل ویتامین D: با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D در جامعه و منابع غذایی محدود آن، نیاز است افراد بالای ۱۲ سال ماهانه یک کپسول ۵۰ هزار واحدی مکمل ویتامین D، مصرف کنند. کودکان ۱۲- ۲ ساله نیز هر دو ماه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند.

امگا ۳ و سلنیوم: ماهی حاوی چربیهای امگا ۳ و سلنیوم است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. بنابراین توصیه می‌شود دست کم دو بار در هفته استفاده شود.

نوشیدن روزانه آب و نوشیدنیهای بدون قند: هر فرد در روز باید به طور معمول 8 لیوان آب و مایعات مناسب دریافت کند. در شرایط کنونی، آبرسانی مناسب برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. همچنین مصرف چای کمرنگ و انواع دمنوشهای گیاهی در حد متعادل نیز مفید است. اما لازم است به یاد داشته باشیم که مصرف زیاد قند و نمک و چربی، ما را به ابتلا به کرونا نزدیک می‌کند.

مواد غذایی پرنمک، شیرین و چرب، زمینه‌ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا، دیابت، پرفشاری خون، چربی خون بالا و کبد چرب می‌شود و خود این بیماریها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها