تعداد بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۱۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹ - 2022 05 February
جلسه ستاد کرونا ۱۲ بهمن در حالی برگزار شد که سویه اُمیکرون در نی‌ریز شیوع پیدا کرده است.
امید شهدان، نی‌ریزان فارس:
دکتر زهراسادات خامسی، معاون شبکه بهداشت و درمان گفت: «اُمیکرون سرایت‌پذیری بالایی نسبت به دیگر سویه‌ها به ویژه دلتا دارد. با ابتلای چندین نفر وارد پیک ششم شدیم و خوشبختانه هنوز به قله پیک نرسیدیم.» 

او بیان داشت: «شهرستان نی‌ریز در وضعیت زرد قرار دارد و تا به حال، 92.4 درصد مردم دُز نخست، 84.3 درصد آنها دُز دوم و تنها 32.5 درصد مردم دُز سوم را دریافت کرده‌اند و ‌‌‌روزانه ۵۰۰ نفر برای تزریق واکسن به پایگاه‌های سطح شهرستان مراجعه می‌کنند.» 

خامسی به آمار مبتلایان به اُمیکرون و میزان بستری‌های آن پرداخت و گفت: «٤ نفر در بیمارستان بستری هستند که دو نفرشان حال بدی دارند. چون سویه اُمیکرون به‌عنوان سوش غالب تلقی می‌شود، ما همه موارد مثبت را باید اُمیکرون درنظر بگیریم. همچنین گلودرد، آبریزش بینی، سردرد شدید، سرفه و علائم گوارشی، از موارد بسیار شایع اُمیکرون است.»

این متخصص عنوان داشت: «در دو هفته اخیر، ۲۹۰ مورد تست داشتیم که ۱۱۹ مورد آن مثبت اعلام شد. شاید به غلط تصور شود که سویه اُمیکرون خطرش کمتر، علائم آن خفیف و زودگذر باشد؛ اما اصلاً این‌گونه نیست.»

خامسی گفت: «چنانچه بیماران زمینه‌ای علائمی پیدا کردند، بستری شدنشان با بدحالی همراه خواهد بود.»

قرنطینه خانگی، استفاده ‌از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و از همه مهمتر دریافت دُز سوم، توصیه اکید معاون بهداشت در مبارزه با این سویه بود.

این مقام مسئول با بیان این مطالب، گفت: «بسیاری از افراد علائم‌دار به راحتی در سطح شهر تردد می‌کنند و جالب است بسیاری ‌از آنها که علائم دارند، حاضر به انجام تست نمی‌شوند. متأسفانه گروه سالمندان به دلیل عوارض دُزهای قبلی، از دُز سوم استقبال چندانی نکردند. البته ما تیم‌های سیّاری را برای معلولانی که قادر به حضور در پایگاه‌های واکسیناسیون نیستند، به منازلشان اعزام کرده‌ایم.»

زهراسادات خامسی در ادامه گفت: «در دستورالعمل سازمان بهداشت عنوان شده که در یک کلاس چنانچه یک نفر مثبت شد، آن کلاس باید تا ۲ هفته به صورت مجازی برگزار شود. ما کارکنان خودمان را چنانچه دُز سوم دریافت نکرده باشند، برایشان غیبت می‌زنیم؛ لذا تقاضا داریم که بقیه ادارات هم این‌گونه باشند.» 

دکتر خامسی همچنین خبر داد: «در هفته جاری، ۹ دانش‌آموز و ۶ معلم مثبت داشتیم و شنیده می‌شود در بیشتر مدارس، دانش‌آموزانی که دارای علائم‌ هستند، به مدیر اعلام نمی‌کنند.» 

آنالیزهای معاون شبکه بهداشت حاکی از آن بود که در روستاها کمتر کسی از واکسن استقبال می‌کند و از همه دردناکتر این که اُمیکرون، کودکان بیشتری را درگیر خود می‌کند. 

در ادامه جلسه ستاد کرونا، فرماندار نی‌ریز با بیان این که در دست داشتن کارت واکسن برای صدور بلیط اتوبوس الزامی است، گفت: «تمامی صنوف موظف به دریافت دُز یادآور(سوم) هستند. به این منظور گشت‌های مشترک را باکمک بسیج راهی بازار کنید.» 

مراد هدایت خطاب به معاون شبکه بهداشت و درمان گفت: «برای ترویج دُز سوم بین مردم، از رسانه‌ها استفاده کنید.» 

رئیس ستادکرونای شهرستان باگلایه شدید، از برگزاری یک جشن عروسی ۲ هزار نفری، خواستار این شد که آمار کارگران مجتمع فولادغدیر، سیمان سفید و خاکستری، رینگ‌اسپرت و سنگبری‌ها بررسی و مشخص شود چه میزان واکسن دریافت کرده‌اند. 

هدایت تصریح کرد: «قهوه‌خانه‌ها و کافی‌شاپ‌هایی که رعایت مسائل بهداشت را نمی‌کنند، پلمب کنید. همچنین باشگاه‌های ورزشی با رعایت ظرفیت ۵۰ درصد می‌توانند فعالیت کنند. به همین منظور در مسابقاتی که برگزار خواهد شد، تماشاچی نباید شرکت کند.» 

وی افزود: «اداره تبلیغات اسلامی به ائمه جماعات بگوید که نمازگزاران را توجیه کنند. با توجه به در پیش بودن عید نوروز، از مردم فهیم به ویژه اصناف تقاضا می‌کنیم به‌گونه‌ای رفتار کنند تا مجبور به تعطیلی مغازه‌ها در شب‌ عید باشیم.

همچنین رانندگان تاکسی‌‌ها با ظرفیت پیش‌بینی شده مسافر سوار کنند. در مراکز آموزش عالی و جاهایی که خوابگاه است، رعایت پروتکل‌ها فراموش نشود.

پایه‌های اول و دوم ابتدایی و مدارس روستایی که مجاز به آموزش حضوری هستند، تهویه‌مناسب هوا داشته باشند.»

این جلسه حواشی خاص خودش را داشت؛ رؤسای اداراتی که عضو این ستاد بودند، یا حضور نداشتند و یا با تأخیر ۳۰ دقیقه‌ای خود را رساندند که این موضوع با اعتراض شدید فرماندار روبه‌رو شد. حال باید دید چنین جلساتی که نقش مهمی در پیشگیری از کرونا دارد، آیا خروجی مفیدی به ارمغان خواهد آورد یا نه!

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها