تعداد بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۱۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸ - 2022 29 January
نرخ حواس پرتی به واسطه استفاده از تلفن هوشمند هنگام رانندگی به طرز نگران کننده‌ای بالا است.
تلفنهای هوشمند این امکان را برای ما فراهم کرده‌اند تا راحت‌تر از همیشه با دیگران در ارتباط باقی بمانیم. اما اگر فردی هنگام رانندگی تصمیم بگیرد تا پیامکها، ایمیل‌ها، تماسهای تلفنی یا هر اپلیکشن دیگری را بررسی کند، این می‌تواند خطرات ایمنی جدی ایجاد کند.

نرخ حواس‌پرتی به واسطه استفاده از تلفن هوشمند هنگام رانندگی، به طرز نگران‌کننده‌ای بالا است. رانندگی در حالت حواس‌پرتی هر فعالیتی که توجه راننده را از رانندگی و مسیر پیش رو منحرف کند، شامل می‌شود که از آن جمله می‌توان به صحبت کردن یا ارسال پیام با تلفن همراه، غذا خوردن و نوشیدن، صحبت کردن با افراد دیگر حاضر در خودرو، کلنجار رفتن با سامانه سرگرمی یا ناوبری خودرو و هر چیز دیگری که توجه راننده را از یک رانندگی ایمن دور کند، اشاره کرد.

ارسال پیام در تلفن همراه، یکی از نگران کننده‌ترین عوامل حواس‌پرتی است. ارسال یا خواندن یک پیام می‌تواند چشمها را برای حدود 5 ثانیه از مسیر پیش رو منحرف کند. در سرعت 55 مایل در ساعت (89 کیلومتر در ساعت)، طی این بازه زمانی کوتاه می‌توانید طول یک زمین فوتبال (110 متر) را در شرایطی که انگار چشم‌بند زده‌اید، طی کنید.

رانندگی به صورت ایمن، به شرایطی گفته می‌شود که راننده توجه کامل به مسیر پیش روی خود داشته باشد. هر فعالیت غیر رانندگی که راننده انجام می‌دهد، یک حواس‌پرتی بالقوه محسوب می‌شود و خطر بروز تصادف را افزایش می‌دهد.

به گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) آمریکا، ارسال پیام با تلفن همراه هنگام رانندگی، 6 برابر خطرناکتر از رانندگی تحت تأثیر مصرف الکل است. بنابر گزارش این مرکز، ارسال و دریافت پیام می‌تواند به طور میانگین برای 4.6 ثانیه چشمهای راننده را از مسیر پیش رو منحرف کند.

مطالعه آزمایشگاه پژوهشی حمل و نقل آمریکا نشان داد که نوشتن پیام هنگام رانندگی، واکنشهای راننده را تا 35 درصد کند می‌کند. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد رانندگانی که با تلفن همراه خود پیام ارسال می‌کنند، در مقایسه با رانندگان مست 23 درصد کندتر واکنش نشان می‌دهند.

البته حواس‌پرتی لحظه‌ای، تنها مشکل موجود محسوب نمی‌شود و باید به مدت زمانی هم که طول می‌کشد تا چشمهای راننده دوباره خود را با جاده و خودروهای اطراف هماهنگ کند، توجه داشت.
بنابر مطالعه مرکز هاروارد برای آنالیز ریسک، ارسال پیام هنگام رانندگی با خودروهای سواری و وانتها موجب بیش از 3 هزار مورد مرگ و 330 هزار مورد جراحت در سال می‌شود. همچنین، بنا بر گزارش انجمن ملی ایمنی آمریکا، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی سالانه، به بیش از 1.6 میلیون تصادف در این کشور منجر می‌شود.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها