تعداد بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۱۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵ - 2022 22 January
زادروز نورانی حضرت فاطمه(س) و روز مادر فرخنده باد
حجت‌الاسلام دکتر حسین سروش/ امام جماعت حسینیه ثاراله
یکشنبه سوم بهمن زادروز حضرت صدیقه کبرا، فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز مادر است تا به حرمت بانوی دو عالم، قدرشناس مقام مادر باشیم. 

با اندک مروری بر روایات وارده در مقام والدین به این نتیجه خواهیم رسید که احترام به ایشان، خصوصاً مادر مورد امر و تأکید خداوند و پیشوایان دینی ما بوده است. به طوری که هر قدر درباره مقام والدین صحبت شود باز هم حق مطلب ادا نخواهد شد. زیرا خداوند در قرآن نیکی به پدر و مادر را همسنگ بندگی خود قرار داده و فرموده است: «جز خداوند یگانه را پرستش نکنید؛ و به پدر و مادر خود نیکی کنید»(بقره/83)

شبیه همین مضمون در آیه 23 سوره مبارکه اسراء نیز آمده است؛ که نشان از اهمیت مسئله احترام به والدین است. امام صادق(ع) در بیان معنای این آیه می‌فرمایند: «اگر پدر و مادر، تو را ناراحت کردند و حتی اگر تو را کتک زدند، باز هم  با آنها تندی نکن و به آنها نگو چرا بدی می‌کنید؟»(کافی، ج2، ص157).

اما در این بین احترام مادر جایگاه ویژه‌ای دارد به طوری که پیامبر رحمت(ص) بهشت را زیر پای مادران می‌داند. گو اینکه برای رسیدن به بهشت باید خاک پای مادر بود! 

جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: «مردی خدمت رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد: من جوانی با نشاطم و جهاد را دوست دارم ولی مادری دارم که نمی‌خواهد به جهاد بروم. پیغمبر(ص) به او فرمود: بازگرد و همراه مادرت باش. سوگند به آن که مرا به حق، به نبوت مبعوث فرموده که انس گرفتن یک شب او با تو از یک سال جهاد در راه خدا بهتر است.»(کافی، ج 2، ص 163) و باز هم درباره مقام و منزلت مادر همین بس که در روایتی نقل شده که: «روزی مردی نزد پیامبر(ص) آمد و عرض کرد: من تمام گناهان را انجام داده‌ام، آیا راه توبه برای من هست؟ پیامبر گرامی فرمودند: آیا پدر و مادرت زنده‌اند؟ گفت: تنها پدرم زنده است. فرمود: به پدر خود احترام و نیکی کن؛ تا خداوند تو را ببخشد. وقتی که آن مرد رفت، حضرت به اطرافیانش فرمود: ای کاش مادرش زنده بود… چرا که محبت به مادر معجزه می‌کند»(بحارالانوار، ج 71).

 یکی از موارد دیگری که جوانان جامعه ما باید به آن توجه داشته باشد این است که به رغم سفارشات فراوانی که درباره نیکی به والدین، خصوصاً احترام مادر وارد شده و علاوه بر آن هر عقل سلیمی می‌تواند تشخیص دهد که احترام به ایشان یک امر خردمندانه است، لیکن دشمنان زیادی کمر همت بسته‌اند تا بنیان خانواده را از طریق کم ارزش کردن مقام مادر از بین ببرند.

از همین رو بر تمامی جوانان ایران زمین از مسلمان و غیر مسلمان، تمام کسانی که حُب دین، میهن و وطن در دل دارند لازم است تا بیشتر و بیشتر مادر خود را احترام کنند و خود را خاک پای مادر بدانند.

کلام آخر این که:
آنچنان بالاست ارج و احترام مادران
گر به دقت بنگری هر روز، روز مادر است!
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها