تعداد بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۱۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱ - 2022 22 January
گپی با بانوان ورزشکار
/ انتقاد بانوان از نبود سالن اختصاصی، کمبود امکانات و سرویسهای بهداشتی نامناسب
سمیه نظری / گروه ورزش 
سر‌زده به سالن رزمی رفتیم جایی که انتظار داشتیم رزمی‌کاران را ببینیم اما بانوان پیلاتس‌کار در حال ورزش بودند.

بانوانی که به دلیل نبود سالن اختصاصی به سالن رزمی می‌آیند.

 در سالن، ‌شور و شوق حاکم بود. ورزشکارانی که همراه با صدای مربی و موزیک ملایم، ‌حرکات پیلاتس را انجام می‌دادند و مربی ایراد حرکات و تکنیکها را گوشزد می‌کرد. سالن نور کافی نداشت و فقط نصف سالن تاتامی بود.

منتظر ماندیم تا ورزششان تمام شود و در آخر با آنها دور هم نشستیم و گفتگو کردیم که می‌خوانید:

ورزش از طریق لایو
حمیده مبرا خانه‌دار است و هفته‌ای سه بار به سالن می‌‌آید:‌ «4 تا 5 سالی می‌شود که پیلاتس کار می‌کنم. این ورزش مجموعه‌ای از حرکات اصلاحی است که با تمرکز بر آن، ذهن و جسم درگیر می‌شود و علاوه بر خوش‌اندامی، آرامش ذهن را هم به دنبال دارد. من که خیلی به این ورزش عادت کردم. حتی در زمانی که به دلیل بیماری کرونا تعطیل بود از طریق لایو این ورزش را دنبال می‌کردم و در خانه فعالیت داشتم.»

ادامه می‌دهد:‌ «اینجا سالنش بزرگ و خوب است، ‌اما متأسفانه امکاناتش کم است. نه کمدی دارد که ما وسایل‌مان را قرار دهیم و نه کف‌پوش‌های آن استاندارد است.‌ اما چون در نی‌ریز سالن مخصوص پیلاتس نداریم مجبوریم از همین امکانات بهترین استفاده را ببریم.»

درمان کمردرد
محبوبه امتیازجو یک‌سال و نیم است که پیلاتس بازی می‌کند. چند وقتی به دلیل مشغله‌ای که داشته، ورزش نکرده اما دوباره تمرینات را شروع کرده.‌ معتقد است با این وزش سلامتی‌اش را به دست آورده: «قبلاً والیبال بازی می‌کردم. پیلاتس ورزش خیلی خوبی است و علاوه بر درمان جسمی، ‌برای آرامش و اعصاب هم مفید است. فرق آن با ایروبیک در این است که ایروبیک از بیرون باعث عضله‌سازی می‌شود ولی پیلاتس از درون عضله‌سازی می‌کند. من قبلاً کمردرد داشتم که با چندماه تمرین پیلاتس بهبود پیدا کردم.»

گلایه او این است که کفپوش‌ها مخصوص پیلاتس نیست و همچنین سرویس‌های بهداشتی وضعیت بسیار نامناسبی دارد.

خودتان را وقف خودتان کنید
زینب وقاری 28 ساله هم شاغل‌ است و هم دانشجو؛ ولی ‌باز هفته‌ای سه بار به سالن می‌آید و با اشتیاق تمرین می‌کند. می‌گوید:‌ «یکی از مهمترین دلایلی که به این سالن می‌آیم اخلاق و کار اصولی مربی اینجاست. دلیل دیگر ورزش پیلاتس است که علاوه بر تأثیری که بر جسم می‌گذارد تمرکز را هم بالا می‌برد.»

ورزش برای پولدارهاست
آزاده شاطری می‌گوید:‌ «باید دورتادور سالن پیلاتس آینه باشد، اما اینجا چون سالن رزمی‌کاران است آینه‌ای در آن دیده نمی‌شود. من به شهرهای دیگر هم رفته‌ام. آنجا سالن اختصاصی همراه با وسایل دارند، اما ما خودمان این وسایل را می‌خریم. اگر پول باشد می‌توان تخصصی هم کار کرد ولی خیلی‌ها از پس آن برنمی‌آیند.»

اعتماد به نفس را بالا می‌‌برد
رقیه وقاری 31 ساله علاوه بر پیلاتس به پیاده‌روی،‌ ایروبیک و بدنسازی هم پرداخته اما تأثیر پیلاتس را در خود بیشتر حس می‌کند. می‌گوید: «من کارمندم و بعضی وقتها واقعاً از لحاظ جسمی و روحی کلافه و خسته می‌شوم. اما همین یک ساعتی که به اینجا می‌آیم و ورزش می‌کنم، حس تازگی و نشاط به من دست می‌دهد.»

او از سالن راضی است و تهویه، گرمایش و سرمایش آن را خوب می‌داند.

وقاری به بانوان نی‌ر‌یزی توصیه می‌کند هفته‌ای حداقل یک تا دو ساعت به سالن‌های ورزشی بیایند مخصوصاً پیلاتس؛ چون به آنها اعتماد به نفس می‌دهد. می‌گوید: «پیلاتس جسم و روح را درگیر می‌کند و حس خوبی به آدم می‌دهد.»
اخلاق و رفتار مربی

زهرا شاطری می‌گوید: «من چندماهی ایروبیک و بدنسازی کار می‌کردم اما از وقتی به سالن پیلاتس آمدم احساس می‌کنم از دویدن گرفته تا ورزش‌های دیگر را بهتر انجام می‌دهم.»
***
سارا نیرومند 5 سالی می‌شود که در دو سانس صبح و شب با بانوان پیلاتس کار می‌کند. او استقبال از این رشته را خوب می‌داند و می‌گوید: «در حال حاضر 40 پیلاتس‌کار‌ دارم که تقریباً از رده‌های سنی 5 سال به بالا هستند و خوشبختانه روز به روز استقبال بیشتر می‌شود.»

نیرومند به تأثیرات این ورزش اشاره می‌کند و می‌گوید: «پیلاتس برای همه کاربرد دارد از هر سنی و با هر مشکلات جسمی و حتی روحی. من معتقدم با انجام تمرین‌های پیلاتس، ارتباطی بین ذهن و بدن برقرار می‌شود و  به محض انجام حرکات، استرس‌ها و اضطراب‌ها کنار می‌رود. 

توصیه‌ام به بانوان شهرم این است که از پیلاتس غافل نشوند و در کنار هر ورزشی که انجام می‌دهند پیلاتس را نیز در برنامه خود داشته باشند. تمرینات پیلاتس جسم را قوی می‌کند و به بدن فرم می‌دهد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها