تعداد بازدید: ۴۶۸
کد خبر: ۱۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰ - 2022 15 January
پیشنهاد به شورا در نشست محلات
جلسات شورای شهر با محلات به عدد ۱۰ رسید و در این جلسه به داشتن حق وتو دولتی‌ها برای مصوبات شورا و شهرداری اعتراض شد.
در این جلسه برخی از اهالی محلات اطراف مسجد ذوالانوار، خیابان تختی، بلوار نصر، خیابان خوارزمی، و بلوار ولایت دعوت شده بودند.

نظرات جمع‌آوری می‌شود
رئیس شورای شهر در ابتدای این جلسه با بیان اینکه هدف این شورا استفاده از نظرات معتمدان محلات برای برنامه‌های چهارساله شهر و بودجه‌بندی می‌باشد گفت: این جلسات برگزار می‌‌شود تا نظرات جمع‌آوری و پیشنهادات مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.

سید علاءالدین فقیه در ادامه با بیان اینکه به غیر از مشکلات محله‌ای خود، مشکلات شهر را ببینید گفت: بنا داریم در جلسه‌ای با حضور نماینده مجلس، فرماندار و نمایندگان محلات برگزار و موضوعاتی را که تاکنون مطرح شده، بررسی نماییم.

وی از تدوین و انتشار کتابی توسط شورای شهر با عنوان «آموزش شهروندی» خبر داد و از تمامی رسانه‌ها درخواست نمود تا بخشی را به این آموزش اختصاص دهند؛ پرهیز از قانون‌گریزی، فضای سبز، بهداشت عمومی و اهمیت خود مراقبتی از جمله مباحث این کتاب عنوان شد.

مهمترین مسائل و مشکلات مطرح شده
اما مهمترین مباحث مطرح شده در این جلسه توسط اهالی محلات به شرح زیر بود:
- تخصیص بودجه صنایع آلاینده به شهرستان: تاکنون به دنبال آن بودیم که سهمیه آلایندگی گل‌گهر را برای قطرویه و نی‌ریز بگیریم در حالی که زاگرس عزیز روز به روز دارد از بین می‌رود. مشاهده معادن جدید رشته کوه شمال و شمال شرق شهرمان بیشتر آلام و دردهایمان را زیادتر کرده‌اند. نی‌ریز بهشت زمین شناسی است و باید حق آلایندگی آن پرداخت شود.

- تعریض بلوار شهید محمدهادی توکلی که پشت کلانتری سرباز(ضلع جنوبی) قرار دارد.

- خیابان های عمان و تختی نیاز به روکش آسفالت دارند.

- از شهردار نی‌ریز که با حساسیتِ تمام پیگیر مسائل میراث فرهنگی شهر است تشکر می‌کنیم و از اینکه قلعه S.P.R را در حال بازسازی دارد، متشکریم.

- خیابان خوارزمی به سمت خیابان بهداشت از طرح خارج شده است. لااقل خط پروژه آن را مشخص کنید تا کسانی که اقدام به ساخت و ساز می‌کنند کف و بر را رعایت کنند.

- اهالی شهرک امیرکبیر فعلی «جمال آباد سابق» خواهان آسفالت خیابان‌هایشان هستند البته این را می‌دانیم که مسکن و شهرسازی باید سهم شهرداری را واریز کند تا این مسئله انجام شود.

- احداث پارک جهان دیدگان را کنار پارک آزادی در برنامه قرار دهید.

- عقب‌نشینی خیابان‌های اصلی را اجرایی کنید و ساختمان قدیم شهرداری را به پارکینگ تبدیل نمایید.

- تملک ساختمان اداره برق قدیم و تعریض خیابان را در برنامه بگذارید.

-اول خیابان نشاط عرض کمی دارد و باید برخی از خانه‌ها عقب نشینی کنند.

-کوچه مدرسه تربیت را به کوچه پست وصل کنید تا ترافیک خیابان قدس کمتر شود.

- فکری برای گود صارمی و اتصال این مسیر به خیابان امام حسین کنید.

- رهاسازی فاضلاب در محلات به معضلی برای اهالی تبدیل شده است، لطفاً پیگیری کنید.

در این رابطه رئیس شورای شهر گفت: هر هفته گشت‌های مشترکی با ادارات بهداشت و آبفا انجام می‌شود و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌‌گردند.

- روشنایی بلوار ولایت را پیگیری کنید.

- با توجه به اینکه مدرسه‌ای در فرعی ۵ بلوار نصر قرار دارد تا به حال چندین تصادف رخ داده است، لطفاً فکری  کنید.

- احداث فضای داخلی قلعه  S.P.R  را در برنامه قرار دهید.

- جلوی تغییر شکل قنات شادابخت و کتان را بگیرید و کاری کنید تا حالت قدیمی و نوستالژیک آن حفظ شود.

- ادامه بلوار امام علی واقع در ضلع غربی میدان دانشجو را در دستور کار قرار دهید.

- برای توقف بی‌مورد ماشین‌ها در خیابان‌های اصلی فکری کنید.

- چرا فاضلاب نی‌ریز با آن بودجه میلیاردی نیمه تمام رها شده است؟

- کمربندی نی‌ریز (رینگ شهری) را در برنامه قرار دهید. با افتتاح بیمارستان جدید انتقال بیمار به آن بیمارستان با مشکل روبرو خواهد شد.

- با جمع شدن سطل‌های زباله در سطح شهر مکانی برای گذاشتن زباله‌ وجود ندارد.
- سگهای ولگرد را در سطح شهر جمع‌آوری کنید.

- از افرادی که در حال تکمیل نمای ساختمانهایشان هستند بخواهید تا  آن نمایی که مشرف به خانه همسایه‌ها هم هست را درست کنند.

- تابلوهای راهنمای سطح شهر نامفهوم است، لطفاً از خطی استفاده کنید تا به راحتی خوانده شود.

- فکری برای سرویس بهداشتی پارک معلم کنید.

- به مسائل فرهنگی، تعلیم و تربیت بیشتر بپردازید. افلاطون می گوید به جای قانون خوب، انسان خوب تربیت کنید.

- با توجه به انتقال کتابخانه احمد نی‌ریزی به آباد زردشت از نهاد کتابخانه‌ها درخواست کنید تا زمینی را که در خیابان مدرسه خوارزمی است و به نام کتابخانه‌ها می‌باشد، بسازد.

چرا بازار کوچه شد؟
غلامرضا شعبانپور در ابتدا با تقدیر از عملکرد شورا و شهرداری نسبت به مسائل میراث فرهنگی شهر نی‌ریز گفت: این که جناب آقای فرغت به مسائل میراث فرهنگی توجه می‌کنند بسیار ارزشمند است، چون می‌دانیم که چقدر انرژی می‌برد اما باید نسبت به برخی از مسائل حساس بود، اینکه بازار ملکی دوزان به یکباره در طرح تفصیلی به کوچه تبدیل می‌شود جای بحث دارد.

حق وتوی دولت برای چیست؟
شعبانپور در ادامه با بیان اینکه چرا شوراهای شهر و روستا استقلال کامل ندارند به تاریخچه برگزاری انتخابات آنها پرداخت و گفت: در قوانین مصوبه اولیه شوراها اختیارات زیادی داشتند اما در بازنگری‌های بعدی بسیاری از اختیارات گرفته شد و حق وتوی کامل به دولت داده شد.

کسانی که به عنوان نمایندگان مردم در شورا هستند باید از اختیارات کامل برخوردار باشند اما متأسفانه آقا بالاسری به نام دولت دارند که حق وتو به او داده شده است؟ آیا دولت برای شهرداری بودجه تعریف می‌کند؟ شهرداری نهاد عمومی غیردولتی است و اختیار انجام بسیاری از کارها را دارد، این حق وتو که به دولت داده‌اند برای چیست؟

من با توجه به اینکه ویژگی‌های خوبی در این شورا می‌بینم به نظرم می‌‌رسد مطالبه‌گری کنید و از طریق نماینده مجلس و هماهنگی با شورای شهرهای استان و شورای استان این موضوع را مطرح نمایید و خواهان اصلاح قانون شوراها شوید.

اینکه برای یک مصوبه رئیس شورا و شهردار خواهش کنند از دولت تا مصوبه را حذف نکند جای بحث دارد! و یا به عنوان نمونه در انتخاب شهردار خودتان می‌دانید که چه مراحل عجیب و غریبی باید طی شود. شهرداری که شورا  انتخاب کرده چرا باید دولت بگوید که این فرد صلاحیت شهرداری دارد یا ندارد! قانونگذار می‌تواند مکانیزم نظارتی را درون تشکیلات شوراها پیش‌بینی کند تا جلو اشتباهات و احتمالاً سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

خیابان‌های شهر به نام مشاهیر نی‌ریز
بومی کردن نام خیابان‌ها و کوچه‌ها، نشست با فرهنگوران و شنیدن مسائل آنها از دیگر مباحثی بود که شعبانپور بدان پرداخت.

نام خیابان با سردیس پرفسور حق‌شناس
رئیس شورای شهر در این جلسه با تأکید بر اینکه اختیارات شورا بسیار محدود شده است در ارتباط با تکریم شخصیت‌های برجسته نی‌ریزی گفت: در ارتباط با پرفسور حق شناس تندیس ایشان آماده و یکی از خیابان‌ها و پایگاه انتقال خون به نام ایشان خواهد شد. البته عقیده داریم زمانی که یک خیابان یا مسیری به نام فردی می‌شود بهتر است یک بیوگرافی از وی در ابتدای خیابان نصب گردد تا افرادی که نسبت به ایشان آشنایی کاملی ندارند، به شناخت برسند.

شورای شهرستان بدون جا و مکان
قطبی با بیان اینکه سعی می‌کنیم تا توازن بودجه را رعایت کنیم در ارتباط به شورای شهرستان گفت: شورای شهرستان نه جا و نه امکانات مناسبی دارد و تاکنون جلسه‌ای تشکیل نداده است. سؤال دیگر آن است که بودجه شورای شهرستان باید از کجا تأمین شود؟

پاسخ به سؤالات
پریش دیگر عضو شورا به بخشی از سؤالات حاضرین پاسخ داد:
- در ارتباط با اختصاص معدن از نماینده مجلس و فرماندار مطالبه‌گری می‌کنیم.
- تخریب کلانتری سرباز منتظر اتمام ساختمان جدیدش در بلوار ولایت است.


- خط پروژه انتهای خیابان خوارزمی- خیابان بهداشت مشخص است.

- پارک جهان دیدگان با توجه به احداث پارک چند منظوره در مجموعه آزادی شاید دیگر نیاز به اجرا نداشته باشد.

- برق‌رسانی بلوار ولایت بر عهده توزیع برق است اما در حال رایزنی هستیم تا انجام شود.

- کوچه مدرسه تربیت در برنامه بازگشایی قرار دارد.

- در ارتباط با کمربندی نی‌ریز بعید می‌دانم به راحتی بتوان این مسئله را پیگیری و اجرا نمود.

در ادامه شاهسونی به مسئله نظارت بر رهاسازی فاضلاب و بازدید هفتگی گشت آب اشاره نمود.
قانون شهرداری‌ها با مشکل روبروست

شهردار نی‌ریز در ادامه بزرگترین مشکل شهرداری‌ها را قانون آن عنوان کرد و گفت: قانونی که در سال ۱۳۴۳ به تصویب رسیده تناسبی با الان وضعیت کنونی شهرها و شهرداری‌ها ندارد.

اما در ارتباط با نظارت دولت باید این را عنوان کنم که شهرداری‌های بزرگ به راحتی کارهای خود را انجام می‌دهند اما متأسفانه دستگاه‌های نظارتی فقط توجه‌اشان به شهرهای کوچک است.

از طرفی شهروندان نیز عمده توقعاتی که از دولت و حاکمیت دارند، از شهرداری مطالبه می‌کنند.

حیاط خلوت سیاسیون
حامد فرغت در ادامه به پرداخت عوارض آلایندگی نی‌ریز هم اشاره کرد و گفت: این عوارض خیلی غیرشفاف واگذار می‌شود و هیچ اعلامیه یا نامه‌ای مبنی بر سند مالی برای آن ارائه نمی‌گردد.

وی در ادامه عنوان کرد که آسفالت مسکن مهر و اراضی جمال‌آباد برعهده مسکن و شهرسازی و از وظایف دولت می‌باشد اما متأسفانه مسکن مهر طفلی سر راهی است که کسی مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد. قرار بوده مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای آسفالت این مسیر پرداخت کنند اما مبلغ محقق شده آن چیزی حدود ۶۰۰ میلیون بوده در حالی که ما نزدیک به ۲ میلیارد تومان برای آسفالت آن مسیر تاکنون اختصاص داده‌ایم.

در پایان این جلسه از صادق زارع فرزند شهید محمدرضا زارع  قاری قرآن و کارمند شهرداری که در مسابقات استانی صاحب مقام شده است با لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها