تعداد بازدید: ۴۱۰
کد خبر: ۱۱۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳ - 2022 15 January
6 نفر در 4 حادثه گازگرفتگی مسموم شدند که تنها 3 حادثه آن در یک روز اتفاق افتاد.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:
به گفته مدیر اورژانس 115 نی‌ریز، اولین حادثه ساعت 18 سه‌شنبه 14 دی‌ماه در روستای رودخور رخ داد که دو دختر 12 و 18 ساله بر اثر استفاده از آبگرمکن بدون دودکش در منزل، با گاز مونواکسید کربن مسموم شدند.

آنها که دچار سردرد و سرگیجه شده بودند، توسط کارکنان اورژانس به درمانگاه رودخور انتقال یافتند.

محمدحسین کچویی گفت: «دومین حادثه در روستای قاسم‌آباد تنگ‌حنا، باز هم بر اثر نصب آبگرمکن بدون دودکش رخ داد. این حادثه ساعت 15:40 جمعه 17 دی‌ماه به وقوع پیوست و یک مرد 36 ساله دچار گازگرفتگی شد که با کاهش هوشیاری به درمانگاه و سپس بیمارستان شهدای نی‌ریز انتقال یافت.»

وی افزود: «حادثه سوم، ساعت 18:20 همان روز در کوچه روبروی خیابان فجر نی‌ریز رخ داد و باز هم به دلیل نصب آبگرمکن بدون دودکش مناسب در راهرو منتهی به حمام، دو خانم 53 و 95 ساله دچار گازگرفتگی و حالت تهوع، سرگیجه و سردرد شدند.»

مدیر اورژانس 115 نی‌ریز عنوان داشت: «کارکنان اورژانس در محل حضور یافتند. اما چون صاحب خانه در منزل کپسول اکسیژن داشت، در همان محل به صورت سرپایی درمان شدند.»

به گفته وی، حادثه چهارم ساعت 21:40 جمعه در خیابان 12 فروردین به وقوع پیوست و یک خانم 47 ساله به دلیل انتقال زغال به داخل ساختمان، دچار گازگرفتگی شد و به بیمارستان شهدا اعزام شد.

توصیه‌های ایمنی
کچویی به مردم توصیه کرد که در این روزهای سرد، خطر گازگرفتگی را جدی بگیرند و توصیه‌های ایمنی برای مقابله با آن را رعایت کنند.

وی گفت: «همزمان با سرد شدن هوا، بیشتر افراد از وسایل گرمایشی در منزل و محل کار استفاده می‌کنند؛ اما رعایت نکردن نکات ایمنی می‌تواند سبب مسمومیت شدید با گاز و در بسیاری مواقع بروز مرگ شود.»

کچویی گفت: «از جمله خطرناکترین منبع‌های تولید این گاز می‌توان به اجاق گاز، آبگرمکن بدون دودکش، چراغ‌های گازی خوراک‌پزی،  بخاری گازی، شومینه و حتی روشن بودن خودرو درمحیط بسته پارکینگ خانه نام برد. افزون برگاز، وسایلی همچون بخاری هیزمی و شومینه نیزمی‌توانند بر اثر سوخت ناقص و نداشتن تهویه مناسب هوا، سبب تولید گاز مونو اکسید کربن و مسمومیت در افراد شوند.»

رئیس اورژانس 115 نی‌ریز عنوان داشت: «بررسی دودکش و محل تهویه هوای منزل و محل کار، استفاده از کلاهک دودکش مناسب، دست زدن به بدنه دودکش (درصورتی که بخاری گازی روشن باشد و بدنه دودکش سرد باشد نشان دهنده مسدود بودن دودکش و خطربروز مسمومیت است)، درصورت امکان خاموش کردن وسایل گرمایشی گازی در زمان استراحت شبانه، بازگذاشتن در و پنجره برای ایجاد جریان هوا در زمان استفاده از وسایل گرمایشی گاز سوز و استفاده از حسگر اعلام انتشار گاز مونوکسید کربن که توسط کارشناس می‌تواند بر روی دستگاه‌ها نصب شود، همگی از راهکارهای مراقبتی و پیشگیرانه از مسمومیت با مونواکسید کربن  است.»

وی افزود: «در زمان بروز باد، باران و یا بارش برف شدید، امکان آسیب دیدن کلاهک دودکش وجود دارد. همچنین برخی از پرنده‌ها به دلیل گرم بودن این مکان، برروی آن آشیانه درست می‌کنند که می‌تواند سبب مسدود شدن دودکش و بروز مسمومیت در افراد شود.»

علائم مسمومیت و نحوه امدادرسانی به فرد مسموم
کچویی سردرد مبهم، ضعف عضلانی و سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، گیجی و خواب‌آلودگی و عدم تمرکز، تاری دید و تشنج را نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عنوان کرد و اظهار داشت: «اگر با افراد دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مواجه شدید، در گام اول پنجره‌ها و در‌ها را باز کنید تا هوای تازه در فضا جریان پیدا کند. 

تماس فوری با اورژانس پزشکی و اطلاع‌رسانی حادثه، کاری است که باید به سرعت انجام دهید. 
اگر امکان جابه‌جایی افراد را دارید، آنها را به فضای باز ببرید، شیر گاز یا وسیله گرمایشی را ببندید و آن را خاموش کنید.

با حوله مرطوب جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید تا دچار مسمومیت نشوید و با یک حوله مرطوب دیگر، هوای داخل محیط بسته را به سمت در و پنجره هدایت کنید تا هوای تازه با آن جایگزین شود.
افراد مسموم را به روی زمین قراردهید تا راه تنفسی آنها مسدود نشود. علائم حیاتی آنها شامل ضربان قلب، واکنش مردک چشم، سطح هوشیاری، قدرت حرکت و مواردی از این دست را بررسی کرده به کارشناس اورژانس تا قبل از رسیدن کادر پزشکی اطلاع دهید.

اگر شدت نشت گاز بسیار شدید است، از محیط خارج شده و منتظر بمانید تا کارشناسان آتش‌نشانی و اورژانس در محل حاضر شوند.»
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها