تعداد بازدید: ۵۷۴
کد خبر: ۱۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸ - 2022 08 January
رئیس مجلس در سفر به نی‌ریز:
/ مردم را از تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دور کرده‌ایم / یک تولید کننده گفت: کمک نمی‌خواهم اما مشکل هم ایجاد نکنید! / چرا نباید مسئولان یک شهرستان بنابر شرایط شهر خود تصمیم‌گیری کنند؟
مهدی منفرد، نی‌ریزان فارس:
برای نخستین بار رئیس مجلس یازدهم و استاندار فارس به نی‌ریز آمدند.

محمد باقر قالیباف و محمد هادی ایمانیه در سفری چند ساعته 16 دی‌ماه به این شهرستان آمدند.

همچنین طهماسبی نماینده مردم نی‌‌ریز، استهبان و بختگان، جعفر قادری و روح‌الله نجابت نمایندگان حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، محمدجواد عسکری نماینده مردم داراب و زرین‌دشت و حجت‌اله فیروزی نماینده مردم فسا در این سفر قالیباف را همراهی کردند.

حضور در گلزار شهدا، دیدار با آیت‌ا... فقیه امام جمعه نی‌ریز و شرکت در مراسم دومین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی در مهدیه برنامه‌های این سفر بود.

حجت الاسلام سیدجواد فقیه در نشست رئیس مجلس و استاندار با آیت‌ا... فقیه به مسئله خشکسالی در شهرستان و حفظ آن، صنایع دستی، وضعیت معادن و حق‌آبه بختگان پرداخت و گفت: معادن متعددی در نی‌ریز وجود دارد ولی متأسفانه اشتغال مناسبی ایجاد نمی‌کنند.
 درخواست داریم به پرداخت عوارض آلایندگی و حق دولتی معادن رسیدگی شود.

وی در ادامه خواستار تجهیز و افتتاح بیمارستان شد. 

در این نشست استاندار فارس به پیشرفت 70 درصدی راه‌آهن شیراز- گل‌گهر پرداخت و وعده پیگیری داد. 

ایمانیه همچنین با اشاره به سد چشمه عاشق گفت: سد چشمه عاشق متأسفانه رها شده و شبکه‌های زیر دستی آن اجرا نشده است.

همچنین قرار است انتقال آب از خلیج فارس که در مسیر سیرجان قرار دارد به صورت انشعابی به نی‌ریز تعلق بگیرد.

ایمانیه اظهار امیدواری کرد تا با تلاش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (بنیاد برکت)، تجهیز بیمارستان تکمیل و تا پایان امسال افتتاح شود.

بختگان، راه‌آهن، سد چشمه عاشق و...
در مهدیه رزمندگان اسلام طهماسبی نماینده مجلس ضمن خیر مقدم به رئیس مجلس، استاندار و نمایندگان برخی از شهرستانهای فارس که در این سفر وی را همراهی کردند، چند خواسته پایه‌ای حوزه انتخابیه را مطرح کرد.

فرهاد طهماسبی گفت: بختگان خشک شده و حقابه آن را پشت سدها با کشت‌های بی‌رویه و آب‌بر نگه داشته‌اند و سهم بختگان را نمی‌دهند! خشکی دریاچه موجب ضرر و زیان‌هایی به شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان، بختگان، ارسنجان و خرامه شده است. استدعا داریم توجهی در حد دریاچه ارومیه به بختگان شود.

وی افزود: خط ریلی گل‌گهر به شیراز که در مسیر شرکت های بزرگ فولادی از جمله گل‌گهر، فولاد غدیر نی‌ریز، و فولاد پاسارگارد کوار است در بعضی از نقاط تا 80 درصد پیشرفت دارد اما چند سال است که تعطیل شده است.
در حوزه صادرات انجیر صادر کنندگان این محصول با مشکلاتی روبرو هستند که نیاز به رسیدگی دارد.

نماینده مجلس ادامه داد: شهرستان بختگان دارای کمبودهای زیاد مخصوصاً در حوزه درمان است و سدهای چشمه عاشق و رودبال خط انتقال به شهرهای استهبان، نی‌ریز و بخش قطرویه ندارند و حق کشاورزان از این دو سد مشخص نشده است. 

بیمارستان جدید شاید تا پایان سال
استاندار فارس ضمن با معرفی این استان از نظر جغرافیایی و سیاسی گفت: ما اولین استان در زمینه باغداری و دومین استان در کشاورزی و معدن هستیم.

ما در حوزه فرهنگ، بزرگانی را داریم که در هیچ جای ایران نیستند، در بُعدهای مختلف استعدادهای زیادی داریم اما بسیاری از محرومیت‌ها وجود دارد، بزرگترین بحران ما بحران آب است که هم به دلیل خشکسالی و هم مصرف بی‌رویه و بدون برنامه ایجاد شده است. باید در حوزه آب نه تنها در این شهرستان بلکه در کل استان توجه ویژه شود. در حوزه معادن تنها 15 درصد حق شهرستان و استان بر  می‌گردد و مابقی سهم دولت است که در خزانه می‌ماند و چیزی به ما نمی‌رسد.

ایمانیه ادامه داد: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بسیاری از معادن وظایف خود را اجرا نمی‌کنند. 

وی همچنین گفت: اگر قرار است سلامت 8 دهک پایین جامعه مورد توجه قرار گیرد راهی جز حمایت از بیمارستان‌های دولتی نیست. من مخالف بیمارستان‌های خصوصی نیستم اما 10 تا 15 درصد مردم از بیمارستان‌های خصوصی استفاده می‌کنند. با تدبیر می‌توان مسیر ارتقاء بیمارستان‌های دولتی را حل کرد و این کار نیاز به بودجه خاصی ندارد و حاضرم در این زمینه کمک کنم. 

استاندار فارس در مورد بیمارستان جدید نی‌ریز گفت: امیدوارم بتوانیم تا پایان امسال بیمارستان جدید نی‌ریز را به بهره برداری برسانیم.

مردم با سختی‌ها آشنا هستند
رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه ضمن تسلیت ایام فاطمیه و دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: مردم ما اعتقادشان ریشه در فرهنگ قرآنی دارد و با سختی‌ها آشنا هستند.

قالیباف با اشاره به عملیات‌های سخت دوران دفاع مقدس گفت: شهدا و رزمندگان وقتی از اروند می‌خواستند عبور کنند فقط متوسل به ائمه و حضرت فاطمه زهرا(س) می‌شدند، آنها توانستند سختی‌ها را تحمل و مجاهدت کنند و این فرهنگ است که انقلاب و نظام را بیمه کرده است.

وی ادامه داد: شهادت سردار سلیمانی را از یک طرف تسلیت می‌گویم چون نبود ایشان در محور مقاومت احساس می‌شود اما از طرفی تبریک می‌گویم که انقلاب اسلامی فرصتی را فراهم کرد که یک روستازاده بتواند بیاید و به چنین جایگاهی برسد و در عرصه داخلی و بین‌المللی به یک چهره مقاومت  تبدیل شود.

مردم را از تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در موضوعات مختلف دور کرده‌ایم

وی ادامه داد: ولی امرمان می‌گویند باید در حل مشکلات مردم گام اساسی برداریم مثل دوران دفاع مقدس. بارها هم به خودم و هم به دوستان متذکر شده‌ام. امروز اگر خون شهدا را پاس بداریم و سرباز خوبی برای ولی امرمان باشیم باید کارآمدی دین را در اداره جامعه رواج دهیم؛ یعنی گره‌گشایی در کار مردم قبل از اینکه اذیت شوند. 

به عنوان یک خدمتگزار عرض می‌کنم که امروز همانطور که همه می‌دانیم شرایط اقتصادی خوب نیست و فشار زیاد است و بخشی از این بخاطر تحریم و ظلم آشکاری است که آمریکای مستکبر و یاغی با ملت ما می‌کند و از اینکه می‌بیند ملت ما ایستاده، ناراحت است، ما وقتی متکی به فرهنگ قرآنی هستیم، اجازه نمی‌دهیم هیچ خدشه‌ای به کشور وارد شود و هر هزینه‌ای را می‌دهیم.

قالیباف ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور و امکانات موجود خیلی بهتر از این می‌توانیم کشور را اداره کنیم؛ یکی از اشکالات ما این است که مردم را از مسیر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در موضوعات مختلف دور کرده‌ایم و از آنها استفاده نمی‌کنیم.

اقتصاد دولتی یعنی فساد
80 درصد اقتصاد دولتی است و این یعنی ریشه فساد، سیستم اداری ما آنقدر پیچیده است که یک تصمیم ساده ماه‌ها زمان می‌برد، یک نمونه آن حل اشتغال است، از یک طرف از اشتغالزایی حرف می‌زنیم از طرفی وقتی کسی می‌خواهد شغلی ایجاد کند برایش کلی مشکل درست می‌کنیم! امام خمینی فرمودند کاری که مردم می‌توانند انجام دهند دولت‌ها به سراغ آن نروند؛ امروز ما کاری نگذاشته‌ایم که مردم انجام دهند!

دیروز در یک مجموعه صنعتی و کشاورزی بودم که 26 هزار شغل ایجاد کرده بود، مدیر آن می‌گفت: می‌خواهم بزودی اشتغال آن را به 100 هزار نفر برسانم از شما کمک نمی‌خواهم اما مشکل هم ایجاد نکنید!

رئیس مجلس افزود: در نی ریز کشاورزی، صنعت، معدن و صنایع دستی فرصت‌های زیادی ایجاد کرده است، اجازه دهیم مردم کار کنند و استانداران و فرمانداران اختیارات لازم برای صدور مجوزها را داشته باشند.

تفکیک کار ملی و محله‌ای
تفکیک کار ملی و محله‌ای لازم است اما ما انجام نمی‌دهیم و برای یک بخش می‌خواهیم از مرکز تصمیم بگیریم، چرا نباید مسئولان یک شهرستان بنابر شرایط شهر خود تصمیم‌گیری کنند؟

آیا ما  اجازه دادیم که او نتوانست؟
امروز نداشتن پول مشکل ما نیست نداشتن یک روش حکمرانی صحیح و اجازه ندادن به مردم در بروز استعدادها مشکل است، اگر فرصت داده شود چه کسی می‌گوید یک جوان نی‌ریزی نمی‌تواند طی یک دهه به یک چهره اقتصادی استانی و کشوری تبدیل شود؟
روزی که شهید سلیمانی‌ها می‌خواستند وارد عرصه شوند بنی صدرها نمی‌گذاشتند اما با کنار رفتن آنها سلیمانی‌ها، سرافرازها و همت‌ها پیدا شدند و کارها را در دست گرفتند، همان تفکر که روزی توان ساخت گلوله خمپاره را نداشت امروز با پرتاب موشک، ماهواره در مدار زمین قرار می‌دهد، چرا از این تفکر در اقتصاد استفاده نمی‌شود؟
باید بپذیریم که در مصرف انرژی بد عمل می‌کنیم و هیچ کشوری اینگونه نیست و به بدترین شکل ممکن دارایی‌های خدادادی را مصرف کرده و از بین می‌بریم. 

اقتصاد نیاز به تصمیم شجاعانه و دقیق دارد
ما مسئولان  باید همدلی و هم افزایی ایجاد کنیم. در مجلس مصمم به این حرکت هستیم و قانونی را تصویب کردیم تا مردم برای گرفتن مجوز نخواهند دنبال ادارات بدوند و اداره مربوط موظف است طی 3 ماه بله یا خیر را بگوید و تصمیم خود را بگیرد. 

بودجه فارس افزایش خوبی داشته
وی همچنین گفت: گفته شده بودجه استان فارس در 1401 نسبت به سال جاری کاهش پیدا کرده باید بگویم که بودجه هنوز مصوب نشده اما چیزی که مشخص است بودجه افزایش خوبی داشته و حتی در پروژ‌ه‌های بزرگ ریلی و جاده‌ای بیش از 50 تا 60 درصد افزایش داشته است.

بیمارستان و روگذر را به طور ویژه پیگیری می‌کنم
قالیباف در پایان صحبت‌های خود در مورد درخواست‌های نماینده مجلس و استاندار گفت: تلاش خود را برای رفع مشکلات می‌کنیم اما در مورد بیمارستان و پل ورودی شهر قول می‌دهم به صورت ویژه پیگیری کنم.

نوشتنی است که قالیباف در سفر دو روزه‌اش به فارس به کوار نیز رفته بود.











نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها