تعداد بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۱۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷ - 2022 08 January
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه ای شهید دکتر باهنر نی ریز
برخی رانندگان عادت دارند برای روشن کردن خودرو ابتدا پدال کلاچ را فشار ‌دهند و بعد استارت ‌بزنند. آیا این کار لازم است؟

وظیفه سیستم کلاچ انتقال قدرت بین پیشرانه خودرو و جعبه دنده و قطع آن در زمان لازم است. به طور عمومی تصور بر این است که وقتی دنده در شرایط خلاص قرار دارد هیچ نیروی اضافه‌ای بر روی پیشرانه نیست چون که کلاچ عملاً نیرو را از پیشرانه خودرو می‌گیرد. ولی در سمت دیگر نیرو منتقل نمی‌شود. اما واقعیت آن است که مجموعه کلاچ خودرو حتی در وضعیت خلاص دنده‌ها هم باری را بر پیشرانه خودرو تحمیل می‌کند.

این بارِ تحمیل شده البته بسیار اندک است و به همین علت به‌ طور معمول احتیاجی به گرفتن کلاچ در هنگام روشن کردن خودرو نیست. ولی در خصوص خودروهایی که باتری ضعیفی دارند و یا در هوای خیلی سرد، به خاطر این که مجموعه روغن‌های به کار رفته در مسیر انتقال قدرت غلیظ‌تر شده‌اند، کلاچ نیروی اضافه بیشتری را به پیشرانه خودرو وارد می‌کند و به همین علت توصیه می‌شود در زمستان برای روشن شدن بهتر خودرو کلاچ بگیرید. البته در خصوص خودروهایی که پیشرانه آن‌ها به‌ خوبی تنظیم شده است و شرایط باتری مناسبی دارند نیازی به این کار نیست ولی خیلی از رانندگان برحسب عادت در هنگام روشن کردن خودرو کلاچ می‌گیرند.

این موضوع به خصوص در باره خودروهای قدیمی‌‌تر عمومیت بیشتری دارد و به همین علت برای چنین خودروهایی توصیه می‌کنیم در روزهای سرد زمستان، پیش از روشن کردن خودرو پدال کلاچ را فشار دهید. در خصوص دیگر خودروها اگر استارت خودرو به ‌خوبی عمل می‌کند و خودرو در هوای سرد به آسانی روشن می‌شود نیازی به این کار نیست. ولی فشردن پدال کلاچ اندکی از بار روی سیستم استارت کم می‌کند و بی‌ضرر است.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها