تعداد بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱ - 2022 08 January
در جلسه ستاد کرونا‌ اعلام شد که سویه جدید «اُمیکرون» می‌تواند به شهرستان نی‌ریز هم سرایت کند.
امید شهدان، نی‌ریزان فارس:

در این جلسه که 12 دی‌ماه برگزار شد، رئیس شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز اعلام کرد: «تاکنون نزدیک به ۹۲ درصد از مردم دُز اول، ۸۲ درصد دُز دوم و تنها ۱۰ درصد دُز سوم را دریافت کرده‌اند.»
دکتر داور آل‌داود  با اشاره به اهمیت دُز سوم گفت: «تزریق دُز سوم در نی‌ریز بویژه در رده سنی سالمندان استان فارس پایین بوده است. سالمندان بویژه کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، باید دُز سوم را دریافت کنند.»

رئیس بیمارستان شهدای نی‌ریز افزود: «در این شرایط، شهروندان توجه داشته باشند که نوع واکسن اصلاً مهم نیست و از نظر کاربردی هر نوع واکسنی دریافت کنند سودمند است.»
آل‌داود در پاسخ به سؤال معاون فرماندار که اخیراً چه عاملی باعث شده افراد در بیمارستان بستری شوند، این‌گونه پاسخ داد: «تا چند هفته قبل، بیشتر کسانی که بستری بودند، دُز اول یا دوم را دریافت نکرده بودند.  لازم است بگویم چنانچه بیشتر از 4 یا 5 ماه از زمان تزریق واکسن گذشته باشد، آن واکسن دیگر ایمنی ‌خاصی در بدن نخواهد داشت و لازم است دُز یادآور(سوم) حتماً تزریق شود.»

این متخصص قلب و عروق با بیان این جزئیات گفت: «بسیاری‌‌از افراد با وجودی که کرونای خفیف دارند، انکار می‌کنند که بیمارند. گر چه بعضی اوقات دیده می‌شود فرد در بدنش کرونا دارد، ولی جواب تستش منفی می‌شود. بنابراین هر کسی که جواب تستش منفی است، به معنای نبود ویروس در بدنش نیست. ما با تحلیل یک ماهه بر چگونگی سرایت کویید۱۹ به مراجعه کنندگان، دریافتیم که شایع‌ترین علل آن مربوط به مراسم عروسی، مهمانی‌ها و مدارس بوده است. به عنوان مثال، تنها در یک مراسم عروسی ۲۰ نفر درگیر شدند که ۵ نفرشان در بیمارستان بستری شدند.»
دبیر ستاد کرونای شهرستان با اشاره به آموزش و پرورش گفت: «دانش‌آموزان آن طور که باید و شاید پروتکلها را رعایت نمی‌کنند. خواهش من این است که اولاً تجمع نباید صورت بگیرد و اگر صورت گرفت، باید تمامِ افراد حاضر در آنجا واکسن دریافت کرده باشند و پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند.»

آل‌داود در ادامه صحبتهایش از ادارات و آموزشگاه‌ها خواست تا کد واکسن کارمند و معلمان را داشته باشند؛ زیرا این افراد بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

وی حُسن «اُمیکرون» را شدت و درگیری کمترش نسبت به سویه دلتا و عیب آن را هم میزان واگیری بسیار بالایش دانست.

در ادامه، معاون فرماندار خبر از احتمال جابه‌جایی مرکز واکسیناسیون از سالن عفاف به جای دیگری به‌ علت تعمیرات داد که به گفته وی، نتیجه قطعی آن اعلام خواهد شد.

علیرضا میرزایی افزود: «روزانه هزار نفر برای دریافت واکسن، به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه می‌کنند. این در حالی است که روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ نفر به مرکز تست کرونا مراجعه می‌کنند.»

او از کسانی که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند خواست تا هر چه سریعتر برای دریافت دُز های اول و دوم خود اقدام کنند.

معاون فرماندار خطاب به علیرضا سلمانی‌نژاد رئیس اتاق اصناف گفت: «اصناف مجبورند واکسن را دریافت کنند. به خاطر حساسیت موضوع، حتماً با همکاری اداره صمت گشت مشترک بگذارید تا بتوانیم جلوی سرایت اُمیکرون را هرچه زودتر بگیریم.»

وی همچنین گفت: «در اداره‌ای چنانچه کارمندی تمایل به دریافت واکسن نداشت، به فرمانداری اعلام کنید تا با وی برخورد شود.»

میرزایی تصریح کرد: «ما از شهرداران در بحث حمل و نقل درون شهری و اداره راهداری در بحث رانندگان اتوبوسها می‌خواهیم که‌ اگر مشاهده کردند راننده‌ای واکسن دریافت نکرده، وی را موظف کنند تا واکسن خود را دریافت کند.

همچنین فروش بلیط به مسافری که کارت واکسن ندارد ممنوع است و ما هم برای کسانی که کارت واکسن نداشته باشند، برگ‌ تردد صادر نخواهیم کرد.»

معاون فرماندار خاطر‌نشان کرد: «شهرداریها و رسانه‌ها، شعار «ماسک + فاصله‌گذاری‌ اجتماعی + واکسیناسیون = ایمنی جمعی » را انتشار دهند. 

رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم به جایگاه‌های سوخت تذکر دهد که در پمپ‌بنزین‌ها حتماً دستکش یکبار مصرف وجود داشته باشد؛ چرا که پیش ‌از کرونا هم آلوده‌ترین محیط، همین پمپ‌بنزین‌ها بودند.»

در پایان، مدیر آموزش و پرورش گفت: «در راستای حضوری شدن مدارس، دانش‌آموزان باید واکسن را دریافت کرده باشند. در رابطه با نظارت بر واکسیناسیون معلمان، بعید می‌دانم معلمی باشد که هر ۲ دُز را دریافت نکرده باشد.» 

ولی‌زاده تصریح کرد: «امیدواریم دانش‌آموزان، سفیر سلامت برای پروتکلهای بهداشتی باشند تا بتوانیم به بهتر شدن اوضاع جامعه کمک کنیم.»



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها