تعداد بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۱۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱ - 2022 08 January
دویدن یکی از بهترین تمرینات هوازی برای تمام بدن است چون گروه‌های عضلانی متعددی را در بر می‌گیرد. اما روش دویدن از اهمیت بیشتری برخوردار است چون متأسفانه دویدن موجب آسیب‌هایی نیز می‌شود. مانند: شکستگی ناشی از فشار یا خار پاشنه. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد شیوه‌هایی وجود دارند که به دونده‌ها این امکان را می‌دهد بدون آسیب بدوند.

پژوهشی جدید این موضوع را بررسی کرده که چرا برخی از دونده‌های مسافت‌های طولانی آسیب‌های زیادی را متحمل می‌شوند در صورتی که سایرین هرگز آسیبی را تجربه نمی‌کنند. تقریباً ۹۰ درصد از دونده‌ها با آسیب‌هایی مواجه می‌شوند که منجر به از دست دادن زمان تمرین می‌شود.

این مطالعه شامل ۲۴۹ زن می‌شد که همه‌شان عادت داشتند هنگام دویدن به پاشنه‌های‌شان فشار وارد کنند (با ضربه به پاشنه به زمین فرود بیایند). این افراد به پرسشنامه‌هایی در مورد سابقه‌ آسیب پاسخ داده و تحت شرایط کنترل شده دویدند تا اثر وزن در آنها ارزیابی شود. سپس به مدت ۲ سال تحت نظر بودند. طی این دو سال، بیش از ۱۴۰ دونده گزارش کردند که دچار آسیب شده بودند، بیشتر از ۱۰۰ مورد از این آسیب‌ها نیاز به رسیدگی‌های پزشکی داشتند. حدود ۱۰۰ نفر دیگر هم آسیب نداشتند و ۲۱ نفر هم آسیب جدی نداشتند.

محققان عوامل گوناگون را بین آنهایی که هیچ آسیبی نداشتند و آنهایی که آسیب‌های جدی دیده بودند بررسی کردند. همان طور که انتظار می‌رفت، افرادی که دچار آسیب نشده بودند، آنهایی بودند که روی پاهای‌شان سبُک فرود می‌آمدند.

روش دویدن صحیح
 خیلی مهم است که هنگام دویدن، راحت باشیم زیرا تنش و گرفتگی می‌تواند باعث فرم بدنی نامناسب حین دویدن شود که در نهایت خستگی، ضعف عملکرد و حتی آسیب را دربر دارد. دونده‌ها معمولاً در قسمت بالاتنه‌شان دچار تنش می‌شوند و شانه‌هایشان به‌ سمت گوش‌های‌شان کشیده می‌شود که این خودش ایجاد فرم بدنی بسیار نادرست هنگام دویدن می‌کند. بازوهایشان مدام به چپ و راست می‌رود و این هم باعث تلف شدن انرژی زیاد و در نتیجه خستگی و ناتوانی می‌گردد. سعی کنید هنگام دویدن، فرم بدن‌تان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ تنش و فشاری را متحمل نمی‌شوید. 

دست‌ها و مچ‌ها را ریلکس کنید
 آیا دست‌هایتان را محکم مشت می‌کنید؟ اگر این‌طور باشد، تنش و فشار دست‌هایتان به بازوهایتان و سپس گردنتان منتقل خواهد شد. سعی کنید دست‌ها را راحت و ریلکس کنید. کف دست‌ باید نزدیک به مشت شدن باشد، انگار یک تخم‌مرغ در دست دارید و نمی‌خواهید در اثر فشار بشکند. شانه‌هایتان را پایین بیندازید و رها کنید. شانه‌ها را بالا نکشید، استخوان‌های کتف‌تان را به‌هم فشار دهید و بگذارید شانه‌ها آزادانه پایین بیافتند. هنگام دویدن مرتباً وضعیت شانه‌ها را چک کنید تا راحت و ریلکس باشند.

بازوها را با زاویه ۹۰ درجه نگه‌دارید
دونده‌ها وقتی خسته می‌شوند معمولاً شروع  به حرکت دست‌ها به سمت بالا و به ‌طرف شانه‌ها می‌کنند. اگر متوجه شدید شما هم چنین حالتی دارید، بازوهایتان را پایین بیندازید و تکان‌شان دهید. سپس آن‌ها را در وضعیت زاویه ۹۰ درجه با شانه‌ها و ریلکس نگه‌ دارید. این وضعیت راحت‌ترین و مفیدترین فرم ممکن است.

شیوه درستِ حرکت پا و بدن
بازوهایتان در هنگام دویدن باید در طرفین بدن‌تان تاب بخورد نه این‌که روی سینه‌تان ضربدری شود. اگر بازوهای‌تان مدام چپ و راست برود یا بالا بیاید، پشت‌تان قوز شده و تنفس‌تان هم سخت‌تر می‌شود. بازوها را در پهلوهای‌تان موازی با هم نگه ‌دارید. تصور کنید که یک خط تقارن عمودی، بدنتان را به دو نیمه مساوی تقسیم می‌کند. سرتان را به‌جلو خم نکنید. اگر هنگام دویدن، سرتان را به جلو بکشید، فشار زیادی به عضلات گردن و شانه‌هایتان وارد می‌کنید که می‌تواند منجر به تنش و گرفتگی شود. سرتان را جوری نگه دارید که گوش‌هایتان وسط شانه‌هایتان باشد. وضعیت بدنتان را صاف نگه دارید.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها