تعداد بازدید: ۲۳۰۲
کد خبر: ۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ - 2017 17 January
از یاوه گویی مجدد جُبیر تا دستگیری عامل کشتار استانبول، با بسته بین الملل هورگان همراه باشید
از یاوه گویی مجدد جُبیر علیه ایران تا تکذیب کناره گیری بارزانی 
 
NTV CHANNEL: مظنون اصلی کشتار در کلوپ رینای استانبول دستگیر شد

رسانه های ترکیه گزارش می دهند که مظنون اصلی در کشتار شب سال نو استانبول دستگیر شده است.تصور می شود که عبدالقدیر ماشاریپف عامل حمله در کلوپ شبانه رینا بود که ۳۹ کشته به جا گذاشت.این شهروند اهل ازبکستان ظاهرا در محله اسن یورت استانبول دستگیر شده است.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت آن حمله را به عهده گرفت و گفت که انتقام مداخله نظامی ترکیه در سوریه را می گرفت.مهاجم مسلح بعد از نیمه شب شنبه با تاکسی به محل رفت و بعد با سلاح لوله بلندی که از صندوق یک اتومبیل برداشته بود از در اصلی کلوپ وارد شد.او بدون تبعیض به سوی حاضران تیراندازی کرد.

کانال ان تی وی ترکیه گزارش می دهد که پلیس مظنون را در خانه دوستش که اهل قرقیزستان است در استانبول دستگیر کرده.به نوشته روزنامه حریت او قرار بود پیش از شروع بازجویی تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.پلیس عکسی از مردی با تی شرت خون آلود که زخم هایی بر صورتش دارد منتشر کرده است.

رسانه های ترکیه گزارش می دهند که مظنون همراه زنی که ظاهرا همسرش بود و دو کودک در آپارتمانی اجاره ای در شهر قونیه زندگی می کرد.روزنامه حریت به نقل از منابع آگاه نوشت او روز ۱۵ دسامبر وارد استانبول شده بود.ترکیه مشغول عملیات علیه داعش در شمال سوریه بوده و همزمان می کوشد کردها را هم وادار به عقب نشینی از این ناحیه کند.

کلوپ رینا یکی از معروف ترین ها در استانبول و مشرف بر تنگه بسفر بود.این کلوپ خوانندگان، بازیگران سینما و تلویزیون و ستارگان عالم ورزش و همچنین توریست های خارجی را جذب می کرد.
 
BBC:باتری‌ مجهز به آتش‌خاموش‌کن ساخته می‌شود

پژوهشگران باتری‌ جدیدی حاوی ماده آتش‌خاموش‌کن طراحی کرده‌اند که در صورت داغ شدن باتری، این ماده فعال می‌شود.در روشی که این پژوهشگران ابداع کرده‌اند، تری‌فنیل فسفات (TPP) که یک ماده بازدارنده آتش است درون پوسته‌ای در ماده الکترولیت باتری لیتیوم-یون قرار می‌گیرد. وقتی که دمای باتری تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد بالا رود، پوسته درون باتری ذوب می‌شود و ماده آتش‌خاموش‌کن را آزاد می‌کند.

در مرحله آزمایشی و تست‌هایی که این پژوهشگران بر روی باتری لیتیوم-یون انجام داده‌اند، آتش در عرض ۰.۴ ثانیه خاموش شده است.باتری‌های لیتیوم-یون در بسیاری از ابزارهای الکترونیک مانند گوشی موبایل و دوربین دیجیتال کاربرد دارند، اما همچنین احتمال آتش‌سوزی در آنها بسیار بالاست.اگر باتری‌ لیتیوم-یون سریع شارژ شود، یا ایرادهای جزئی در مرحله ساخت داشته باشد، اتصال کوتاه داخل باتری ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود.

انجمن ملی ایمنی حمل و نقل در آمریکا، در اوایل سال ۲۰۱۶، باتری‌های لیتیوم-یون را "منبع آتش‌سوزی و انفجار" توصیف کرد و در مورد بارگیری این باتری‌ها در هواپیماها هشدار داد.با اینکه شرکت سامسونگ هنوز نتایج تحقیقات خود در مورد عامل آتش‌سوزی گوشی‌های هوشمند گالاکسی نوت ۷ این شرکت را منتشر نکرده است، گزارش‌ها حاکی از آن است که باتری این گوشی‌ها باعث آتش‌سوزی بوده است. با این حال شرکت سامسونگ این نتیجه را تایید نکرده است.

تکنولوژی باتری‌ها به اندازه ابزارهایی که از این باتری‌ها استفاده می‌کنند پیشرفت نکرده است و این یکی از دلایلی است که رشد گوشی‌های هوشمند و دیگر ابزارها را کند می‌کند.
 
 
DW:واکنش مرکل و مقامات دیگر آلمان به سخنان جنجالی ترامپ

دو مصاحبه‌ای که ترامپ اخیرا با روزنامه‌های اروپایی انجام داده سر و صدا و حاشیه‌های بسیاری در پی داشته است. مصاحبه‌ای که روزنامه بیلد آلمان با ترامپ داشته و مصاحبه تایمز با او.

ترامپ در این دو مصاحبه به مسائل مختلفی پرداخته بود. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را اقدامی منطقی و هوشمندانه خوانده بود. او پیش بینی کرده بود که اتحادیه اروپا در آینده‌ای نه چندان دور فرو بپاشد و از سیاست‌های پناهندگی صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل به مثابه یک اشتباه فاجعه‌بار یاد کرده بود.

ترامپ در این دو مصاحبه، از جمله بار دیگر دست به انتقاد از عملکرد ناتو می‌زند.آنگلا مرکل از اعلام موضع صریح در برابر اظهارات ترامپ خودداری کرده است. تنها گفته شد که مرکل با دقت تمام مصاحبه او را با نشریات اروپایی مطالعه کرده است.

از سوی دیگر، اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت نیز عنوان کرده که سیاست آلمان و صدراعظم این کشور در قبال مسائلی چون سیاست پناهندگی، اتحادیه اروپا و پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی، ناتو، سیاستی روشن است و همگان با مواضع مرکل درباره این موارد آشنا هستند.

صدراعظم آلمان گفته بود که ما نمی‌بایست آرامش خود را از دست دهیم و باید توجه خود را بیش از پیش معطوف به همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اروپا بکنیم.سخنگوی دولت آلمان در عین حال افزود که در حال حاضر باید منتظر شروع رسمی کار دونالد ترامپ ماند و آنگاه بر اساس مواضع دولت جدید آمریکا، زمینه‌های همکاری تنگاتنگ با دولت ترامپ شکل گیرد.



REUTERS:جبیر: از سیاست های ترامپ در قبال ایران و داعش استقبال می‌کنیم

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، روز دوشنبه گفته است، ریاض از رویکرد دولت دونالد ترامپ برای احیای آمریکا در جهان و به ویژه برای مهار ایران و شکست داعش، داعش، استقبال می‌کند.

به گزارش رویترز، عادل الجبیر که در پاریس با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت، «ما نسبت به دولت آینده (آمریکا) خوشبین هستیم و منتظر هستیم تا درهمه حوزه‌هایی که نگرانی مشترک داریم با یکدیگر همکاری کنیم.»

وزیر امور خارجه عربستان اضافه کرده است: «از نظر ما سیاست‌های دولت ترامپ هماهنگ و روشن هستند. می‌خواهد نقش آمریکا را در جهان احیا کند، ما از این رویکرد استقبال می‌کنیم. می‌خواهد داعش را شکست دهد، کاملا. می‌خواهد ایران را مهار کند، …. کاملا (استقبال می‌کنیم).»

طبق این گزارش، عادل الجبیر گفته است، عربستان و آمریکا منافع مشترک ژئوپولیتک در سوریه، عراق، یمن و ایران دارند. وی اضافه کرده است دو کشور همچنین در حوزه‌های مالی و انرژی منافع مشترک دارند.

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرده است: اهدافی که ما می‌خواهیم محقق شوند، اهداف مشترکی هستند. شاید ما اختلافات احتمالی بر سر چگونگی دستیابی به این اهداف با یکدیگر داشته باشیم، اما ما بر سر آنچه که با انجام شود یا نشود با یکدیگر اختلاف نداریم.

عادل الجبیر در پاسخ به پرسشی در خصوص روابط بین ریاض و تهران، ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه متهم کرده است.وزیر امور خارجه عربستان در ادامه گفته است: روابط ما با ایران تیره است و این هم نتیجه سیاست‌های خصمانه و تهاجمی ایران است.

عادل الجبیر اضافه کرده است: نمی‌توان گذاشت که به مرگ و نابودی محکوم بشویم، بعد هم انتظار داشته باشی ما صورتمان را برگردانیم (و نادیده بگیریم). ما (برای بهبود روابط) تلاش کردیم ولی نتیجه بخش نبود.

وی همچنین در خصوص مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان گفته است که این مذاکرات ارزش آزمودن را دارد، ولی نباید جریان‌های میانه رو مخالف حکومت سوریه از این مذاکرات کنار گذاشته شوند.


AP : ده هزار غیرنظامی در جنگ یمن کشته شده‌اند

مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن روز دوشنبه ۲۷ دی ماه گفت طی جنگ تقريبا دو ساله در یمن ۱۰ هزار غیرنظامی کشته و حدود ۴۰ هزار نفر دیگر مجروح شده اند.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جیمی مک گولدریک مسئول دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه این سازمان در یمن به خبرنگاران گفت: رقم تلفات براساس آمارهای مراکز پزشکی و درمانی تهیه شده و رقم واقعی آن ممکن است بیشتر از این باشد.

این مقام سامان ملل با اشاره به تلفات بالای انسانی در جنگ یمن، گفته است: این جنگ بدون هیچ تاخیری باید متوقف شود.این اولین باری است که مسئولان سازمان ملل متحد چنین رقم بالایی از تلفات در درگیریهای یمن را اعلام می کنند. قبلا این نهاد رقم تلفات غیرنظامیان را حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرده بود.

اظهارات مقام ارشد سازمان ملل متحد همزمان با سفر اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن به بندرعدن منتشر می شود. عدن اکنون پایتخت موقت دولت یمن به ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی است.به گفته مقامات دولت یمن فرستاده ویژه سازمان ملل متحد قرار است به عبد ربه منصور هادی که طرح صلح قبلی را رد کرده بود طرح صلح جدیدی را پیشنهاد دهد.

طرح صلح قبلی که در آن آقای هادی در حاشیه قرار می گرفت و مقاومت حوثی به رسمیت شناخته می شدند مورد حمایت آمریکا بود.یکی از دلایل مهم توقف مذاکرات صلح اختلاف نظر بر سر جدول زمانی است. عبد ربه منصور هادی بر اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید می کند که طبق آن حوثی ها باید از تمام شهرها خارج شده و سلاح‌های خود را تحویل دهند. در مقابل حوثی‌ها بر یک توافق سیاسی تاکید دارند که براساس آن در ازای خروج از مناطق تحت کنترل خود و تحویل سلاح‌هایشان بايد در قدرت سیاسی کشور سهیم شوند.
 
 
 
bloomberg : نیازی به تمدید توافق اوپک بیش از شش ماه نیست

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، می گوید با درنظر گرفتن پایبندی به تعهد کاهش تولید و پیش بینی افزایش تقاضای جهانی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) احتمالا نیازی به تمدید توافق کاهش تولید نفت با دیگر کشورهای تولیدکننده ندارد.

به گزارش بلومبرگ، الفالح روز دوشنبه ۲۷ دی ماه در ابوظبی و در حاشیه اجلاسی به خبرنگاران گفت که تعادل در بازار نفت بایستی تا پایان نیمه نخست سال جاری برقرار شود. به گفته او، تقاضا در تابستان افزایش خواهد یافت و اوپک می خواهد اطمینان حاصل کند که عرضه به بازار در شرایط مطلوب است.

وی گفت که «با در نظر گرفتن سطح پایبندی مشاهده شده وپیش بینی مربوط به تقاضا، نیازی در این مورد نمی بینیم. روند تعادل بازار که به آرامی در سال ۲۰۱۶ آغاز شد در نیمه سال به اوج می رسد. البته، متغیرهای زیادی از حالا تا ماه ژوئن وجود دارند که ما در آن زمان آنها را ارزیابی خواهیم کرد».

قرار است در ماه می، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضواوپک در وین ملاقاتی داشته باشند تا به ارزیابی بازار و سیاست تولید بپردازند.اعضای اوپک همچنین با دیگر کشورهای عمده غیر عضو در اواخر این ماه در وین گرد هم می آیند تا پایبندی به برنامه کاهش تولید را با هدف کاهش ذخایر و افزایش قیمت‌ها بررسی کنند. امروز، نفت خام برنت با ۱۰ سنت کاهش بشکه‌ای ۵۵ دلار و ۳۵ سنت معامله شد.

تصمیم اوپک در ۳۰ نوامبر مبنی بر کاهش تولید، معکوس سیاست دوساله این سازمان بود که به اعضا اجازه می داد تا حد امکان تولید کنند تا فروش خود را به حداکثر برسانند. آن سیاست منجر به ایجاد اشباع در بازار شده بود. اوپک، به همراه ۱۱ کشور تولید کننده غیر عضو شامل روسیه در جستجوی کاهش عرضه روزانه به میزان ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است. کاهش تولید در اول ژانویه آغاز شد و تا ماه ژوئن ادامه خواهد داشت.

به گفته وزیر نفت عربستان، همه مشارکت کنندگان آمادگی خود را برای تمدید این مدت در صورت لزوم اعلام کرده اند. اما احتمالا نیازی به ادامه طرح نخواهد بود. تقاضا در تابستان افزایش خواهد یافت. «ما نمی خواهیم باعث ایجاد کمبود در بازار شویم، بنابراین، تمدید طرح فقط در صورت نیاز انجام خواهد شد».

الفالح می گوید دو سال «آشفتگی در بازار» منجر به بستن قرارداد کاهش تولید شد. کاهش سرمایه گذاری‌ها و سود، اقدام مشترک به وسیله تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک را ضروری کرد. او از موفقیت طرح اطمینان دارد و می گوید برخی کشورها بیش از میزان تعهدشان تولید را کاهش داده اند و زمانی که میزان ذخایر استراتژیک نفت جهانی به حد متوسط پنج ساله گذشته بازگردد، اوپک ادامه طرح را متوقف می کند.
 

VOA: تظاهرات ۲۰۰هزار نفری زنان مخالف ترامپ یکروز پس از تحلیف

یک روز پس از برگزاری مراسم سوگند دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، واشنگتن میزبان تظاهرات شهروندان آمریکایی خواهد بود که گفته اند روز شنبه برای دفاع از حقوق زنان دست به راهپیمایی و تظاهرات خواهند زد.

مقامات در واشنگتن پیش بینی می کنند که بیش از دویست هزار نفر در این تظاهرات شرکت کنند. همزمان قرار است تجمع های کوچکتری در دیگر نقاط ایالات متحده برگزار شود که هدفشان حمایت از حقوق مهاجران، کارگران، طرفداران اصلاح قوانین مالکیت اسلحه، دستمزد برابر زنان و مردان، و عدالت نژادی است.

نطفه برگزاری تظاهرات زنان در واشنگتن بطور تدریجی و در پی انتشار پیام هایی توسط فعالان زن در شبکه های اجتماعی بعد از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر بسته شد و سازماندهندگان صفحه فیسبوکی را به همین منظور تاسیس کردند.

راهپیمایی زنان و فعالان حقوق زنان در واشنگتن قرار است از بنای یادبود آبراهام لینکلن آغاز و به مقابل کاخ سفید منتهی شود.شرکت کنندگانی که از ایالت های دیگر راهی واشنگتن می شوند باید فکری برای اقامت خود بکنند اما به دلیل مصادف شدن این تظاهرات با مراسم تحلیف ریاست جمهوری و شرکت کنندگان در این مراسم، هتل ها و مسافرخانه های پایتخت آمریکا یا جا ندارند و یا تعرفه های خود را بالا برده اند. به همین دلیل تظاهرات همزمان در ایالت های دیگر آمریکا با هدف مشابه برنامه ریزی شده است. 
 

Namebio: فهرست گرانترین شهرهای جهان؛ گرانترین شهرها در سوئیس


این طبقه بندی بر اساس آمار و اطلاعات شرکت «نامبیو» منتشر شده که مرتب اطلاعات و داده هایش را به روز می کند و به تازگی خرج زندگی در سال ۲۰۱۷ را منتشر کرده است.

شهر نیویورک مقیاس این جدول بوده با شاخص ۱۰۰، یعنی اگر شاخص هزینه زندگی در شهری ۱۳۰ باشد، ۳۰ درصد گران تر از هزینه زندگی در شهر نیویورک است. و اگر شاخص هزینه زندگی ۷۰ باشد، یعنی ۳۰ درصد ارزان تر است.

شاخص هزینه زندگی در شهر همیلتون برمودا ۱۴۱.۵۹ است. و شهر ژنو سوئیس با نزدیک به ده درصد کمتر دومین شهر با بالاترین هزینه زندگی در جهان رقم خورده است.

۲۰ شهر اول جهان با بالاترین هزینه زندگی به قرار زیر است:

    همیلتون، برمودا: ۱۴۱.۵۹
    ژنو، سوئیس: ۱۳۱.۶۹
    بازل، سوئیس: ۱۲۹.۶۱
    زوریخ، سوئیس: ۱۲۹.۰۳
    ونیز، ایتالیا: ۱۱۹.۰۳
    زوگ، سوئیس: ۱۱۸.۹۴
    لوزان، سوئیس: ۱۱۶.۷۲
    برن، سوئیس: ۱۱۵.۹۷
    آستاوانگر، نروژ: ۱۱۱.۸
    لوگنو، سوئیس: ۱۱۰.۸۵
    تروندهایم، نروژ: ۱۱۰.۷۷
    ریکاویک، ایسلند: ۱۰۹.۱۱
    اوسلو، نروژ: ۱۰۶.۲۵
    برگن، نروژ: ۱۰۳.۷۴
    ناسائو، باهاما: ۱۰۲.۹۸
    نیویورک سیتی، نیویورک، آمریکا: ۱۰۰.۰۰
    هانولولو، هاوایی، آمریکا: ۹۹.۳۷
    سان فرانسیسکو، کالیفرنیا، آمریکا: ۹۸.۹۷
    انکوریج، آلاسکا، آمریکا: ۹۸.۴۸
    واشنگتن دی سی، آمریکا: ۹۵.۲۴

برمودا که یک کشور جزیره ای کوچک با جمعیتی کم تر از ۶۵,۰۰۰ نفر است، بیشتر اجناسش وارداتی است.بنابه بانک جهانی، این کشور چهارمین بالاترین تعرفه (مالیات) گمرکی را دارد که بطور چشمگیری باعث افزایش قیمت مواد غذایی، اتومبیل، بنزین، برق، و وسایل منزل شده است.

بنابه آمار بنگاه معاملات ملکی «کلد بنکر» برمودا نیز قیمت متوسط یک خانه خانوادگی در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۲ میلیون دلار بود.در پائین جدول، شهر لووف اوکراین با شاخص ۲۴.۳۲، شهر قاهره مصر با شاخص ۲۲.۲۹، و شهر مانگالور هند، با شاخص ۲۱.۸۹ جزو ۲۰ ارزان ترین شهر جهان برای زندگی در سال ۲۰۱۷ قرار گرفته اند. 
 
Euronews:روز سه شنبه عزای ملی قرقیزستان
 
در پی حادثه سقوط هواپیمای باربری ترکیه در خاک قرقیزستان که منجر به مرگ دستکم ۳۷ نفر شد، دولت قرقیزستان روز سه شنبه را عزای ملی اعلام کرد.

این هواپیمای باربری از هنگ کنگ رهسپار استانبول بود و قرار بود طبق برنامه ریزی، توقفی نیز در فرودگاه مناس، فرودگاه بین المللی قرقیزستان داشته باشد. فرودگاه مناس در ۲۵ کیلومتری شمال شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان قرار دارد.حادثه در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه به وقت محلی روی داد و هواپیما روی خانه های روستای «داچاسو» در نزدیکی فرودگاه مناس سقوط کرد.

در زمان سقوط، اغلب ساکنان این روستا خواب بودند. ۳۳ تن از کشته شدگان، ساکنان روستا بودند و در میان قربانیان اجساد دستکم ۶ کودک نیز دیده می شود. در این حادثه ۴۳ خانه تخریب و ۱۵ خانه کاملا نابود شدند.این حادثه در سرمای منهای ۲ درجه بوقوع پیوست. دولت قرقیزستان برای اسکان مردم بدون سرپناه این روستا، از چادر استفاده کرده است.

Anadulu :کناره گیری مسعود بارزانی از ریاست اقلیم کردستان عراق تکذیب شد

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه از اربیل، بختیار شاهی افزود: اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه ها عاری از صحت است.از سوی دیگر کفاح محمود سخنگوی دفتر ریاست اقلیم کردستان نیز گفت: رسانه ها برداشت نادرستی از صحبت های من داشتند.

شبکه خبری روسیا الیوم ساعاتی پیش با انتشار خبری به نقل از کفاح محمود گزارش داد: مسعود بارزانی برای حل اختلاف میان گروه ها و احزاب سیاسی قرار است از قدرت کناره گیری کند.مسعود بارزانی سال گذشته با انتشار بیانیه ای گفته بود که وی آماده است در صورت توافق بر سر یک نامزد جانشین، مسئولیت ریاست اقلیم کردستان را محول کند، اما احزاب سیاسی در کردستان نظر مثبتی نسبت به وی دارند.مسعود بارزانی از سال ۲۰۰۵ میلادی رئیس اقلیم کردستان عراق است.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها