تعداد بازدید: ۵۶۶
کد خبر: ۱۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳ - 2022 01 January
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول
از زمانی که اجرای عملیات روگذر ورودی شهر نی‌ریز آغاز شده، هر از گاهی مسائلی در اینجا و آنجا و بعضاً در جلساتی مطرح می‌گردد.

عمده مسائلی که طرح می‌شوند را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: 
 1 - چرا به جای روگذر میدان در نظر گرفته نشده است؟ 

2 - تکلیف مغازه‌های اطراف پروژه که در تنگنای ترافیک قرار دارند چه می‌شود؟ 

3 - چرا سرعت اجرا بسیار کند است؟ 

4 - چرا هرچه زودتر تکلیف روشن نمی‌شود؟ 

 از این جهت لازم دیدم شمه‌ای کوتاه از تاریخچه ورودی اصلی شهر که بزرگراه ترانزیت فارس -کرمان نیز هست بیان کنم. 

 در سی سال گذشته مسئله ورودی شهر نی‌ریز مورد توجه افکار عمومی بوده است. علت این بود که جاده‌ای با عرض کم و دوطرفه و رخ به‌رخ از گردنه قدیم استهبان تا گردنه لای‌رز ادامه داشت و ورودی شهر که سه راهی ابتدای بلوار ولیعصر است مورد اعتراض شهروندان بود. اعتراض اصلی این بود که بر خلاف بسیاری از شهرهای کشور مسافرینی که از این سه راهی عبور می‌کنند متوجه نمی‌شوند اینجا شهری به نام نی‌ریز وجود دارد؛ چون هیچ طرحی که مشخص کننده این موضوع باشد وجود ندارد، هرچند جاده درست مماس بر محدوده خدماتی شهر عبور می‌کرد اما نشانی از شهر نبود
این مسئله موجب شد تا در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شهرداری به رغم اینکه جاده در اختیار وزارت راه و ترابری سابق و راه و شهرسازی فعلی قرار داشت و دارد با هزینه خود و البته با موافقت وزارت مذکور بلوار امام رضا را احداث کند؛ اما مسئله ورودی شهر همچنان بلاتکلیف ماند. البته مدیران سازمان‌های مربوط شهری به ویژه شهرداری پیگیر بودند و لذا پیشنهاداتی مطرح می‌شد از جمله احداث میدان بیضوی شکل. ولی اجرای چنین میدانی با دو مانع بزرگ روبرو بوده و هست: 

1- نیازمند بودجه بسیار سنگین برای خرید املاکی که در طرح میدان قرار می‌گیرند، است که تأمین آن نه در توان شهرداری است نه وزارت راه و شهرسازی. 

2- وزارت راه و شهرسازی به لحاظ فنی موافق احداث میدان در جاده های اصلی و ترانزیت نیست. ورودی شهر جزئی از بزرگراه ترانزیت فارس - کرمان است. البته چنین طرحی برای سه راهی متصل به بلوار مدرس نیز وجود داشت که نهایتاً منجر به احداث زیرگذری یکطرفه با مشکلات عدیده فنی شد. 

در چند سال گذشته تغییر چهره این سه راهی و حل معضلات ترافیکی آن به طور جدی تبدیل به مطالبه عمومی گردید و مردم مکرر این مسئله را مطرح می‌کردند. اگر به آرشیو هفته‌نامه‌های عصر نی‌ریز و نی‌ریزان فارس مراجعه کنیم این درخواست عمومی را مکرر می‌بینیم و لذا از نماینده دوره قبل مجلس جناب آقای دکتر مسعودی خواسته شد تا پیگیر این معضل شود. ایشان نیز طی رایزنی‌های مستمر با وزیر راه و شهرسازی و زیرمجموعه های آن در استان و شهرستان پیگیر این موضوع شدند. وزارت مذکور نیز پس از بکارگیری مهندسین مشاور، طرح روگذر را تصویب و با انجام تشریفات مناقصه به عنوان طرح ملی به اجرا گذاشت. اما اینکه چرا وزارت مذکور به جای روگذر میدان پیش بینی نکرده عمدتاً نظرات کارشناسی مشاور بوده است به ویژه اینکه طراحی میدان در مسیر بزرگراه ها مورد قبول اکثر کارشناسان نیست؛ کما اینکه در نظرخواهی هفته‌نامه نی‌ریزان فارس از کارشناسان فنی که در سال ۹۹ انجام و در شماره 307 هفته‌نامه منتشر گردید و به جز یک کارشناس مابقی معتقد به رو گذر بودند. اما علت کندی پیشرفت پروژه به گفته مسئولان دستگاه اجرایی و همینطور فرمانداری کاهش شدید بودجه در چند سال اخیر بوده و هست. مشکلاتی که مردم نیز به آن واقفند و بسیاری پروژه‌ها را در سراسر کشور متوقف کرده است. هر از گاهی با فشار مسئولان مبلغ کمی تخصیص می‌یابد و چند ستون احداث می‌گردد و سپس کار متوقف می‌شود. تکلیف اصلی پروژه را بودجه مشخص می‌کند و لاغیر. برای اختصاص بودجه لازم است دستگاه اجرایی یعنی وزارت راه و شهرسازی، اداره کل آن در استان و اداره شهرستان، فرمانداری و به ویژه نماینده محترم مجلس پیگیری مداوم و مؤکد داشته باشند.

این که بعضی‌ها می‌گویند اگر بودجه نیست پروژه لغو و به حالت قبل برگردد به هیچ وجه عقلانی نیست و هیچکس نمی‌تواند در آینده پاسخگوی مردم باشد. این فقط پاک کردن صورت مسئله است نه حل آن. تصویب طرح جدید نیازمند زمانی بس طولانی است. مراحل قانونی زیادی باید طی شودتا همین طرح در زمان دیگری مصوب و اجرایی گردد.

هفته نامه نی‌ریزان فارس وظیفه خود می‌داند مستمراً پیگیر این پروژه باشد و کوتاهی‌ها، کم توجهی‌ها و بی‌توجهی‌های احتمالی را با مردم در میان بگذارد. 
 شاد و سالم و موفق باشید                

  
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها