تعداد بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۱۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰ - 2022 01 January
سگ گله، باز هم بلای جان حیات وحش شد
دامدار متخلفی که سگ گله خود را به جان حیات وحش انداخته و اقدام به شکار غیر مجاز یک جبیر در منطقه حفاظت شده بهرام گور کرده بود، شناسایی شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس،​ رئیس پارک ملی قطرویه گفت: مأموران پاسگاه محیط‌بانی ده‌وزیر (شهید شکاری) طی گشت و کنترل در تاریخ 29 آذرماه، در منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور واقع در محلی به نام ماهور، متوجه یک قلاده سگ گله که در حال خوردن یک رأس جبیر بود، شدند.

وی بیان کرد: یک دامدار اهل و ساکنِ روستای ده‌برین واقع در منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور، با رها کردن سگِ گلهِ خویش در منطقه، منجر به از بین بردن یک جبیر (گونه حمایت شده) شده، که عملِ ارتکابی دامدار جرم بوده و مستلزم تعقیب کیفری است. لذا با توجه به شناسایی دامدار، مراتب به منظور سیر مراحل قانونی صورتجلسه شده و به مقامات قضایی ارجاع خواهد شد.

مهدی‌پور تصریح کرد: جریمه ضرر و زیان وارده به محیط زیست بابت شکار غیرمجاز یک رأس جبیر، 25 میلیون تومان است که فرد متخلف موظف به پرداخت آن می‌باشد.

رئیس پارک ملی قطرویه خاطر‌نشان کرد: سگهای بی‌صاحب و حتی سگهای چوپانان، یکی از معضلات و دشمنان اصلی حیات وحش و محیط‌زیست به شمار می‌روند و گاهی صدمات ناشی از حضور سگها در طبیعت، از شکارچیان حرفه‌ای بیشتر است و جبران‌ناپذیر می‌باشد. 

مهدی‌پور اظهار داشت: سگها علاوه بر این که از طریق شکار مستقیم تعداد حیات وحش را کاهش می‌دهند، می‌توانند باعث انتقال بیماریهای بسیاری به حیات وحش شوند که در این زمینه برخی صاحب نظران معتقدند، سگها توانسته‌اند به تنهایی حدود​ ۲۰۰​ گونه جانوری موجود در کره زمین را منقرض کنند .

مهدی‌پور از طبیعت دوستان خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف احتمالی صید و شکار و سایر تخلفهای محیط زیستی، موارد را به شماره‌های​ ۰۹۱۷۷۸۲۴۲۵۷،​ ۰۹۱۷۸۳۲۹۸۰۱​ و یا سامانه​ ۱۵۴۰​ اطلاع دهند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها