تعداد بازدید: ۳۲۵
کد خبر: ۱۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱ - 2021 25 December
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه‌ای شهید دکتر باهنر نی‌ ریز
برای روشن کردن خودرو باید نکاتی را رعایت کنیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها صبر کردن پیش از استارت زدن خودرو به مدت چند  ثانیه در حالت باتری است.

آیا این کار واقعاً لازم است؟

به دلایل زیر پیشنهاد می‌شود این نکته در مواقعی که خودرو سرد بوده و چند ساعتی از خاموش شدن موتور می‌گذرد رعایت گردد:

1- در این چند ثانیه فرصتی به کامپیوتر خودرو و قطعات برقی و سنسورها داده می‌شود تا کلیه مدارها در این  سیستم چک گردد و از احتمال بوجود آمدن خطا در سیستم و استارت خوردن زیادی خودرو  جلوگیری شود. 

2-  اگر دقت کنیم پس از بازکردن سوئیچ صدایی از پمپ بنزین شنیده می‌شود که نشان‌دهنده ارسال سوخت به سمت انژکتورها می‌باشد و پس از چند ثانیه این صدا قطع می‌گردد. این قطع شدن صدا نشان‌دهنده پرشدن مسیرهای سوخت بنزین و از پمپ به انژکتور است و فشار اولیه مناسبی برای پاشش سوخت توسط انژکتورها فراهم می‌گردد. در مواقعی که خودرو سرد است برای زود روشن شدن خودرو، استپر موتور دریچه گاز را بسته تا میزان بیشتری سوخت برای شروع احتراق مصرف گردد که پر شدن مسیرهای سوخت و ایجاد یک فشار اولیه کمک بسزایی برای زود روشن شدن خودرو دارد. در اصطلاح موتور با تک استارت روشن شود.

3- در این چند ثانیه راننده فرصت خواهد داشت که صفحه نشان‌دهنده آمپرها را ببیند و در صورت معیوب بودن و روشن نشدن یکی از چراغ‌های اعلان خطر، نسبت به رفع ایراد اقدام نماید. چون تست سالم بودن این علائم توسط راننده فقط در زمانی که سوئیچ باز است و موتور استارت نخورده امکانپذیر است.

شاید این سؤال پیش بیاید که من موارد فوق را رعایت نمی‌کنم و تا به حال هم با مشکلی روبرو نشده‌ام. 

بله ممکن است در کوتاه مدت با مشکلی مواجه نشویم اما این یک کاری پیشگیرانه است که در طولانی مدت تأثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.

وجود خطا در سیستم موجب بالا رفتن مصرف سوخت، کاهش شتاب، بالا رفتن مواد آلاینده و تأثیر منفی بر روی کلیه سنسورهای اصلی خودرو خواهد گذاشت.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها