تعداد بازدید: ۴۹۶
کد خبر: ۱۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶ - 2021 18 December
یادداشت اختصاصی
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:
تجربه نشان می‌دهد سفرهای شتا‌ب‌زده و شومن گونه اعتباری با خود نمی‌آورد.

بارها دیده‌ایم که به یکباره جمعی از مسئولین کشوری و استانی به شهر نی‌ریز می‌آیند، با وعده‌هایی پر طمطراق اما در نهایت آن چیزی که عاید نی‌ریز می‌شود نه اعتباری است نه امید به اعتبار!

حال سؤال پایه‌ای این است که اگر قرار بر دید و بازدید است ولاغیر بهتر نیست همین را بگویند؟ امید آفرینی واهی برای نی‌ریز و پروژه‌هایش برای چیست؟ 

بیش از یک سال پیش نماینده نی‌ریز، استهبان و بختگان به همراه نائب رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان دیگر شهرستانها در کوران کرونا به نی‌ریز رخ داد و همه شانه به شانه در سالن فرمانداری نشستند تا ببینند چه خواهد شد.... سفری پرطمطراق که بر اساس گفته‌ها به نظر می‌رسید با کیف‌های پر از پول، روابط بی‌نظیر و ارتباطات مستحکم آمده‌اند تا گره‌های کور شهرستانهای نی‌ریز، استهبان و بختگان را باز کنند!

در آن جلسه بحث از اعتبارات میلیاردی بود، اعتباراتی که مسجد جامع کبیر را به جهانی شدن نزدیکتر می‌کرد! روگذر تمام اعتبارات را دریافت می‌نمود و لای‌رز هم باید به خط پایان می‌رسید.
حالا بیش از یک سال از این ماجرا گذشته است...

نیکزاد در آن جلسه تلفنش را برداشت و شروع کرد به وزیر میراث زنگ زدن و در نهایت گفت: 2.5 میلیارد شما [میراث فرهنگی] بگذارید و دو و نیم میلیارد استانداری!

به قول یکی از مسئولان دست کردن در جیب دیگری که جواب نمی‌دهد و همین طور هم شد و اعتبار 5 میلیاردی چیزی شبیه وعده‌ای روی هوا بود.

جامع کبیر تنها در سال گذشته 450 میلیون تومان اعتبار استانی دریافت کرده و امسال هم قرار است 600 میلیون تومان اعتبار از همین محل بگذارند تا مسجد از این وضعیت رهایی یابد اما هرگز به آن ارقام وعده داده شده نرسید و نخواهد رسید.

در ارتباط با روگذر نی‌ریز بنا بود تا ۱۱ میلیارد تومان یعنی ۱۰۰ درصد اعتبار ظرف یک ماه پس از آن جلسه به این پروژه اختصاص یابد و حالا پس از یکسال آن وعده عملی نشده و از کل اعتبار پروژه 5 میلیارد تومان به پیمانکار داده شده، 2 میلیارد مطالبات دارد و قطعاً با این مبلغ پروژه پیشرفتنی نخواهد داشت. پیشرفت آن هم تا امروز 15 درصد است و بنا به گفته رئیس اداره راه‌ و شهرسازی در حال حاضر اعتباری که باید برای آن درنظر گرفت چیزی حدود 40 میلیارد تومان است و اگر باز هم به تأخیر بیفتد تردیدی نیست که باید به این مبلغ افزود.

اما در ارتباط با سفر رئیس جمهور به فارس که 22 مهرماه امسال رخ داد باز هم مصوباتی گذرانده شده تا جایی که پس از آن سفر، نماینده مجلس در نطق خود در جلسه 138 مجلس در تاریخ 28 مهرماه 1400 به مصوبات معترض شد و خواهان تغییر و اصلاح آن گردید. 

پس از آن نی‌‌ریزان فارس پیگیری‌های فراوانی را انجام داد تا بتواند مصوبات را به اطلاع مردم برساند اما تا امروز خبری از آن نیست و سفر نماینده رئیس جمهور به شهرستان چیزی جز نصیحت‌های تکراری، محکوم کردن دولت قبل و نگاه مثبت به آینده نتیجه دیگری نداشت.

بودند همشهریانی که در کوران آن سفر ما را به نقد کشیدند که چرا درخواست‌های نی‌ریز را بیان نمی‌کنید و آنجا هم پاسخ دادیم که آیا مسائل کلان شهرستان را مسئولان نمی‌دانند و به حق در جلسه شورای اداری فرمانداران هر سه شهرستان مشکلات محوری و خواسته‌های اصلی را مطرح کردند اما کو آن رهاورد سفر!

قانوناً یک پروژه باید در بودجه یک سال کشور گنجانده شوند؛ همان بودجه‌ای که دولت جدید مربوط به سال 1401 را در این هفته تقدیم مجلس می‌کند و طبیعتاً هر آنچه که پیش‌بینی شده در صورت تصویب مجلس لازم اجرا خواهد شد؛ و این مسیر قانونی است.

از دولت آقای احمدی‌نژاد این مسئله دستخوش تغییر شد و بودجه‌ها در سفرهای این چنینی تقسیم می‌شد و کسی کاری به آنچه که در بودجه مصوب شده بود، نداشت. ملاک، گفته‌های آقای رئیس جمهور در سفر به آن شهرستان بود.

حالا باید دید که این شومن‌های تبلیغاتی برای نی‌ریز بالاخره نانی باز خواهند کرد یا که خیر؟

سفر جمعی از نمایندگان مجلس به نی‌ریز/ آذر 1399
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها