تعداد بازدید: ۵۱۷
کد خبر: ۱۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ - 2021 11 December
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول
در ادامه مباحثی که در شماره‌های 355 ، 359 و 361 پیرامون آسیبهای اجتماعی مطرح کردیم در این نوشتار به آسیبی می‌پردازیم که دامنگیر بیشتر خانواده‌ها است: تجمل‌گرایی! 

شاید در این وانفسای اقتصادی، خوانندگان عزیز به محض دیدن تیتر این نوشتار در ذهنشان خطور کند که ما در تأمین مایحتاج اولیه مانده‌ایم و دغدغه نان شب داریم چه برسد به اینکه دنبال تجمل باشیم. در چنین برداشت اولیه‌ای با شما هم عقیده‌ام، اما آنچه به عنوان یک واقعیت اجتماعی وجود دارد این است که بیشتر خانواده‌ها -کم یا زیاد- درگیر تجمل‌گرایی خواسته و ناخواسته‌اند. اگر برای چند دقیقه به این فکر کنیم که چه هزینه‌ها و مصرف‌هایی داریم که اگر انجام ندهیم نه تنها هیچ مشکلی پیش نمی‌آید بلکه می‌توانیم مبالغی صرفه‌جویی کنیم، به مواردی می‌رسیم. همین مواردی که  می‌توانیم حذف کنیم تجمل است. تجمل‌گرایی به معنای صرف هزینه‌هایی است که ضرورت ندارد؛ اما تحت تأثیر دیگران، خواسته‌ها و میل شخصی، بهانه گیریها، چشم و هم چشمی‌ها، پزدادن‌ها و...  بر خودمان تحمیل می‌کنیم و دچار مشکلات، کمبودها و ناراحتی‌های زیاد اقتصادی می‌شویم.  

به نظر شما اگر مبلمان و دکوراسیون منزل هیچ مشکلی نداشته باشد، نیاز به تعویض و خرید مبلمان جدید است؟ اگر ماشینمان رو به راه است و کارمان را انجام می‌دهد و از لحاظ مالی توان خرید ماشین  بهتر و  مدل بالاتر نداریم، ... لازم است با وام گرفتن و قرض و غیره ماشین نو بخریم؟ اگر لباسهایمان خوبند ضرورتی دارد دائم دنبال مد جدید باشیم و کمد لباس را دائم پر و پُرتر کنیم بطوری که وقتی نگاه کنیم ببینیم بسیاری از آنها را دو سه بار بیشتر نپوشیده‌ایم؟ اگر منزل مسکونی‌امان خوب است و در تنگنا نیستیم به صرف اینکه از آن خسته شده‌ایم در حالی که توان ساخت یا خرید مجدد نداریم و برای ساخت یا خرید باید اقساط سنگینی متحمل شویم که زندگیمان را مختل می‌کند و دغدغه‌های روانی برایمان درست می‌کند، به دنبال مسکن جدید باشیم؟ ساده‌تر اینکه اگر ظروف آشپزخانه چه برای مصرف روزانه خودمان و چه برای مهمانی‌هایمان کافی‌اند و کم و کاستی نیست، لازم است هر بار بازار می رویم ظروف و وسایلی را بخریم که بعد از گذشت چند سال نُقل محفل و مجلس ما این باشد که فلان ظرف، فلان سرویس و ... پنج سال است خریده ایم اما هنوز استفاده نکرده‌ایم؟ قالی‌ها و پرده‌های منزل چطور؟ کفشهایمان چطور؟ سرویس طلای خانم‌ها چطور؟ برگزاری مراسم سالروز ازدواج و تولد چطور؟ مدل گوشی موبایل و گوشی تلفن ثابت منزلمان چطور؟ 

لطفاً لیست بالا را کامل کنید تا متوجه شویم علاوه بر اقتصاد دچار بحران که گرفتار آن هستیم خودمان چقدر فشار و مشکلات اقتصادیمان را افزایش می‌دهیم؟!

امید است بتوانیم با عقلانیت اقتصادی هزینه کنیم و فشار مضاعفی بر خود، خانواده و اطرافیان تحمیل نکنیم. 
شاد و سالم و موفق باشید
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها