تعداد بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۱۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵ - 2021 11 December
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه ای شهید دکتر باهنر نی ریز بخش سوم و پایانی
وضعیت مایع خنک‌کننده
مورد بعدی که باید بررسی کنید وضعیت فعلی مایع خنک کننده است. خوردگی، علت اصلی عملکرد پایین رادیاتور در خنک‌کنندگی پیشرانه است و این امر معمولاً به دلیل عدم نگهداری صحیح و تعمیر سیستم خنک کننده رخ می‌دهد.

قدرت مواد ضد خوردگی موجود در ضدیخ به تدریج و طی زمان تحلیل می‌رود، بنابراین مایع خنک کننده را به صورت دور‌ه‌ای یعنی هر دو سال یک بار یا پس از کارکرد ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر عوض کنید تا نیازی به تعمیرات و هزینه‌‌کرد در این سیستم نداشته باشید. ضدیخ‌هایی که عمر پنج ساله با کارکرد ۲۴۰ هزار کیلومتر دارند، خطر خوب کار نکردن رادیاتور را کاهش داده و با استفاده از این مواد، سیستم خنک کننده به تعمیر کمتری نیاز خواهد داشت. البته هنوز در بعضی از خودرو‌های قدیمی، ضدیخ با افزودنی‌های معمولی در سیستم خنک کننده وجود دارد. بنابراین هر وقت از بررسی و عوض کردن مایع خنک کننده معمولی چشم پوشی شود، با گذر زمان خطر خوردگی شدت می‌گیرد.

افزودن یا تعویض ضدیخ
بهترین توصیه در هنگام اضافه کردن یا تغییر مایع خنک کننده، پیروی از دستورات خودروساز است و این که از همان ضدیخی که در سیستم وجود داشته استفاده کنید. این اطلاعات معمولاً در دفترچه راهنمای خودرو قید شده یا ممکن است در کنار درپوش رادیاتور یا قمقمه انبساط آب لحاظ شود. اگر چنین اطلاعاتی را در دست ندارید، بهتر است از ضد یخ‌های عمومی که با همه نوع کاربری سازگار است استفاده کنید.

برای خودرو‌های قدیمی
اگر خودروتان بیش از ۱۵ سال سن دارد و دارای موتوری از جنس دو فلز - یعنی تنه سیلندر آهنی و سرسیلندر و رادیاتور آلومینیومی - است، از ضد یخ با پایه اسید آلی هیبرید یا مایع خنک کننده ۰۵-G استفاده کنید، زیرا سیلیکات موجود در آن، بهترین حفاظت از آلومینیوم در برابر خوردگی را تأمین می‌کند؛ به عبارت دیگر اگر خودروی قدیمی با موتور دوفلزه یا آهنی و رادیاتور برنجی یا مسی دارید، از ضدیخ سنتی به رنگ سبز استفاده کنید. مواد افزودنی در ضدیخ‌های سنتی از قابلیت حفاظت بهتر برای رادیاتور‌های برنجی و مسی برخوردار هستند.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها