تعداد بازدید: ۶۴۹
کد خبر: ۱۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲ - 2021 05 December
در میزگرد شورا و 6 مسئول اداره مطرح شد:
اولین جلسه شورای‌شهر نی‌ریز با رؤسای ادارات یکشنبه ۳۰ آبان برگزار شد و مباحثی از جمله موارد زیر مطرح شد:
امید شهدان، نی‌ریزان فارس:
- سهم نی‌ریز در جهش مسکن 4300 واحد
- آب‌رسانی به 55 هزار خانوار 
- پارک جنگلی بوم‌گردی می‌شود
- حل اسناد کوه قبله
- فولاد 2 برابر و سیمان خاکستری یک برابر شهر نی‌ریز گاز می‌سوزانند
- ادارات نی‌ریز با کمبود نیرو روبرو هستند.

در ابتدا سید علاءالدین فقیه با بیان اینکه تصمیم گرفتیم دغدغه‌ مردم را با مدیران شهرستان در میان بگذاریم گفت:امروزه بحث الگوی مصرف مطرح است، ...

  در بحث آب با چالش‌هایی از جمله رشد سرانه مصرف بالای آب مواجه‌ایم لذا مسئولان باید تمام تلاششان در راستای آموزش الگوی مصرف در بحث آب، برق و گاز به کار گیرند.

فقیه خطاب به رئیس اداره مسکن و شهرسازی گفت: الگوی مصرف انرژی (سرمایش و گرمایش) برای ساخت مسکن باید رعایت شود.

وی ادامه داد: طرحی در این زمینه آماده کرده‌ایم و به تمام ادارات ارسال شده است.

رئیس شورای شهر نی‌ریز خطاب به مدیر آبفا گفت: همانطور که مستحضرید عمق‌ چاه‌ها پایین رفته، لذا وظیفه شرعی و قانونی شما این است که آینده را درنظر بگیرید.

آب‌رسانی به 55 هزار نفر  
مدیر آبفا شهرستان نی‌ریز گفت: تابستان امسال با وجودی که بحران آب داشتیم با تلاش مستمر کارکنان آبفا، میزان تولید و مصرف به نقطه سربه‌سر رسید و توانستیم تابستانی بدون مشکل را سپری کنیم.

بهرام قره‌چاهی معتقد است چنانچه در شهر نی‌ریز نتوانیم قدمی برای آب برداریم شاید در آینده با کمبود مواجه شویم.

وی افزود: در زمینه آموزش به شهروندان در نمازجمعه، مساجد و مدارس بوسیله بروشور اقدام نموده‌ایم.

قره‌چاهی که معتقد است، آموزش سرمایه‌گذاری است نه هزینه گفت: انصافاً مردم هم به ما کمک کردند و میزان مصرف آب تا حدودی مدیریت شد. اما با شیوع ویروس کرونا و نیاز مردم به آب شاهد افزایش در شهرها و روستاها بودیم.

مدیر آبفا شهرستان نی‌ریز افزود: هزینه‌های زیادی به آبفا تحمیل شده و اعتبارات کاهش یافته و با وجودی که افزایش مهاجران را داریم سعی و تلاش کردیم بیشتر به سمت اصلاح شبکه برویم. بسیاری از شبکه‌ها فرسوده هستند که جای قدردانی از شهردار محترم به جهت همکاری‌اشان دارم.

قره‌چاهی با بیان اینکه نزدیک ‌به ۵۵ هزار نفر در شهر نی‌ریز و 15 روستای اطراف آبرسانی می‌کنند، دیگر مشکل حوزه کاری‌اش را کمبود نیروی‌انسانی خواند و از مسئولان طلب کمک کرد که او را همیاری کنند.

قره‌چاهی به حوزه کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: برای پرداختن به آبیاری قطره‌ای و کم‌فشار هنوز جای کار دارد! لذا ما از مسئولان انتظار داریم دغدغه آب داشته باشند و ما را در این راه همیاری کنند زیرا واقعاً دست ‌خالی نمی‌توانیم کار کنیم.

رئیس آبفا در پایان با آرزوی نزول رحمت الهی گفت: با وجودی که عده‌ای از فشار آب اعتراض می‌کنند، تمام تلاش شبانه‌روز ما این است که آب را با کیفیت و فشار مطلوب ارائه دهیم و می‌خواهیم مردم ما را درک کنند.

مدیر آبفا به طرح اقدام ملی مسکن هم اشاره نمود و گفت: باید از قبل برنامه‌ریزی کنید که آیا می‌شود تأسیسات آب، برق و گاز را به آنجا رساند؟!

اُفت فشار نخواهیم داشت
رئیس اداره گاز گفت: با شروع فصل سرما از طریق رسانه‌ها نکات ایمنی را به مشترکان اعلام کردیم تا جلوی مرگ خاموش گرفته شود.

محمدجواد خصوصی در ادامه افزود: در مورد وضعیت فشار گاز، شهرستان نی‌ریز در شرایط بحرانی بسر می‌برد؛ چون در انتهای خط گاز استان قرار گرفته‌ایم و کارخانه‌ فولاد ۲ برابر مصرف شهر و سیمان‌خاکستری با مصرف شهر برابر است.

خصوصی ادامه داد: با بازدیدهای صورت گرفته از کارخانه سیمان خاکستری قرار شد از سوخت جایگزین استفاده کنند. اگر این چنین شود گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و مشترکین خانگی دیگر دچار مشکل نمی‌شوند.

رئیس اداره گاز شهرستان به خط پروژه‌ای که قرار است با اتصال به استان یزد به میزان ۴۲ اینچ به حجم گاز اضافه شود و میزان اعتبار آن هم ۲۰۰ میلیارد تومان است اشاره کرد و گفت: چنانچه این اقدام انجام شود شاهد اُفت فشار نخواهیم بود. همچنین اگر برای خط اصلی مشکلی پیش بیاید گاز مشترکان قطع نخواهد شد.

محمدجواد خصوصی تصریح کرد: پیمانکار نصب علمک فعال شده و خانه‌های بدون گاز، گازدار می‌شوند.

ما در سال گذشته یکی ‌از شهرستانهایی بودیم که ٤۵ روستا را از نعمت گاز بهره‌مند کردیم و ۴۰ واحد صنعتی به گاز وصل شد که خودش انقلابی سبز بود. این اقدامات به‌گونه‌ای بود که به عنوان مدیر برتر شناخته شدم و امسال هم قصد داریم حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه فعال در شهرستان داشته باشیم.

این مقام مسئول خبر از احداث ساختمان اداره گاز در شهرهای مشکان، قطرویه و بختگان داد.

بهترین گزینه فاز ۳
شهردار نی‌ریز با بیان اینکه همه ما برای یک ایران اسلامی خدمت می‌کنیم گفت: برای طرح مسکن ملی و جهش تولید پیشنهاد شهرداری، اداره مسکن و شهرسازی و فرمانداری طی بازدید از اراضی ۴۰ هکتاری پشت بیمارستان جدید الاحداث بود که با مخالفت اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی و اداره کل جهادکشاورزی روبه‌رو شد؛ آنها معتقد بودند ارائه خدمات به شهرک منفصل دشوار است. البته باید این را هم بیان کنیم که این زمین از لحاظ شکل و شمایل، توپوگرافی و شیب و حریم قنات و پدافند غیرعامل مناسب احداث مسکن نبود.

ولی می‌توانم بگویم بهترین گزینه ادامه فاز ۳ شهرک شهیدان رجایی و باهنر است که از همه لحاظ توپوگرافی و ارائه خدمات مطلوب است.

حامد فرغت مدعی است که نی‌ریز جزو معدود شهرهایی است که ۱۰۰ درصد آب فضای ‌سبز آن از چاه‌های غیرشرب تأمین می‌شود؛ او گفت: سعی کردیم درخیابانهای جدیدالحداث آبیاری را مکانیزه کنیم.

کمبود نیرو
سید محمدجواد قطبی با بیان اینکه برای تعیین زمین باید نظر شهرداری و شورای‌شهر هم گرفته شود، گفت می‌توان با استفاده از کارشناسان خبره شهرداری، بهترین مسکن را در بهترین مکان ساخت‌. 

عضو شورای شهر نی‌ریز ادامه داد: اداره‌ راه و شهرسازی ۲ شهرستان وسیع نی‌ریز و بختگان را پوشش می‌دهد و با کمبود نیرو مواجه است. همچنین اداره‌ای مثل تعاون، کار و رفاه اجتماعی که باید استخوان‌دار باشد نیروی کافی ندارد. لذا از نماینده‌مجلس خواستاریم پیگیری کند تا تعداد نیروها افزایش یابند.

توسعه متوازن شهری لحاظ شود
حمید پریش دیگر عضو شورا با گلایه از عدم حضور مدیر برق شهرستان در جلسه، از رئیس شورا خواست به صورت جدی این موضوع را پیگیری کند چرا که بسیاری از مشکلات مردم در حوزه برق است.

عضو شورای شهر نی‌ریز در ادامه مخالفت خود را با ساخت مسکن ملی در ضلع شرقی نی‌ریز اعلام کرد و گفت: با این اقدام توسعه متوازن شهری رعایت نمی‌شود.

پریش به پروژه روگذر ورودی شهر نی‌ریز هم گریزی زد و گفت: به هر شهرستانی که می‌رویم می‌بینم ظرف چند ماه پروژه به اتمام می‌رسد اما در نی‌ریز چند سالی است این پروژه بلاتکلیف مانده است. آقای یاراحمدی! شما موظفید پاسخگو باشید. اگر بودجه ندارید آن را تخریب و به میدان تبدیل کنید تا مردم در رنج نباشند.

این کارشناس عمران به ضرورت احداث رینگ شهری هم اشاره نمود و در خواست کرد تا در این مورد چاره‌ای اندیشیده شود.

خلع‌ید اراضی دولتی
در این جلسه رئیس اداره راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهمی که انجام داده‌اند خلع‌ید اراضی‌اشان بوده گفت: با این اقدام خیلی از اراضی بازگشت داده شد و خیلی دیگر نیز مانده است که باید انجام شود.

یاراحمدی با بیان اینکه با کمبود شدید نیرو روبه‌رو هستند گفت: بیشتر کارشناسان مورد نیاز را نداریم.

زمین‌های واگذار شده
در ارتباط با زمین در اولین گام مسکن اقشار کم درآمد را در اولویت کار خود قرار دادیم و ۸ هزار متر مربع زمین را به کمیته امداد در اراضی جمال آباد واگذار کردیم که در حال انعقاد آخرین قراردادها هستیم.

دومین قرارداد با اداره بهزیستی بسته شده است و بناست تا مسکن دو معلولی‌ها ساخته شود. مکان آن در مسکن مهر می‌باشد و اگر استقبال نشد به تک معلولی‌ها هم زمین واگذار خواهد شد.
واگذاری زمین به خیرین مسکن‌ساز سومین اقدام ماست که در حال حاضر ۱۱ هزار هکتار در اراضی جمال آباد به آنها داده‌ایم.

البته این را هم اعلام کنیم که مجموعه اراضی که در اختیار داریم بر می‌گردد به همین اراضی جمال‌آباد و در سطح شهر زمین نداریم.

یک مورد نیز با واگذاری اراضی به اقشار ویژه تحت پوشش بنیاد شهید موافقت شده که جانبازان بالای ۲۵ درصد، همسران و فرزندان شهید، پدر و مادران شهید و همچنین همسر جانبازان متوفی بالای ۲۵ درصد در این طرح گنجانده شده است.

سهم نی‌ریز در جهش مسکن 4300 واحد
رئیس اداره راه و شهرسازی به مسئله جهش مسکن هم اشاره کرد و گفت: برای شهر نی‌ریز مجوز برای ۴۳۰۰ نفر گرفته‌ایم منتهی این تعداد نیاز به حجم بالایی از زمین دارد. 

زمینی ما در اختیار داریم که مربوط به سال ۱۳۸۸ می‌شود، زمانی که قرار بوده مسکن اجتماعی ساخته شود اما اجرایی نشده، مکان آن انتهای بلوار میرزا کوچک خان جنگلی بعد از سالن ورزشی می‌باشد و ۱۴۰ هکتار نیز به عنوان شهرک منفصل به استان معرفی کرده‌ایم که پشت بیمارستان جدید، دانشگاه آزاد و پیام نور می‌باشد و من اعلام می‌کنم که قطعاً در مرحله دوم بحث زمین نی‌ریز حل خواهد شد و سایت باز می‌گردد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

شهر در بن‌بست
یاراحمدی با بیان اینکه در ۳۰ سال اخیر بسیاری از مسئولان شهر را به بن‌بست برده‌اند گفت: به دنبال آن هستیم تا از طریق محاکم قضایی اقداماتی را انجام دهیم و اگر موفق شویم فاز ۳ آباد زردشت حتماً اجرایی می‌شود.

یک میدان شکیل
رئیس اداره راه و شهرسازی در ارتباط با روگذر نی‌ریز گفت: برخی افراد می‌آیند و یک مسئله را به ادارات دولتی تحمیل می‌کنند. بله شما اگر نظر من را بخواهید یک میدان شکیل می‌توانست در اینجا احداث شود که هم کم هزینه بود هم برای شهر بسیار خوب بود اما متأسفانه کسی که از کرمان، سیرجان یا شیراز می‌آید از آن طرف شهر می‌رود روی هوا و از آن طرف خارج می‌شود.

در حال حاضر تنها دلیلی که پروژه را متوقف کرده است مسئله مالی می‌باشد و برای حل این مشکل لازم است پیگیری‌های بیشتری در تهران و  وزارتخانه انجام شود.

پارک جنگلی بوم‌گردی می‌شود
دیگر شخصی که در جلسه شورای شهر مواضع اداره خود را اعلام نمود رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بود.

او در ابتدا به مسئله پارک جنگلی اشاره کرد و گفت: در آخرین طرحی که برای پارک‌جنگلی در نظر گرفته شده است مکانی برای بوم‌‌گردی نی‌ریز پیش‌بینی شده است و تا کمتر از یک ماه دیگر به مزایده می‌‌رود.

حل اسناد کوه قبله
جمالی در مورد اجرای مقررات اسناد کوه قبله گفت: گلایه‌ای که در این ارتباط وجود دارد آن است که این مسئله باید سالیان قبل انجام می‌شد مثلاً در دهه هفتاد. حدود یک ماه پیش نقشه تهیه شد و از پلاکی به نام تارم شرقی که محدوده تپه شهدای گمنام به سمت شرق هزار هکتار به صورت یک پلاک بسته شد و اجرای مقررات آن تقریباً در حال انجام می‌باشد و در این پلاک اراضی ملی مشاهده نشد.

سند تارم غربی به مساحت ۱۸۰۰ هکتار تهیه شده و نامه آن به استان ارسال شده است که از تپه شهدای گمنام شروع و مابقی اراضی مانده را شامل می‌شود.

در زیرساخت آخریم
در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه نی‌ریز یکی از قطب‌های تولید کشاورزی به شمار می رود گفت: متأسفانه ما در امکانات و زیرساخت‌ها رتبه آخر استان هستیم!

بصیری با بیان اینکه تغییر الگوی کشت را در برنامه دارند گفت: خوشبختانه ما کشاورزانی داریم که به عنوان کشاورزان نمونه در استان و کشور حرفی برای گفتن دارند.

وی در ادامه به تغییر کاربری‌ها و اقداماتی که جهاد کشاورزی در این ارتباط انجام داده اشاره نمود.
همچنین خیراندیش رئیس منابع آب شهرستان نی‌ریز در ارتباط با قنات‌ها و حریم‌های آنها توضیحاتی در این جلسه ارائه نمود.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها