تعداد بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۱۱۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱ - 2021 04 December
90 درصد مردم شهرستان نی‌ریز واکسن دوز اول و 78 درصد آنها واکسن دوز دوم کرونا را دریافت کرده‌اند.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:

ابتلای نی‌ریزی‌ها به کرونا، 45 نفر در روز
رئیس شبکه بهداشت و درمان با اعلام این خبر در جلسه ستاد مقابله با کرونا، عنوان داشت: «میزان بستری روزانه در بیمارستان شهدا، کمتر از ۴ نفر در روز است و همین باعث شده وضعیت زرد شود. اما وضعیت پایدار نیست و نزدیک به دو هفته است که آمار مبتلایان غیر بستری رو به افزایش است و از روزانه 5 یا 6 نفر، به روزانه 45 تا 46 نفر رسیده است.»

دکتر داور آل داود افزود: «تا کنون حدود 90 درصد مردم شهرستان نی‌ریز دوز اول و ۷۸ درصد آنها دوز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند. ۸۰ درصد افراد بستری نیز واکسن نزده یا دوز دوم را تزریق نکرده‌اند که این نشان از اثربخشی واکسن دارد. متأسفانه کسانی که بستری می‌شوند، درصد درگیری ریه بالایی دارند و همه از مراسم عروسی و دورهمی‌های شبانه مبتلا شده‌اند.»

وی با بیان این که هم‌اکنون 11 نفر در بخش کرونای بیمارستان شهدا بستری هستند که حال 4 نفرشان وخیم است، گفت: «اگر بار ورود ویروس به بدن بالا باشد، احتمال این که فرد بستری شود وجود دارد؛ حتی اگر واکسن زده باشد.»

آل داود از جمع‌آوری آمار کسانی که در ادارات و مدارس واکسن نزده‌اند توسط یک تیم 16 نفره خبر داد و عنوان داشت: «در مدارس هم گاردگیری برای نزدن واکسن وجود دارد که در پی آن، دانش‌آموز می‌تواند بیماری را به خانواده منتقل و افراد را درگیر کند.»

برخی کارمندان و کارگران هنوز واکسن نزده‌اند
معاون فرماندار هم گفت: «متأسفانه برخی کارمندان ادارات و کارگران کارگاه‌ها هنوز بدون دلیل موجهی واکسن نزده‌اند. کارمندی که بدون دلیل واکسن نزده باشد، باید به تخلفات ارجاع داده شود.»

میرزایی افزود: «در بازار، با ساده‌انگاری استفاده از ماسک خیلی کم شده و اصناف باید با شبکه بهداشت همکاری کنند و گواهی واکسیناسیون را در مغازه نصب کرده باشند.»

وی عنوان داشت: «جاهایی که مدارس اینترنت و امکانات کافی ندارند، آموزش و پرورش سختگیری نکند تا خدای ناکرده کسی ضرر نکند یا دانش‌آموزی ترک تحصیل نکند.

استخرهای سرپوشیده با رعایت یکسری سلسله پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت کنند؛ اما حتماً افراد باید دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند و برای تعداد افرادی که می‌توانند در یک سانس حضور یابند، با شبکه بهداشت هماهنگ کنند.

همچنین تزریق دو دوز واکسن شامل فعالیت تالارهای پذیرایی و ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری نیز می‌شود و اتوبوسها باید حداکثر با 80 درصد ظرفیت حرکت کنند.»

کمیته بررسی کودک‌آزاری تشکیل شود
مدیر آموزش و پرورش از واکسیناسیون 95 درصدی فرهنگیان و 92 درصدی دانش‌آموزان خبر داد و گفت: «در حال حاضر همه مدارس به صورت ترکیبی و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی شده‌اند.»

وی افزود: «راهکارهای سلبی در بیش از دو سال گذشته مردم را خسته کرده و عواقب اقتصادی و ... دارد که این برای آموزش هم همین طور است. در شهرستان ما تحقیقی در مورد همسرآزاری یا کودک آزاری در دوران کرونا نداشته‌ایم. اما واقعیت این است که به دانش‌آموزان فشار می‌آید و هدف آموزش و پرورش را که بالا بردن تعامل اجتماعی دانش‌آموزان است، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. باید با تشکیل یک کمیته، آسیبهای روحی - روانی که بچه‌ها با آن در خانه درگیر هستند بررسی شود تا ببینیم بازگشایی مدارس به نفع است یا به ضرر.»

ولی‌زاده گفت: «هدف ما آموزش حضوری است. ما معتقدیم شبکه بهداشت باید در جامعه و محیط مدرسه به شکل حضوری آموزش دهد. نباید بیاییم به سرعت همه چیز را تعطیل کنیم؛ بهترین راهکار این است که مدرسه‌ها باز باشد و آموزش‌هایی مثل آموزشهای حضوری پلیس در سالهای قبل که اثربخشی لازم را داشت انجام گردد تا فرهنگ رعایت پروتکلها نهادینه شود.»
مریدی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: «بیشتر کارکنان کارگاه‌هایی که تعداد نیرویشان زیاد است اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند. اما در صدد شناسایی کسانی هستیم که واکسن نزده‌اند تا اقدام لازم انجام شود.»

مسئول خدمات شهری شهرداری نی‌ریز از تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای پاکبانان خبر داد و عنوان داشت: «در دارالرحمه همه مراحل مطابق پروتکلها انجام می‌شود و بعد از شستشوی متوفای کرونایی، 4 روز آب حاصل از شستشو ضدعفونی و سپس در فاضلاب رهاسازی می‌شود. در مورد ناوگان حمل و نقل و تاکسی‌ها، گشت تخلفات داریم که بازرسی و نظارت می‌شود.»

لزوم ایجاد کارگروه تحقیقی
در پایان، فرماندار نی‌ریز با اظهار امیدواری به این که 10 درصد باقیمانده مردم شهرستان نیز استقبال کنند و واکسینه شوند، گفت: «کارگروهی متشکل از تأمین اجتماعی، صنعت معدن و تعاون و کار و رفاه اجتماعی تشکیل شود و لیست بگیرید و گزارش دهید که چند درصد کارگران واکسینه نشده‌اند و علت آن چیست؟»

مراد هدایت افزود: «در مدارس هم مدیر آموزش و پرورش پیگیر باشد و از معلمان و دانش‌آموزان آمار بگیرد.

سالنهای پذیرایی و تالار‌ها اگر بخواهند کار کنند، باید با شبکه بهداشت همکاری کنند.

ادارات برای ارائه خدمات، کارت واکسن افراد را چک کنند.

در حوزه کشاورزی بهره برداران را تشویق کنید که مراجعه کنند و واکسن بزنند.

اصناف اگر می‌خواهند بازار دوباره تعطیل نشود، باید رعایت و همکاری کنند.

همه آخرین خبرها و اطلاعات مستند را از طریق وزارت بهداشت دریافت کنند و گرفتار شایعات یا گفته‌های غیرمستند نشوند.»
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها