تعداد بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۱۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲ - 2021 04 December
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه ای شهید دکتر باهنر نی ریز بخش دوم
ترکیب انواع ضد یخ
نباید ضدیخ با پایه آلی را با پایه معدنی ترکیب کرد. این کار معمولاً سبب می‌شود مایع خنک کننده به دلیل واکنش شیمیایی به نوعی لجن تبدیل شود. در نظر داشته باشید که ترکیبات ضد یخ با پایه آلی هنوز یک فن‌آوری رو به توسعه به حساب می‌آیند. ترکیباتی نیز وجود دارند که ادعای انطباق با ضدیخ‌هایی با پایه آلی و معدنی را به طور همزمان دارند، اما شرط ایمن و جانب احتیاط این است که از همان فرمولاسیونی که قبل در خودروتان وجود داشته، استفاده کنید. بهتر است همیشه از همان ترکیب و ضدیخی استفاده کنید که خودروساز توصیه می‌کند.

از طرفی تا جایی که ممکن است، سیستم خنک کننده را خالی کرده و سپس پر کنید. اگر فرمولاسیون این دو نوع ضدیخ متفاوت باشد و درون سیستم به گردش در بیایند، سبب میشود تا خرده ریز و گل ولای ایجاد شود.

اگر این اتفاق رخ داد، دوباره سیستم را خالی کرده و آن را با مایع خنک کننده پر کنید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که ذرات ریز خارج شوند. در پایان، مایع خنک کننده را با آنچه خودروساز توصیه کرده تعویض کنید. در واقع موتور خودرو طوری طراحی شده تا با مایع خنک کنند‌ه‌ای که در آن ریخته شده کار کند. بررسی و تعویض مایع خنک کننده در خودرو‌های امروزی به دلیل نیاز‌های گوناگون به این مایع، بسیار پیچیده است، بنابراین به نکاتی که در ادامه مطلب می‌خوانید، توجه کنید.

قدرت مایع خنک کننده
همه خودرو‌های سبک دست کم به ترکیب ۵۰/۵۰ از ضدیخ و آب برای محافظت از یخ زدن، جوش آوردن و خوردگی نیاز دارند. ترکیب ۵۰/۵۰ با ضدیخ اتیلن گلیکول حفاظت از یخ زدن تا ۳۷ درجه سانتیگراد زیر صفر و با ضد یخ پروپیلن گلیکول تا منهای ۳۴ درجه سانتی گراد را فراهم می‌آورد. 
ادامه دارد
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها