تعداد بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۱۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴ - 2021 04 December
هشدار آقای مدیرکل برای سال آینده:
مدیر کل آموزش و پرورش فارس با حضور در جمع مدیران مدارس مسائل و مشکلات آموزش و پرورش نی‌ریز را بررسی نمود.
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:

فرهاد اسماعیلی  در سفر نیم روزه خود به نی‌ریز دوشنبه ۸ آذر در سالن آمفی تئاتر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان مدیران آموزش و پرورش بود.

هدفمان بازگرداندن دانش‌آموزان است

او با تأکید بر لزوم تدوین الگوها و روش‌های آموزشی در دوران پسا کرونا گفت: هدف اصلی از بازگشایی مدارس به صورت ترکیبی (مجازی و حضوری) بازگرداندن دانش‌آموزان به محیط مدرسه است.

اسماعیلی عنوان نمود: در سال ۱۴۰۰ تنها 4 دانش‌آموز به خاطر کرونا جان خود را از دست دادند در حالی که ۱۳۱ دانش‌آموز به خاطر دیگر مسائل و بسته بودن مدارس از بین رفته‌اند.

مدیرکل سامانه شاد را سامانه‌ای رو به تکامل عنوان کرد و گفت: در آخرین فرمت ارائه شده محیط و قابلیت آن همانند برنامه ادوبی کانکت است.

کمبود 20 هزار معلم
اسماعیلی همچنین با بیان اینکه مشکل تأمین نیروی انسانی بحث جدی آموزش و پرورش است گفت: امسال با کمبود ۱۲ هزار معلم روبرو بودیم که سال آینده این عدد به ۲۰ هزار معلم خواهد رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: خوشبختانه سواد الکترونیکی معلمان و دانش‌آموزان در دو سال اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است و آموزش مجازی به عنوان روشی مدرن در کشور ما راه پیچیده و دشوار خود را خیلی سریع طی کرد.

رد 2 وزیر پیشنهادی نتیجه اعتراضات به‌جای شماست
اسماعیلی از مجموعه آموزش و پرورش درخواست نمود تا مطالبه‌گری را دنبال کنند. او گفت: تجربه نشان داده هرگاه مطالبه‌گری از مدارس شکل بگیرد نتیجه‌بخش خواهد بود و این مسئله در انتخاب وزیر و رد دو وزیر که آموزش و پرورشی نبودند، کاملاً مشهود بود.

وی گفت: از مدیران انتظار می‌رود دستورالعمل اجرایی جدید مدارس را به دقت مطالعه کنند و از اختیاراتی که به مدارس داده شده به نحو مطلوب بهره ببرند.

اسماعیلی ادامه داد: در دوران کرونا سیاست آموزش و پرورش بر مبنای مدرسه محوری بوده و این را با دادن اختیارات ویژه به مدیران و شورای مدرسه می‌توان مشاهده کرد.

وی گفت: یکی از کارهایی که می‌تواند گره از مشکلات آموزش و پرورش باز کند، تقویت دانشگاه فرهنگیان و تأمین نیروی آموزش و پرورش از این طریق است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: بخشی از محتوای آموزشی ما به روز شده است و امیدواریم ارائه طرح‌های آموزشی مبتنی بر کلاس هوشمند نیز با سرعت بیشتری توسعه یابد.

اسماعیلی گفت: نگاه رئیس جمهور محترم و مجلس به معلمان بسیار امیدوار کننده است و آموزش و پرورش باید به اولویت‌های اصلی جامعه تبدیل شود.

وی گفت: سامانه پادا مشکلات زیادی داشته که مجدانه پیگیر حل این مشکلات هستیم تا فرایندهای الکترونیکی در آموزش و پرورش تسهیل شود.

اسماعیلی گفت: رخ دادن مشکلات روحی و روانی در دانش‌آموزان ضرورت بازگشایی مدارس را زیاد کرد و این بازگشایی باید مبتنی بر پروتکل 06 باشد.

وی با بیان اینکه این پروتکل بازگشایی مبتنی بر واکسیناسیون دانش‌آموزان نیست، گفت: در پروتکل 06 واکسیناسیون کارکنان مدرسه الزامی است نه دانش‌آموزان.

100 کلاس درس جدید
در این جلسه مدیر آموزش و پرورش نی‌ریز به بیان موفقیت‌های آموزش و پرورش نی‌ریز به رغم درگیری با کرونا در سال تحصیلی گذشته پرداخت و آن را حاصل زحمات مدیران و معلمان نی‌ریز خواند.

امیر ولی‌زاده با بیان اینکه 100 کلاس درس در  آینده‌ای نزدیک در نی‌ریز به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: در حوزه پرورشی به رغم اینکه با کمترین نیرو روبرو بودیم بهترین عملکرد را از خود به جای گذاشتیم و رتبه خوب استانی را کسب نمودیم.

او با اعلام اینکه امسال اوج بازنشستگی همکاران آموزش و پرورش بوده است گفت: سعی کردیم تا از تمام ظرفیت‌های قانونی و فرا قانونی استفاده کنیم تا بتوانیم قوانین مربوط به کرونا را رعایت نماییم و با افتخار می‌گویم که آموزش حضوری همزمان با آموزش مجازی در تمام شهرستان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه سعی نکردم با دسته‌بندی‌های اصلاح طلبی و اصولگرایی کسی را حذف کنم گفت: فکر می‌کنم در بحث پاسخگویی به رسانه‌ها پیشگام بوده‌ایم و کمترین اعتراضات را به آموزش و پرورش داشته‌ایم و در این ارتباط رسانه‌هارا  بازوی خود می‌دانیم.

ولی‌زاده به بحث رتبه‌بندی معلمان نیز اشاره کرد و گفت: این یک حق برای معلمان است و باید پیگیر آن بود.

مدیر آموزش و پرورش نی‌ریز با بیان اینکه نباید صرفه‌جویی از درون آموزش و پرورش باشد گفت: این تصمیم سبب می‌شود تا پایه‌های آموزشی با مشکل روبرو گردد و نگاه کیفی به مسئله آموزش و پرورش از بین رود.

وی اشاره‌ای هم به نبود مشاور و کمبود آن در مدارس نی‌ریز کرد و گفت: در شهرستان با این جمعیت تنها 4 مشاور وجود دارد!

پرده‌برداری از مشکلات
اما در ادامه سه مدیر مدرسه یعنی صالحی‌زاده دوره ابتدایی، شاهسونی دوره متوسطه اول و رسولی دوره متوسطه دوم از مشکلات آموزشی و پرورشی پرده برداشتند.

اسیر سامانه‌ها شده‌ایم
صالحی با بیان اینکه اسیر سامانه‌هایی شده‌اند که آموزش و پرورش برای آنها تعریف کرده گفت: به نظر من سامانه سیدا شاهکار آموزش و پرورش است و نمی‌دانم سامانه‌ سناد چه ایرادی داشت که یک سامانه جدید تعریف شده است و ما هنوز نتوانستیم کلاس بندی‌ها را انجام دهیم!

این مدیر دوره ابتدایی با بیان اینکه بسیاری از طرح‌ها در کنار کتب درسی گنجانده شده است گفت: به عنوان نمونه طرح سواد حرکتی و کوچ رقابت ناسالمی توسط اداره کل در میان ادارات آموزش و پرورش ایجاد کرده و ما مجبوریم اطلاعات نادرست را به ثبت برسانیم تا از قافله عقب نمانیم.

بنده برای تکمیل یکی از همین سامانه‌ها مجبور شدم لیست‌ها را به خانه ببرم و به جای پدر همه دانش‌آموزان فرم را پر کنم و در آخر هم برای خودم کف زدم و این درست نیست!

در این ارتباط مدیرکل سامانه‌ها را درخواست خود معلمان عنوان کرد و گفت: قبول کنیم که دبیران وقت باز بسیاری دارند و این طرح‌ها می‌تواند کمک کننده باشد و در رابطه با همین طرح کوچ اثرات مثبت آن کاملاً مشهود بود.

استفاده از نیروهای ناکارآمد دومین مطلبی بود که صالحی‌زاده به آن اشاره کرد و گفت: در بخشنامه جدیدی به کسانی که چند سال پیش سرباز معلم بوده‌اند و یا به نوعی با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند فراخوان داده شده تا برای کار مراجعه کنند و من کسی را می‌شناسم که متولد ۱۳۵۳ است!

در این ارتباط مدیرکل آموزش و پرورش فارس ضمن تأیید گفته‌های صالحی‌زاده عنوان کرد: متأسفانه حتی افرادی در لیست وجود دارند که متولد ۱۳۴۷ هستند و باید بخشنامه اصلاح شود.

در این ارتباط شاهسونی نماینده مدیران متوسطه اول درخواست نمود تا از نیروهای جوان، تحصیل کرده و بیکار استفاده شود.

کمبود امکانات آموزشی، استفاده از دبیران غیر تخصصی برای آموزش، نبود امکانات مجازی مثل لپ‌تاپ، قلم نوری و...، استفاده نامناسب از معاونان برای تدریس، تدبیر برای مدارس فرسوده دیگر نکاتی بود که شاهسونی به آن اشاره کرد.

شهناز رسولی نماینده مدیران متوسطه دوم به اهمیت حضور مشاور در مدرسه اشاره کرد و گفت: در مدارس متوسطه دوم هستند دخترانی که در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده‌اند و همین باعث مشکلاتی شده است.

اجرا نشدن طرح روستا مرکزی باعث ترک تحصیل دانش‌آموزان شده است دیگر موردی بود که رسولی بدان پرداخت.

مدیرکل گفت: حتماً بودجه‌ای مضاف بر آن چه که گذاشته شده برای این مسئله در نظر خواهد گرفت.

هزینه بالای ایاب و ذهاب مدیران و معلمان و حضور در مدارس روستایی، نبود مراقب سلامت، معاف شدن معاونین از تدریس دیگر درخواست‌های رسولی بود.

مدیرکل آموزش و پرورش در ارتباط با عدم تدریس معاونین گفت: امکان این مسئله وجود ندارد و با کمبود شدید معلم روبرو هستیم.

آموزش و پرورش جای سیاسی‌بازی نیست
در پایان جلسه مرتضی دهقان که مدتی به عنوان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز مشغول به خدمت بود گفت: این سالنی که شما در آن جلسه گرفته‌اید حاصل حضور منِ معلم در این اداره بوده است اما انتقادی که در میان صحبت‌های همکاران ندیدم، این است که آموزش و پرورش جای سیاسی بازی نیست. چرا باید با عوض شدن یک دولت مدیری که عملکرد خوبی داشته است، عوض شود و نمایندگان در این رابطه اعمال نفوذ کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش با تأیید صحبت‌های دهقان گفت: آموزش و پرورش جای سیاسی کاری نیست و خوشبختانه خبری که برایتان دارم این است که در یک جلسه خصوصی رهبری معظم به صراحت اعلام کردند که نمایندگان نباید در عزل و نصب‌ها دخالت کنند و پیرو این گفته مقام معظم رهبری، سخنگوی شورای نگهبان طی نامه‌ای اعلام کرد که اگر نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالت کنند امتیاز منفی دریافت خواهند کرد و در نهایت صلاحیت آنها رد خواهد شد.

البته اسماعیلی این را هم گفت: دو نکته را باید در این ارتباط مدنظر قرار داد، منِ مدیرکل اگر قرار است فردی را    انتخاب کنم حتماً مشاوره از نماینده و دیگر افراد ذی‌نفوذ می‌گیرم و گرفتن نظرات آن‌ها عیب نیست و نکته دومی که باید تأکید کنیم دولت‌ها مجازند که نیروهای همسو با خود را انتخاب کنند و نمی‌شود به آن انتقاد وارد نمود که چرا منِ مدیر کل باید عوض شوم.

از نکات حاشیه‌ای این جلسه می‌توان به عدم حضور فرماندار یا نماینده‌ای از فرمانداری در این جلسه اشاره کرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها