تعداد بازدید: ۵۹۴
کد خبر: ۱۱۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴ - 2021 27 November
شهر زنده است...
تحقق 87 درصدی بودجه
شهردار‌ی‌ها مکلفند مستند به ماده 71 قانون شهردار‌ی‌ها هر شش‌ماه یکبار صورت جامع درآمد هزینه خود را به شورای شهر ارسال کنند و پس از تصویب شورای شهر جهت اطلاع عموم آن را منتشر کنند.

این موضوع مطابق چهار سال گذشته امسال هم، طی نامه شماره 1897/14/1400/ص مورخ 14/07/1400 از طرف شهرداری نی‌ریز به شورای اسلامی شهر ارسال شده و در مصوبه شماره 13 مورخ 05/08/1400 به تأیید شورای اسلامی شهر رسیده و جهت اطلاع شهروندان عزیز منتشر می‌شود.

مقدمه

مستند به ابلاغیه‌های وزارت کشور و اصلاحات ساختاری گسترده در سیستم کدینگ و روش جدید ثبت رویدادهای مالی و تنظیم بودجه شهردار‌ی‌ها، از آغاز سال 99 بودجه شهردار‌ی‌ها به بخش «منابع» و «مصارف» تقسیم می‌شود، منابع بودجه شهرداری شامل درآمدها «متشکل از 6 ردیف» به علاوه منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی است. مصارف بودجه نیز شامل مأموریت‌های شش‌گانه همچون عمران و شهرسازی، محیط‌زیست و خدمات شهری، ایمنی و مدیریت بحران، حمل و نقل و ترافیک، خدمات مدیریت و ردیف اجتماعی و فرهنگی به علاوه ردیف پرداخت بدهی‌های قطعی سنواتی خواهد بود.

افزایش 51 درصدی

بودجه سال 1400 که آخرین بودجه مصوب در دوره‌ی پنجم شورای شهر بود با افزایشی 51 درصدی به نسبت بودجه مصوب سال قبل به مبلغ تجمعی 50 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و به تصویب شورای اسلامی شهر نی‌ریز رسیده است که تا پایان شهریورماه 1400 عدد وصول شده قطعی بودجه شهرداری نی‌ریز به مبلغ 21.681.978.278 تومان بوده است که معادل 87 درصد بودجه شش‌ماهه است، عملاً به رغم اینکه در برخی سالهای گذشته شهرداری در شش ماه اول سال با کسری بودجه نزدیک به 40 درصدی مواجه بود اما در سال 1400 و به رغم مشکلات و موانع شدید ناشی از بیماری کرونا و تعطیلی‌های پیاپی مربوط به این موضوع و به‌رغم نوسانات شدید بازار، خوشبختانه تا انتهای شهریورماه نزدیک به 90 درصد بودجه شش ماهه وصول شده است هرچند که افزایش شدید هزینه‌ها باعث شده تا بیشتر سازمان‌ها و نهادها شاهد عدم تناسب بین درآمدها و هزینه‌هایشان باشند که شهرداری نی‌ریز هم از این قاعده مستثنی نیست. 

اما در خصوص ردیف‌های متفاوت درآمدی سال 1400 بایستی توضیح داده شود که مبلغ تقریبی 3/7 میلیارد تومان از بودجه شش ماهه شهرداری از محل ردیف عوارض عمومی وصول شده که معادل 34 درصد بودجه وصول شده شش‌ماهه شهرداری بوده است، این ردیف شامل کدهای درآمدی همچون عوارض متمرکز فرآورده‌های نفتی، عوارض خودروهای سواری، عوارض بلیت و حمل و نقل هوایی و زمینی، عوارض گمرکی، عوارض پروانه‌های ساختمانی، عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی (تغییر کاربری) ، عوارض آتش‌نشانی، عوارض تفکیک، بهای خدمات صدور و تمدید پروانه، عوارض موتورسیکلت، درآمد اتوبوسرانی و مینی‌بوس‌رانی، عوارض ثبت‌نام و تجدید آموزش رانندگی، عوارض نوسازی، عوارض اسناد رسمی حق الثبت بوده است. 

ردیف دوم، درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی شهرداری است که در شش ماهه اول مبلغ 921.603.574 تومان معادل 4 درصد کل بودجه شش ماهه از این ردیف محقق شده است. درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی شامل ردیف‌هایی مثل: درآمد حاصل از پارک‌ها، درآمد حاصل از فروش محصولات و خدمات کارخانجات شهرداری، درآمد حاصل از مراکز فرهنگی، بهای خدمات ایمنی و آتش‌نشانی، بهای خدمات فضای سبز، و بهای خدمات مدیریت پسماند بوده است.

سومین ردیف از شش ردیف درآمدهای شهرداری به نام بهای خدمات و درآمدهای مؤسسه‌های انتفاعی شهرداری نامگذاری شده است.

که در شش ماهه اول تقریباً 9/1 میلیارد تومان از این ردیف وصولی داشتیم که معادل 8 درصد کل بودجه شش ماهه بوده است؛ این ردیف شامل کدهایی همچون: بهای خدمات آسفالت و لکه‌گیری و ترمیم حفاری، بهای خدمات کارشناسی نقشه‌ها، بهای خدمات آماده‌سازی زمین، بهای درآمد حاصل از تأسیسات شهرداری، درآمد حاصل از آگهی‌های تجاری و تبلیغات محیطی، درآمد حاصل از پمپ بنزین و پمپ گاز و فروش آب بوده است.

ردیف چهارم، ردیفی است که به نام درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری می‌شناسیم.

این ردیف شامل درآمدهایی است که از طریق سودی که به اموال شهرداری یا اجاره بهایی که به ساختمان‌ها و تأسیسات شهرداری تعلق می‌گیرد حاصل می‌شود، کل مبلغ وصول شده معادل 219.246.523 تومان بوده که در شش‌ماه اول یک درصد بودجه را به خودش تخصیص داده است. همین طور درآمد حاصل از بازارهای روز و هفتگی، پارکینگ، ساختمان‌ها، تأسیساتی شهرداری در همین ردیف است.

ردیف پنجم به نام کمک‌های اعطایی دولت و سازمان‌های دولتی می‌باشد.

به‌رغم اینکه شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است اما سهم بسیار کمی را از اعتبارات دولتی هم دریافت می‌کند. کل کمک‌های اعطایی دولت و سازمان‌های دولتی در شش‌ماهه اول سال 1400 مبلغ 416 میلیون و 812 هزار تومان بوده که معادل کمتر از 2 درصد کل بودجه شش ماهه اول شهرداری بوده که عمدتا در قالب اسناد خزانه اسلامی به شهرداری تحویل شده است.

ردیف ششم، ردیف اعانات، کمک‌های اهدائی و دارایی‌ها می‌باشد.

جرائم مربوط به کمیسیون ماده 100 عمده درآمدهایی است که در ردیف ششم قرار می‌گیرد، به انضمام جریمه حذف پارکینگ یا جریمه تخلفات ساختمانی.

کل عددی که در شش‌ماه اول سا‌ل‌جاری در قالب این ردیف وصول شده مبلغ 478.532.494 تومان بوده که معادل 2 درصد بودجه شش ماهه شهرداری است.

عملاً شش ردیف اصلی درآمد شهرداری در شش‌ماهه اول سال معادل 11 میلیارد و 280 میلیون و 226 هزار و 244 تومان بوده است که این درآمدهای ششگانه تقریباً معادل 52 درصد بودجه شش ماهه اول شهرداری بوده است.

ردیف بعدی از منابع درآمدی شهرداری، درآمد مربوط به منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است که شامل فروش اموال غیرمنقول اعم از زمین یا اموال غیرمنقول دیگری که ممکن است شهرداری بتواند از طریق مزایده عمومی آنها را بفروشد، می‌باشد.

در این ردیف مبلغ 10.401.752.034 تومان از بودجه شش ماهه اول سال 1400 که معادل 48 درصد بودجه وصول شده می‌باشد محقق شده است.

و ردیف بعدی منابع درآمدهای حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی که شامل دریافت وام و تسهیلات از سازمان‌ها و بانک‌ها می‌شود.

درآمد شهرداری از این ردیف عملاً چون شهرداری هیچ وامی در شش‌ماه اول سا‌جاری دریافت نکرده صفر ریال است.

مصارف

اما مطابق همان تغییراتی که در ابتدا عنوان شد از آغاز سال 99 بخش هزینه‌های شهرداری را عملاً ما به اسم مصارف می‌شناسیم، این مصارف شامل شش مأموریت و یک ردیف پرداخت بدهی‌های سنواتی است. اولین ردیف مصارف بودجه مربوط به مأموریت‌های عمران و شهرسازی بوده است که شهرداری نی‌ریز در شش ماهه اول حدود 1 میلیارد و 151 میلیون تومان در این ردیف هزینه کرد داشته است و این مبلغ معادل 5 درصد کل هزینه‌ها بوده است.

هزینه‌های مربوط به مأموریت ردیف دوم به نام محیط‌زیست خدمات شهری که تقریباً مبلغ 3 میلیارد و 674 میلیون تومان بوده و حدود 17 درصد مصارف یا هزینه‌های شهرداری در شش ماهه اول را به خود تخصیص می‌دهد.

ردیف سوم ردیف مأموریت ایمنی و مدیریت بحران که حدود 493 میلیون تومان در این ردیف هزینه شده و حدود 2 درصد هزینه‌های ما در شش ماهه اول بوده است.

ردیف چهارم حمل و نقل و ترافیک است که حدود 3 میلیارد و 6 میلیون تومان بوده یعنی عددی معادل 15 درصد از بودجه محقق شده شش ماهه. عمده فعالیت‌های شهرداری مربوط به زیرسازی و آسفالت معابر یا اجرای مصوبات شورای ترافیک و اصلاح هندسی معابر در همین ردیف قرار می‌گیرد و عملاً به‌رغم اینکه این موارد در ردیف پروژه‌های عمرانی قرار دارند ولی در زیر گروه حمل و نقل و ترافیک قرار داده می‌شوند .

ردیف بعدی مصارف، خدمات مدیریت است که شامل هزینه‌های مربوط جمع‌آوری پسماند، هزینه‌های مربوط به نگهداری فضای سبز و بخشی از حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان که معادل 10 میلیارد و 86 میلیون تومان بوده برابر با 47 درصد هزینه‌های ما در سال 1400 در شش ماهه اول را شامل می‌شود.

و مأموریت ششم، مأموریت ا=جتماعی و فرهنگی است که 281 میلیون تومان تقریباً در این ردیف هزینه شده معادل 2 درصد کل هزینه‌های شهرداری بوده است.

نهایتاً شهرداری در شش ماهه اول سال 1400 چیزی حدود 18 میلیارد و 693 میلیون تومان هزینه داشته است که این مبلغ معادل 86 درصد  بودجه محقق شده تا پایان 31 شهریورماه 1400 بوده است.





نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها