تعداد بازدید: ۷۹۰
کد خبر: ۱۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱ - 2021 27 November
سیدحسن آقایی فیروزآبادی در چهارم بهمن‌ماه سال 1330 خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی که اهل فیروزآباد میبد یزد بودند، در شهر مشهد متولد شد. وی تحصیلات خود را تا مقطع دکترای پزشکی با درجه عالی در شهر مشهد به پایان رساند.

به گفته یکی از همکلاسیهای دبیرستان نصیرالملک، وی به سبب هوش بالا و تواناییهای علمی، دائم در دوران تحصیل توسط مدیران وقت آموزش و پرورش تشویق می‌شد و در سال 1350 نفر اول کنکور در استان خراسان شد. ایشان در دوران تحصیل به دلیل مبارزه با رژیم پهلوی بارها توسط ساواک دستگیر و زندانی و تهدید به اخراج از دانشگاه شد تا این که در سال 1359 با معدل عالی مدرک دکترای پزشکی را اخذ نمود. وی به‌رغم اینکه چندین بار بورسیه کشورهای خارجی شد، ترجیح داد در ایران بماند و به کشور خدمت کند.

ایشان در سال 1354 با فاطمه مباشری اهل شهرستان نی‌ریز ازدواج کرد که سه فرزند پسر و دو فرزند دختر حاصل این ازدواج است.

دکتر فیروزآبادی در طول زندگی پربرکت خود با توجه به روحیه جهادی و مسئولیت‌پذیری و قدرت مدیریت بالا، سمت‌های مختلفی در جهادسازندگی، هلال احمر، پشتیبانی جنگ و معاونت نخست‌وزیری به وی محول شد.

در سال 1368 با حکم مقام معظم رهبری ریاست ستاد فرماندهی کل قوا و سپس ریاست ستاد کل نیروهای مسلح به ایشان واگذار شد.

از دیگر افتخارات ایشان این است که خادم آستان مقدس امام رضا(ع) بود.

همچنین ایشان عضو شورای امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو بسیج مستضعفین بود و در سال 1374 از سوی مقام معظم رهبری مفتخر به درجه سرلشکری گردید. دکتر فیروزآبادی در سال 1379 به لحاظ نقش مؤثر در پشتیبانی از دفاع مقدس و اعتلای کلمه اسلام و پاسداری از انقلاب اسلامی و حفظ میهن اسلامی ایران نشان درجه یک نصر را دریافت نمود. همچنین «نشان فتح درجه 3» و «نشان عالی استقلال» از دیگر افتخارات ایشان است.

از دیگر مسئولیتهای ایشان استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌اله الاعظم(ع)، عضو هیئت تحریریه مجله علمی کوثر، و رئیس هیئت امنای دانشگاه دفاع ملی بود.

دکتر فیروزآبادی کتابهای ارزشمندی به رشته تحریر در آوردند. برای نمونه می‌توان به کتابهای زیر اشاره نمود:

فرهنگ صدق در لسان نهج البلاغه، اصالت روحانیت و حوزه علمیه در قرآن و مکتب امام عصر(عج)، کشف‌الاسرار صیهونیسم، استراتژی انتظار و تکلیف مسلمانان در زمینه‌سازی ظهور، گنجینه دل: خاطرات سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی.

سرلشکر فیروزآبادی پس از عمری خدمت به اسلام و انقلاب، صبح روز جمعه 12 شهریور‌ماه سال 1400 مصادف با شهادت امام زین‌العابدین(ع) به لقاءالله پیوست و روح بلندش آسمانی شد و پیکر پاکش در جوار بارگاه ملکوتی ثامن‌الحج علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) آرام گرفت.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا در مراسم چهلمین درگذشت سرلشکر فیروزآبادی، به موضوعی اشاره نمود که با تعمق در آن، شخصیت بزرگ این مرد اسلام و انقلاب را بهتر می‌توان شناخت:

در مکتب تشیع، در زمان غیبت امام عصر(عج)، مهمترین و آخرین مرحله ولایت‌مداری که اوج ولایت‌مداری است، مرحله‌ای است که انسان سؤالی از چرایی فرمان مطرح نمی‌کند و تمام وجود خود را برای اجرای امر ولی به کار می‌گیرد.

 نمونه آشکار مصداق این بحث سپهبد شهید سلیمانی بود. لذا اوج ولایت‌مداری مرحله پنجم برای اجرای فرمان و دستور ولی است که در عصر غیبت، انسان موظف و مکلف است که آنچه را که ولی فقیه مطرح می‌کند انجام دهد. یکی دیگر از کسانی که این پنج مرحله را پشت سر گذاشت مرحوم سرلشکر فیروزآبادی بود که از زمان دانشجویی تا رحلت در مسیر انقلاب و ولایت بود.

میراث ماندگار شادروان سرلشکر فیروزآبادی در شهرستان نی‌ریز

ایشان به سبب ازدواج با خانم فاطمه مباشری از اهالی نی‌ریز، با این شهر آشنایی داشت و نیازهای این خطه را درک می‌کرد و همواره در رفع مشکلات و کمک به بهبود شرایط مردم فهیم نی‌ریز اهتمام داشت.

این استاد فرزانه و اندیشمند دانشگاه با توجه به شخصیت بسیجی و جهادی که داشت، با هماهنگی امام‌جمعه محترم نی‌ریز و همفکری خیرین و همیاری اهالی و پیگیری مسئولان، خدمات ارزشمندی را برای شهروندان نی‌ریزی به یادگار گذاشت که می‌توان نام «میراث ماندگار» را بر آن گذاشت. برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) حمایت مالی و جذب خیر برای ساخت دارالقرآن حضرت زهرا(س) و پیگیری مراحل ساخت تا زمان بهره برداری از آن

2) مشاوره و توجیه وزیر وقت بهداشت بر لزوم احداث بیمارستان جدید نی‌ریز

3) کمک مالی در ساخت مصلای بزرگ شهر نی‌ریز 

4) حمایت‌های معنوی اهالی در مناسبت‌های مختلف

سرلشکر فیروزآبادی:

/ امروز عضویت در بسیج، پیوستن به اردوگاه حضرت سیدالشهدا(ع) است.
/ اگر بسیج ضعیف شود، توطئه و هرج و مرج افزایش می‌‌یابد.
/ بسیجی‌ها خادم مردم در مراسم مختلف انقلابی و مذهبی هستند و ویژگی دیگر آنها تقویت و حمایت از نیروهای انتظامی و نظامی است. یعنی بسیج ولایتمدار، دیندار، قرآن‌شناس و اهل‌بیت‌شناس، دارای رفتار قانونی و حاضر در همه صحنه‌ها و خدمتگزار مردم است.


پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت سرلشکر سید حسن فیروزآبادی 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

درگذشت همکار دیرین اینجانب، سرلشگر جناب آقای دکتر سیّدحسن فیروزآبادی رحمةالله علیه را به همسر گرامی و فرزندان محترم و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم.

عمری مجاهدت ارزشمند، از تلاشهای مبارزاتی دوران دانشجویی در مشهد، تا فعالیتهای متنوع و گسترده در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه‌های مهم مانند جهاد سازندگی و مجموعه‌های وابسته به شورای عالی دفاع، و بویژه خدمات طولانی مدت در رأس ستاد کل نیروهای مسلح و سرانجام عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ذخیره معنوی و توشه‌ی اخروی این برادر پرتلاش و خیرخواه است.

روح تعبد و تدین و صدق و ثبات در پایبندی به ایمان و عمل انقلابی، امتیاز بزرگ دیگری است که همواره با این برادر گرامی همراه بود. این خصوصیات برجسته مایه‌ی رحمت و رضوان الهی برای ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. مغفرت الهی برای وی و آرامش و بردباری برای بازماندگان را  از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای
12/6/1400

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها