تعداد بازدید: ۴۴۴
کد خبر: ۱۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵ - 2021 27 November
در گفتگو با مردم کوچه و بازار نی‌ریز
فاطمه زردشتی نی‌ریزی، نی‌ریزان فارس:
عطسه که نیست، گلوله کاتیوشا است! خدا نکند این روزها و خصوصاً با سردشدن هوا در جمعی عطسه کنی، کاری ندارند که حساسیت فصلی است یا هرچیز دیگری؛ چنان سرزنش‌آمیز به تو خیره می‌‌شوند و فاصله می‌گیرند که ترجیح می‌‌دهی فرار را بر قرار ترجیح دهی... 

از حق‌ نگذشته، حق هم دارند. کرونا هنوز که هنوز است قربانی می‌گیرد و با کسی شوخی ندارد. در این بین اما هنوز هستند افرادی که بعد از گذشت نزدیک به دو سال، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و ماسک نمی‌زنند.

گزارشی در این مورد تهیه کرده‌ایم که می‌خوانید:

بین کرونایی‌ها بدون ماسک بوده‌ام!

م - ع به همراه دوستش الف - ب بدون ماسک در خیابان راه می‌روند. علت ماسک‌نزدنشان را که می‌پرسم، علیزاده می‌گوید: «از مشکان با موتور می‌آمدیم و همین الان رسیدیم؛ به خاطر همین ماسک نزدیم. البته ماسک نزدن کار خوبی نیست و خودمان به همه توصیه می‌کنیم ماسک بزنند. باور کنید الان خودِ من ماسکم توی جیبم هست.»

دوستش می‌خندد و می‌گوید: «حرفش را باور نکنید! نه او ماسک دارد و نه من. بگویید اگر راست می‌گوید ماسکش را نشان دهد. من که فکر می‌کنم چون دو دوز واکسن را زده‌ایم، دیگر نیازی به ماسک نیست. خدا کند نخواهد اتفاق بدی بیفتد. خودِ من همه جا بدون ماسک می‌روم. حتی بین کرونایی‌ها بدون ماسک بوده‌ام؛ اما تا به حال کرونا نگرفته‌ام. کسی هم با دیدنمان چیزی نمی‌گوید. سرباز هستیم و برای یک سری کارهای اداری رفته بودیم شیراز و بدون ماسک به همه‌ اداره‌ها سر زدیم و هیچ‌کس ‌حرفی نزد.»

واکسن به تنهایی کافی نیست

ح - پ ماسکش را زیر گلویش زده و بیرون از مغازه ایستاده است.
از نحوه‌ ماسک‌زدنش که می‌پرسم، می‌گوید: «باور کنید همین الان داشتم در مغازه قهوه می‌خوردم؛ به خاطر همین ماسکم را در آوردم. البته دروغ چرا؟ برخی مواقع که در ماشین هستم یا برای خرید به سوپرمارکت می‌روم، ماسک نمی‌زنم. ولی سعی می‌کنم در مغازه برای احترام گذاشتن به مشتری هم که شده، ماسک بزنم.»
او که دو دوز واکسن خود را تزریق کرده، می‌گوید: «البته واکسن به تنهایی کافی نیست. خیلی از افراد بوده‌اند که واکسن زده‌اند و باز هم کرونا گرفته‌اند. باید همه موارد را رعایت کرد.»

فراموش کرده‌ام!

ط - خ از افراد دیگری است که ماسک ندارد...
می‌خندد: «به خدا در ماشینم ماسک دارم و بیشتر اوقات می‌زنم. ولی خب گاهی هم پیش می‌آید که یادم می‌رود و نمی‌زنم و البته که با واکنش بقیه مواجه می‌شوم که چرا ماسک نداری. »
او دو دوز واکسن خود را زده و تا به حال به کرونا مبتلا نشده است.

به خاطر درگیری شغلی و ذهنی ماسک نمی‌زنم

غ - الف 53 ساله کنار ماشینش ایستاده. او درگیری شغلی و ذهنی را علت نزدن ماسک می‌داند و می‌گوید: «آن قدر گرفتاریم که گاهی وقت فکر کردن به این چیزها را نداریم! گاهی می‌زنم و گاهی نه! اطرافیان هم موقع نزدن تذکر می‌دهند؛ ولی خب، از دستمان در می‌رود. نمی‌دانم، شاید هم به خاطر این که دو دوز واکسن را زده‌ایم، بی‌احتیاطی می‌کنیم. می‌گویم چیزی نمی‌شود. البته چهار پنج ماه پیش کرونا گرفتم و مسلماً باز احتمال مبتلا شدن هست. گاهی هم به اجبار باید ماسک زد دیگر؛ مثل الان که کار بانکی دارم و باید بروم ماسک تهیه کنم.»

طوری نگاهت می‌کنند انگار خلافکاری!

سارا 39 ساله از کسانی است که یکی دو بار به خاطر ماسک نزدن کارش به دعوا کشیده.
می‌گوید: «ماسک که نداشته باشی، یک طوری نگاهت می‌کنند، انگار خلافکاری یا مثلاً لباس نپوشیده‌ای! خب گاهی پیش می‌آید آدم نمی‌تواند ماسک بزند یا همراهش نیست. یک بار سر همین ماسک نزدن در تاکسی با یک خانم بحثم شد. آن خانم به من گفت امثال شماها باعث تکثیر ویروس هستید و من هم گفتم دوست ندارم نمی‌زنم، به کسی ربطی ندارد. شما ماسکت را بزن تا مبتلا نشوی.»

او که یک بار کرونا گرفته و دو دوز واکسنش را زده، ادامه می‌دهد: «به نظر من که این واکسنها تأثیری ندارد و آب مقطر است! بیشتر ذهنیت منفی و مثبت افراد است که باعث بیماری می‌شود. یکی از دوستان خودم تا به ‌حال دو بار هم ماسک نزده، اما کرونا نگرفته است؛ چرا؟ چون اصلاً به این بیماری اعتقادی ندارد. البته این را هم بگویم که این ماسکهایی که استفاده می‌کنیم، زیاد هم استاندارد نیستند. خودِ من یک بار ماسکی خریدم و داخل آن مو بود که استفاده نکرده، آن را دور انداختم.»

با کسی ارتباط ندارم!

ح - م 72 ساله دو بار کرونا گرفته و با این وجود ماسک نزده است.
می‌گوید: «خیلی با کسی ارتباط ندارم و با کسی حرف نمی‌زنم که بخواهم ماسک بزنم. البته چون دو بار کرونا گرفته‌ام و دو دوز واکسن را هم زده‌ام، فکر می‌کنم ایمن هستم. ولی خب ماسک صددر صد لازم است و واکسن به تنهایی کافی نیست.»
در مراجعه‌اش به مراکز دولتی و استفاده از ماسک می‌گوید: «آدمی که پیر باشد، با اداره‌جات و بانکها کاری ندارد که بخواهد ماسک بزند.»

ماسک نمی‌زنم؛ چون آرایشم خراب می‌شود!

این را بهنوش 27 ساله می‌گوید.
ادامه می‌دهد: «شاید مسخره به نظر بیاید؛ اما خیلی از دختران همسن و سال من به همین خاطر ماسک نمی‌زنند و خب برایشان هم مهم نیست اطرافیان در موردشان چطور فکر کنند. البته ما دو دوز واکسن را زده‌ایم و دیگر نیازی هم به ماسک نیست. خودِ من اگر اداره‌ای بخواهم بروم و کاری داشته باشم، ماسک می‌زنم. الان در ورزشگاه‌های خارجی که در تلویزیون پخش می‌شود، همه‌ تماشاگران بدون ماسک کنار هم نشسته‌اند. تازه شنیده‌ام استفاده‌ بیش از حد ماسک ممکن است در آینده باعث مشکلات تنفسی شود. »

ماسک نمی‌زنیم تا کرونا بگیریم!

ی - ی 33 ساله مشکلات زندگی را دلیل نزدن ماسک می‌داند!
می‌گوید: «آنقدر مشکلات زندگی و جوانان زیاد شده که می‌گویند ماسک نزنیم؛ بلکه کرونا بگیریم و بمیریم و از این زندگی راحت شویم. من خودم جزو افرادی هستم که اکثر اوقات ماسک نمی‌زنم و خب می‌دانم که کار خوبی هم نیست. اطرافیان هم زیاد تذکر می‌دهند؛ اما من با گفتن جمله ولش کن! از کنار حرفشان رد می‌شوم. تا به حال هم کرونا نگرفته‌ام و واکسن هم نزده‌ام. البته همین امروز صبح برادرم تماس گرفت و گفت برو واکسنت را بزن که سهل‌انگاری کردم؛ باید می‌رفتم.»

همیشه رعایت می‌کنم

م - م ماسکش را در ماشین جا گذاشته است.
می‌گوید: «باور کنید همیشه ماسک می‌زنم و همه جانبه رعایت می‌کنم. به همین خاطر هم خدا را شکر تا به حال کرونا نگرفته‌ام. امروز هم استثنائاً از ماشینم که دور شدم، یادم آمد که ماسکم را برنداشته‌ام و به خاطر کفش‌های پاشنه‌بلندم، نشد دوباره به سمت ماشین برگردم و دروغ چرا، چون چند روز پیش یک بسته ماسک خریده بودم، همت نکردم دوباره بخرم. البته ما دو دوز واکسن را زده‌ایم و پنجاه درصد این که باعث شد برنگردم و سهل‌انگاری کردم، به همین خاطر بود. البته گاهی همین بی‌احتیاطی‌‌ها کار دست آدم می‌دهد و ضربه‌هایی می‌زند که جبران نا‌پذیر است.»




نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها