تعداد بازدید: ۴۱۹
کد خبر: ۱۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵ - 2021 13 November
زادروز نورانی امام حسن عسکری(ع) فرخنده باد ٨ ربيع الثاني - ۲۳ آبان
حجت‌الاسلام دکتر حسین سروش امام جماعت حسینیه ثاراله
یکی از مهمترین مسائلی که پیشوایان دینی برای مردم بازگو نموده‌اند و در سیره عملی خود نیز به آن تأکید نموده و از مسلمانان خواسته‌اند تا توجه زیادی به آن داشته باشند مربوط به آداب معاشرت و طرز برخورد با افراد جامعه است. پیامبر گرامی اسلام(ص) بعثت خود را برای اتمام مکارم اخلاق می‌داند و در این بین به اخلاق اجتماعی توجه ویژه‌ای دارد.

امام حسن عسکری(ع) در همین باره می‌فرماید: هرکس در دنیا در مقابل دوستان و هم نوعان خود تواضع و فروتنی نماید، در پیشگاه خداوند در زُمره صِدّیقین و از شیعیان امام علی(ع) خواهد بود. (بحارالأنوار، ج. ۴۱، ص. ۵۵)

امام(ع) در این بیان خود به وضوح و روشنی به جایگاه تواضع و حُسن معاشرت با سایر مردم اشاره فرموده و شرط شیعه کامل بودن و در زمره صدیقین قرار گرفتن را مهربانی با دیگران معرفی می‌کند. 

حتی پیامبر ختمی مرتبت رمز ورود به بهشت الهی و قرار گرفتن در زمره مؤمنان را مهربانی و حُسن معاشرت می‌داند. ایشان فرموده‌اند: قسم به خدایی که جانم در دست اوست وارد بهشت نمی‌شوید مگر اینکه ایمان بیاورید و با ایمان نخواهید شد مگر با مهربانی در رفتار! (مستدرک‌الوسائل، ج‏12، ص222)

با مطالعه این روایات و البته مشاهده سیره عملی حضرات معصومین(ع) معلوم می‌شود مهربانی با دیگران و رعایت انس و محبت در روابط اجتماعی یکی از اساسی‌ترین آموزه‌های دین اسلام است. به طوری که امام حسن عسکری(ع) در سفارشات خود پا را فراتر نهاده و این رفتار محبت‌آمیز را حتی نسبت به دشمنان سفارش نموده است: با دوست و دشمن خوش گفتار و خوش برخورد باشید، امّا با دوستان مؤمن به عنوان یک وظیفه که باید همیشه نسبت به یکدیگر با چهره‌ای شاداب برخورد نمایند، امّا نسبت به مخالفین به جهت مدارا و جذب به اسلام و احکام آن. (مستدرک‌الوسائل، ج. ۱۲، ص. ۲۶۱).

آری این سیره پیشوایان دینی شیعه است و هرکس مدعی پیروی از ایشان است باید خود را در این سلک و آیین آراسته نماید. شیعه و مسلمان واقعی کسی است که حتی نسبت به دشمنان خود با مهربانی و عطوفت رفتار نماید چه برسد به دوستان و هم مسلکان!

امام عسکری(ع) سفارش اکید دارند که مهربانی با دشمنان از هر صدقه‌ای با ارزش‌تر است: مدارا و سازش با دشمنان خدا و دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) بهتر است از هر نوع صدقه‌ای که انسان برای خود بپردازد. (مستدرک‌الوسائل، ج۱۲، ص۲۶۱). 

حال که امامان بزرگوار ما اینگونه رفتاری را از شیعیان خود آرزو دارند جا دارد ما نیز به خواسته ایشان لبیک گفته و مراقب گرفتار شدن در بازیهای مکاره دنیا، اعم از بازیهای سیاسی و اقتصادی و طایفه‌ای و ... باشیم و ضمن احترام به سلایق و نظرات دیگران، مهربان و صمیمی و همراه با انس و الفت در کنار یکدیگر زندگی کنیم.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها