تعداد بازدید: ۶۶۲
کد خبر: ۱۱۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵ - 2021 07 November
چندی پیش فاز نخست سنگفرش خیابان امام مهدی از تقاطع چهار راه قائم تا ابتدای مسجد جامع کبیر به پایان رسید.
قرار است این پروژه تا ابتدای بولوار شهید زردشت با هدف بهسازی محوطه مجاور مسجد جامع کبیر، افزایش عرض معبر، اصلاح سیستم دفع آبهای سطحی، آرام‌سازی ترافیک و ایجاد فضای مناسب و متناسب با حال و هوای تاریخی جنب مسجد جامع کبیر ادامه یابد. 

شهردار نی‌ریز در رابطه با این پروژه گفت: عقیده داریم که نی‌ریز یک مسجد جامع کبیر بیشتر ندارد و طبعاً محوطه‌سازی اطراف مسجد باید متناسب با این یکتایی باشد. 

در همه جای دنیا مدیران شهری، فضای اطراف اماکن تاریخی را به صورت پیاده‌راه طراحی می‌کنند، اما در صورت عدم امکان مسدود سازی مسیر طبعاً بهترین گزینه آرام‌سازی ترافیک و اولویت بخشیدن به عابران پیاده در مقایسه با عابران سواره است. 

بهسازی پیاده‌روها، لبه‌گذاری سنگی، سنگفرش سواره‌رو، نورپردازی درختان و محوطه‌های اطراف مسجد تاریخی جامع کبیر، بهسازی و بازآفرینی فضای سبز روبه‌روی مسجد موسوم به پارک بعثت و نیز بهسازی فضای سبز حد شمال مسجد به همراه پوشش کانال رودخانه مسجد و آسفالت خیابان شهید مدنی از برنامه‌های شهرداری نی‌ریز برای بهبود سیما و منظر بافت تاریخی منحصر به فرد این بخش از شهر نی‌ریز است. 

حامد فرغت ادامه داد: این پروژه در دو فاز عملیاتی با صرف اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 400 میلیون تومان اجرا خواهد شد. فاز اول پروژه به مساحت تقریبی ۱۰۰۰ متر مربع همزمان با پیاده‌روی اربعین سال جاری تکمیل شد و فاز دوم پروژه به مساحتی بیش از ۲۰۰۰ متر مربع از روز شنبه مورخ ۱۷ مهر ۱۴۰۰ شروع شده است. 

شهردار نی‌ریز در پاسخ به ارتفاع بالاتر خیابان نسبت به قبل گفت: احتمالاً منظور شما پایان فاز اول نرسیده به مسجد جامع کبیر است و دلیل آن این است که در همین مکان یک کانال زیرزمینی داریم که سقف آن امکان تخریب و پایین بردن آن را نداشت و تصمیم گرفتیم با یک شیب بسیار کم به سمت بالا و تا ابتدای بلوار شهید جمشید زردشت به سمت منفی کم کنیم.

ارتفاع خیابان به نسبت قبل تغییر آنچنانی نکرده است و اگر از ابتدای چهار راه قائم وارد شوید مشکلی در این باره دیده نمی‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان تخریب سنگر واقع پیاده‌رو جنب مسجد وجود دارد گفت: شهرداری و شورای شهر آمادگی دارد در صورت موافقت و تفاهم با سپاه پاسداران نی‌ریز با تملک یک مکان دیگر برای پایگاه، این مکان تخریب گردد.

البته این را هم باید مدنظر قرار دهیم که کسی با پایگاه مقاومت مخالفتی ندارد.

فقط بحث بر سر این است که عدم تناسب معماری و قدمت تاریخی این دو بنا سبب شده تا ثبت جهانی مسجد انجام نشود.

البته تفاهمی تاکنون انجام نشده است اما امیدواریم این بار و یک بار برای همیشه این مسئله برطرف گردد.

شهردار نی‌ریز به در ارتباط با ظریف کاری پروژه انجام شده و فاصله بین نقوش که نامرتب است گفت: این کار یک تعریف نامنظم دارد البته در چند نقطه به لحاظ ارتفاعی نامرتب است و با شما هم عقیده هستم و به پیمانکار تذکر داده شده اما در رابطه با فاصله بین سنگها نیاز است تا شعاع به گونه‌ای در نظر گرفته شود که این دایره به هم نخورد برای همین کمی نامرتب به نظر می‌رسد و اگر با خیابان مجاور باغ ارم شیراز مقایسه کنید کیفیت، مصالح، سنگ استفاده شده و نحوه اجرا همین است .


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
خودم
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
0
شهردار برای هزینه درست کردن برای شهر افتخار هم می کند !! انگار هزینه را از جیب خودش داده . خیابانها شهر پر از چاله و خرابی و دست اندز هست شهردار طرحهای رویایی اجرا می کند .
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها