تعداد بازدید: ۲۹۷۴
کد خبر: ۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶ - 2017 10 January
آشنایی با دنیا فنی‌زاده
دنیا... به ما آموخت که می‌شود کار خوب انجام داد و دیده نشد...

دنیا فنی‌زاده عروسک گردان ایرانی که سال‌ها به جان بی‌جان کلاه قرمزی جان می‌داد، چندی پیش جان سپرد.


وی زاده ۲۶ آبان ۱۳۴۶ بود و حدود دو دهه عروسک‌گردانی کلاه قرمزی را بر عهده داشت.


دنیا فنی‌زاده از کودکی به خاطر شغل پدرش، با تولیدات و نوع آثار عروسکی که برای کودک و نوجوان ساخته می‌شود، آشنا بود.


زندگی خصوصی
وی در تهران به دنیا آمد. پدر وی پرویز فنی‌زاده  هنرپیشه سرشناس تلویزیون و سینمای ایران بود که در سال ۱۳۵۸ بر اثر بیماری درگذشت و مادرش هایده غیوری نام دارد. دنیا یک خواهر به نام «هستی» دارد.


دنیا فنی‌زاده و همسرش آبتین سهامی صاحب دو پسر به نام‌های ارشیا و سیاوش هستند.


فعالیت‌ها
وی در خصوص بازیگری می‌گفت: پیشنهاد بازی داشتم. دوست پدرم، کارگردان خوب سینما بهرام بیضایی، به من گفت بازی کنم. قبول این پیشنهاد برایم خیلی سخت بود. آن هم به خاطر بحث کوچکی که بین من و پدرم برای همیشه نصفه ماند. او دوست نداشت من بازیگر شوم و ما هیچ‌وقت فرصت نکردیم در این مورد با هم صحبت کنیم.


دنیا در برنامهٔ صندوق پست با ورود کلاه‌قرمزی به شهرت رسید. کلاه قرمزی که اصلاً قرار نبود در این برنامه ماندگار شود ماندگار شد و به مشهورترین کار فنی‌زاده تبدیل شد.


بیماری و مرگ
او در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود که ده سال به بیماری سرطان گرفتار بود و در دو سه سال آخر غده روی دست راستش به قدری بزرگ و دردناک شده بود که قدرت عروسک‌گردانی را از او گرفته بود وی حاضر نبود کسی جز خودش عروسک‌گردان کلاه قرمزی باشد و سال پیش با دست چپ عروسک‌گردانی کرد.
دنیا فنی‌زاده پس از مدت‌ها تحمل بیماری سرطان «سارکوم» سرانجام صبح روز چهارشنبه ۸ دی‌ماه ۱۳۹۵ در ۴۹ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.


فیلم‌شناسی
او عروسک‌گردانی برای فیلم‌های سینمایی گربه آوازخوان (۱۳۶۹)، کلاه‌قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)، کلاه‌قرمزی و سروناز (۱۳۸۱)، خودی، کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه (۱۳۹۱)، شهرموش‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی زاغچه کنجکاو، هادی و هدی، بزبز قندی، اتل متل، صندوق پست (۱۳۷۲-۱۳۷۳)، قصه‌های خاله عنکبوت، جقجقه و فرفره، جینگیل و فینگیل، قصه‌های خاله قورباغه، روباه و خروس، دارا و سارا، رفوزه، قصه‌های آتقی، قصه‌های هاجر، موش نمکی، خونه گلپر اینا، شنگول و منگول، عطر و گلاب بپاشید و کلاه قرمزی را در کارنامه هنری‌اش دارد.


برچسب ها: دنیا فنی زاده
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها