تعداد بازدید: ۴۱۸
کد خبر: ۱۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸ - 2021 24 October
اهالی محله سادات:
شهردار نی‌ریز: این محله با محله‌های دیگر فرقی ندارد
مهدی منفرد، نی‌ریزان فارس:
در چهارمین جلسه از جلسات بررسی مسائل و مشکلات محلات شهر، این هفته شورای شهر میزبان اهالی محله سادات (کوچه بالا) بود.

روز سه‌شنبه 20 مهرماه 1400، شورای شهر نی‌ریز میزبان جمعی از معتمدین و اهالی محله سادات بود.

در این جلسه رئیس شورا ضمن خوشامد به حاضرین گفت: محله سادات از قدیمی‌ترین محلات شهر و مهد پرورش جمعی از بزرگان این شهر بوده، محله سادات بزرگواری مانند قطبی، جلالی، میرزاده و علوی را داشته و در دفاع مقدس 20 شهید را تقدیم انقلاب کرده و گل سرسبد این شهر مقبره میرزا احمد نی‌ریزی در این محله واقع گردیده است.

علاوه بر میرزا احمد نی‌ریزی که واقعاً آنطور که باید او را نشناختیم. بزرگانی چون زنده‌یادان باقر جاوید و دیانت در این محله بوده‌اند. 

سید علاءالدین فقیه با بیان اینکه متأسفانه آنچنان که باید به این محله خدمت نشده است گفت: در مقبره احمد نی‌ریزی باید اقداماتی در خور این نسخ نویس بزرگ جهان اسلام و مردم محله انجام شود.

این محله چه قبل و چه بعد از انقلاب در تمامی مسائل پیشتاز بوده اما نامهربانی‌هایی در این منطقه از شهر صورت گرفته و باعث شده از دیگر نقاط شهر عقب بیفتد.

وی همچنین پیشنهاد داد یکی از کوچه‌ها یا خیابان‌های این محله به نام شاعر فقید شهر زنده‌یاد عباسعلی تمنادار نامگذاری شود.

حسین محمدزاده یکی از معتمدین محل ضمن اشاره به برخی از مشکلات محله از جمله تعطیلی کتابخانه احمد نی‌ریزی، عدم روشنایی مناسب پارک عفاف، وضعیت تأسف بار فاضلاب در کانال‌های آب خیابان‌ها که باعث بوی نامطبوع در منطقه شده و وضعیت مقبره احمد نی‌ریزی که در شأن این کاتب بزرگ نیست گفت: آسفالت خیابان‌ها وضعیت خوبی ندارد و خیابان شهید موسی کلانتری نیز باید تکمیل شود.

وی ادامه داد: در بلوار موسی کلانتری قبلاً حدود 80 نخل بود که به دلیل عدم رسیدگی مناسب امروز به 13 عدد کاهش پیدا کرده است.

زین‌العابدین تمنادار یکی دیگر از معتمدین محل با اشاره به اینکه مشکلات نی‌ریز زیاد است و مشکلات محله ما صد چندان گفت: بسیاری از مسیرهای آب از شادابخت تا خروجی شهر مسدود شده که در صورت بارندگی‌های زیاد مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند و در خیابان کشی مسیرها درست پیش‌بینی نشده و اطراف حسینیه سادات و مسجد‌النبی بوی تعفن فاضلاب برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

در تعریف سرآمدیم در خدمت نه

طاهری یکی دیگر از اهالی گفت: در تعریف و تمجید کردن محله ما همیشه سرآمد است اما در قبال این تعریف‌ها خدمتی به مردم نمی‌شود.
وی ادامه داد: در مورد آسفالت و اتصال انتهای خیابان بهداشت به بلوار نصر کاری انجام دهید چون مردم زیادی در آن منطقه سالهاست با گرد و خاک درگیر هستند و همچنین باید یک مجتمع فرهنگی در محله ایجاد شود و کوچه باغ شادابخت هم به عنوان یک جاذبه توریستی بازسازی شود.

همین که پای صحبت مردم می‌نشینید، مثبت است

حسن تمنادار نیز در این جلسه ضمن تشکر از اعضای شورا جهت برگزاری جلسه با اهالی محلات مختلف گفت: اگر در این جلسات کاری هم انجام نشود همین که پای صحبت و درد دل مردم می‌نشینید یک اقدام مثبت و قدمی رو به جلو است، البته این محله واقعاً مورد بی‌مهری قرار گرفته است. در این محله بزرگان زیادی بوده‌اند این محله 30 شاعر داشته که می‌توان نام آنها و شهدا را روی کوچه‌ها و خیابان‌ها گذاشت البته جدای از این محله بیایید برای نی‌ریز یک اقدام اساسی انجام دهیم چون با وضعیت کنونی آب و بارندگی شاید در دهه‌های آینده دیگر نی‌ریزی نباشد.
نی‌ریز از بی‌آبی در حال مرگ است، باید برای مهار سیلابهای منطقه اسلام آباد که قبلاً اقداماتی شده و سیلاب‌های منطقه هرگان فکری بکنیم و با کمک نماینده و مسئولان گورابهایی ایجاد کرده و شهر را نجات دهیم.
وی ادامه داد: آیا نی‌ریز سهمی از پهنابه ندارد، ما از بی‌آبی در حال نابودی هستیم و آن طرف ماهی پرورش می‌دهند؟ 

باید تصفیه‌خانه زودتر احداث شود

مجتبی گرگین نیز در این جلسه گفت: شورای شهر باید از شرکت آبفای استان بخواهد تا تلاش کنند تصفیه‌خانه زودتر ساخته شود چون با تکمیل فاضلاب شهر و تصفیه خانه سالانه 7 میلیون متر مکعب به چرخه باز می‌گردد که می‌توان از آن در کشاورزی و صنعت استفاده کرد همچنین از شورا خواست یک تابلو زیبا و مناسب در شأن احمد نی‌ریزی در این خیابان نصب شود. 

درخواستها

از جمله مسائل دیگری که در این جلسه مطرح شد تکمیل پارک نیایش و نصب وسایل بازی کودکان در آن، آسفالت کوچه‌ها و روکش آسفالت خیابانها، اصلاح کانالهای آب و رفع بوی فاضلاب، گرفتن سهم شهر و شهرداری از معادن اطراف شهر در جهت عمران و آبادی، حل مسئله عبور کامیونها و ایجاد گرد و خاک برای باغات، نامگذاری خیابان مسجدالنبی تا انتهای بهداشت بود.

این محله با محله‌های دیگر فرقی ندارد

شهردار نی‌ریز در این جلسه گفت: سعی کردیم در این 4 سال نگاهمان به توسعه شهر عدالت‌محور باشد و خدا را شاهد می‌گیرم که هیچ نقطه یا محله‌ای نبوده که برای من فرقی با محله‌ای دیگر داشته باشد.

حامد فرغت ادامه داد: خوشحالم که خواسته‌ها معقول است اما ظرفیت شهرداری کوچک است، و هیچ وقت نمی‌توانیم همه را راضی نگه داریم و اکثر محلات نگاهشان این است که در محله ما کار نشده است.

وی افزود: باید مردم ما این موضوع را بدانند اگر خیابان یا بلواری می‌سازیم بر اساس طرح تفصیلی شهر است و ما در تدوین طرح تفصیلی فقط یک رأی داریم و خودمان نیز منتقد طرح هستیم.

فرغت ادامه داد: شهردار در کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی فقط یک رأی دارد و باید مجری مصوبات این کمیسیون باشد.

هیچ رانتی در شهرداری رخ نداده

وی با اشاره به بعضی انتقادها در مورد ساخت و سازهای شهر گفت: در 4 سال گذشته هیچکس از هیچ رانتی در شهرداری برخوردار نبوده و شهرداری جای سیاسی کاری نیست و اجازه چنین کاری را نداده و نمی‌دهیم؛ و اگر در این مدت کاری انجام نشده به خاطر وضعیت بودجه کشور است. 

فرغت ادامه داد: در سال گذشته ما 300 هزار متر مربع آسفالت کردیم و این حتی در زمانی که قیر رایگان می‌دادند هم رخ نداده است. 

اما امسال تاکنون بیش از 7 هزار مترمربع را نتوانستیم آسفالت کنیم.

وی در مورد دفع آبهای سطحی گفت: وضعیت جداول و کانالهای سطح شهر خوب نیست چون در زمان ایجاد آنها یک نقشه جامع نبوده و اصلاح اینها نیاز به یک بودجه هنگفت دارد و مردم هم باید همکاری کنند و فاضلابها را در کوچه و خیابان رها نکنند.

شهردار نی‌ریز در مورد طرح فاضلاب گفت: این کار در حیطه کاری ما نیست اما اخیراً مناقصه آن برگزار شده و یک شرکت متعلق به قرارگاه خاتم قرار شده کار را دوباره شروع کند.

وی ادامه داد: خیابان‌های ابوذر، خلیل شهید و موسی کلانتری و محله نواب جزو اولین خیابانها بودند که بعد از اجرای طرح فاضلاب، آسفالت شدند و کار 90 درصد مرمتِ سرای شمشیری انجام شده و قرار است جلو آن یک پارک سنتی کوچک احداث شود.

وی در بحث معادن و کمک به شهر گفت: ما چنین کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم و تنها مجرای قانونی ما مالیات بر ارزش افزوده است که قانون آن شفاف نیست؛ و در این مورد جا دارد از فولاد تقدیر کنیم که از این محل با شراکت شهرداری قصد ایجاد یک مجموعه بزرگ ورزشی را در شهر دارد.

خیابان احمد نی‌ریزی جزء برنامه ما بوده و قصد داریم در بودجه 1401 اعتباری برای احیاء و بازسازی آن در نظر بگیریم و در مورد خاکی بودن کوچه‌ها حدود 60 درصد کوچه‌های جدید التأسیس تا سال 1396 خاکی بوده که الان کمتر از 20 درصد آنها خاکی هستند که با تأمین اعتبار آسفالت خواهند شد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها