تعداد بازدید: ۵۵۰
کد خبر: ۱۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ - 2021 24 October
وعده کمیته بحران نی‌ریز:
هشدار برای ماههای سرد: بارندگی کم، قطعی گاز حتمی!
در کمیته بحران شهرستان افتتاح لاین دوم گردنه لای‌رز قبل از فصل سرما وعده داده شد و به بارندگی کمتر از ۵۰ درصد در فصل پاییز و همچنین احتمال قطعی گاز در فصل سرما اشاره گردید.

شهری با تمام ویژگی‌ها

معاون فرمانداری نی‌ریز در این جلسه که ۲۶ مهرماه برگزار شد گفت: شهرستان نی‌ریز دارای گردنه‌های اصلی همچون لای‌رز، استهبان، چاه سبز و... می‌باشد.
میرزایی با بیان اینکه در آتش‌سوزی رخ داده اخیر اقدام به موقعی انجام شد گفت: اگر سریع وارد عمل نشده بودیم همچون شهرستان ارسنجان چندین روز در حال خاموش کردن آتش بودیم .
وی با بیان اینکه شهرستان نی‌ریز دارای شرایط بسیار خاصی است گفت: نی‌ریز با داشتن کویر، جنگل، دریا، گردنه، زلزله خیز بودن و قرار گرفتن روی گسل سبب شده تا شرایط خاص‌تری نسبت به مابقی شهرستانها داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه باید قبل از شروع بارندگی‌ها بر وضعیت پل‌ها، کانال‌‌‌‌ها، رودخانه‌ها و جداول شهری همچون مسکن مهر نظارت شود و در مناطق برفگیر دپو نمک و شن انجام گردد، گفت: گردنه لای‌رز در برخی از نقاط فاقد شانه می‌باشد. همچنین در هنگام واژگونی کامیونها و تریلی‌ها نیاز به جرثقیل داریم تا در گردنه لای‌رز مستقر شوند تا در صورت واژگونی، مسیر سریع باز شود.
در همین رابطه رئیس پلیس راه نی‌ریز- سیرجان با تأیید گفته‌های میرزایی عنوان کرد: به دلیل نبود جرثقیل سنگین در این مسیر گاهی بر اثر یک واژگونی یک شب تا صبح مجبوریم آن جا باشیم و مسافرین نیز پشت ترافیک می مانند!

فاز اول لای‌رز روبه اتمام

میرزایی با اعلام اینکه فاز اول لای‌رز به زودی تمام خواهد شد و عملیات آسفالت انجام شده و لاین سوم نیز انجام خواهد گرفت، علت افتتاح دیرهنگام این لاین را ایمن سازی آن و تأیید سازمانهای مربوطه دانست. وی ابراز امیدواری که بر اساس وعده‌های داده شده تا قبل از فصل سرما لاین دوم افتتاح شود.
رئیس پلیس راه با ابراز خرسندی از افتتاح لاین دوم گردنه لای‌رز نکته‌ای را هشدار داد و گفت: با توجه به اینکه این مسیر به دو لاین رفت و برگشت تبدیل می‌شود از هم اکنون باید اداره راهداری فکری برای زمان‌های برف روبی و نمک‌پاشی کند. شما امکانات یک مسیر را دارید و قطعاً با مشکل روبرو می‌شوید.
در این ارتباط معاون عمرانی فرمانداری پیشنهاد داد تا استهبان در زمانهای بحرانی به کمک نی‌ریز بیاید.

هشدارها را اطلاع‌رسانی کنید

میرزایی همچنین خطاب به رئیس اداره گاز گفت: با توجه به استفاده مردم از سیستم‌های گرمایشی هشدارها را به رسانه‌ها اعلام کنید تا اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند.
وی در خصوص احتمال بازگشایی مدارس گفت: آنگونه که اعلام شده از پانزدهم آبانماه بازگشایی مدارس رخ خواهد داد و بر پایه آمارها تاکنون ۷۵ درصد مردم نی‌ریز دوز اول و ۳۵ درصد دوز دوم واکسن را زده‌اند و در صورتی که پروتکلها کماکان ادامه یابد دیگر مجبور به بازگشت و اعمال محدودیت‌ها نیستیم اما این را هم قبول داریم که کرونا از لحاظ روانی روی مردم تأثیر گذاشته است.

گوراب ها را بررسی کنید

میرزایی به مسئله گوراب‌ها و سیل‌بندها هم پرداخت و گفت: در مورد گوراب برنجزار دریچه‌ها مشکل دارد و باید آن را اصلاح کنید.
در این ارتباط جمالی رئیس منابع طبیعی شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه دریچه‌ها دزدیده شده است درخواست کرد تا ورودی گوراب با توجه به خطرساز بودن آن بسته شود که با مخالفت میرزایی روبه‌رو شد و گفت: بستن گوراب نیاز به بررسی کارشناسی و تأیید استان دارد.
وی به گوراب ریزاب و حادثه رخ داده در بارندگی سال ۱۳۹۵ هم اشاره کرد و خواستار رفع ایراد این گوراب شد.
میرزایی با تأکید بر اینکه در حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله بیمه کمک خواهد کرد گفت: دهیاری‌ها باید مردم منطقه را ترغیب کنند تا خانه، املاک و محصولات کشاورزی خود را بیمه کنند تا در مواقع بحران کمتر آسیب ببینند.

شهر ستان سبز

معاون فرماندار با اعلام اینکه نی‌ریز به شهرهای سبز خواهد پیوست گفت: گازرسانی با شدت در شهرستان نی‌ریز در حال انجام است اما از رئیس فرآورده‌های نفتی درخواست دارم تا ذخیره مناسب نفت سفید را انجام دهند همچنین رئیس اداره گاز گفت: اگر خانه‌هایی در روستاهای گازکشی شده انشعاب را نصب نکرده‌اند سختگیری نشود و مجوز استفاده از نفت سفید را به آنها بدهید.

رانش و لق‌گیری دو گردنه

رئیس پلیس راه نی‌ریز- سیرجان با اشاره به رانش گردنه واریانتی گفت: در سال ۹۵ این گردنه رانش کرد و اگر تاکنون دیگر رانش نداشته به دلیل خشکسالی و عدم بارش بوده و قطعاً با یک بارندگی ۷۰ -۸۰ میلیمتری دوباره رانش خواهد کرد.
او گفت: همین چند وقت پیش یک تریلی ناآشنا به مسیر پشت یک اتوبوس در این مسیر قرار می‌گیرد و راننده اتوبوس به دلیل آشنا بودن به مسیر هنگام رسیدن به محل رانش سرعتش را کم می‌کند اما راننده تریلی نزدیک بود با سرعت زیاد اتوبوس را به ته دره بفرستد؛ باید این هشدار را جدی بگیرید و مسیر را اصلاح کنید.
وی اشاره‌ای نیز به راه قدیم نی‌ریز- استهبان که در آن ریزش سنگ وجود دارد کرد و خواستار لق‌گیری آن مسیر شد.
در این ارتباط رئیس راهداری شهرستان نی‌ریز از امکانات محدود خود برای لق‌گیری در گردن قدیم اشاره کرد اما میرزایی عنوان نمود: این وظیفه ذاتی راهداری است و باید اقدامات لازم را انجام دهد.

زیرگذر  و  باران 10 میلی‌متری

رئیس پلیس راه به زیرگذر نی‌ریز و آبگیری آن بر اثر یک باران ۱۰ میلی‌متری اشاره کرد و گفت: باید مشکل فنی آن برطرف شود تا اینگونه با کوچکترین بارندگی مجبور نباشیم مسیر را ببندیم.

به فکر تجهیزات برای آتش‌نشانی شهرداری‌های کوچک باشید
حاج‌محمدی مسئول خدمات شهری شهرداری نی‌ریز در این جلسه به وضعیت نامطلوب تجهیزات برای آتش‌نشانان شهرهای کم جمعیت اشاره کرد و گفت: باید امکانات این شهرداری‌ها مثل قطرویه و مشکان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
وی همچنین وعده داد که با آغاز فصل سرما شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری ۱۲۵ جهت ایمن‌سازی وسایل گرمایشی مشاوره گرفته و در صورت نیاز در محل حاضر خواهند شد.

افت فشار گاز امسال جدی‌تر از سال گذشته

رئیس اداره گاز شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه افت فشار گاز امسال بسیار بیشتر از سال گذشته خواهد بود گفت: در بازدیدی که از کارخانجات سیمان سفید و سیمان خاکستری داشتیم از آنها خواسته‌ایم تا خود را برای استفاده از سوخت دوم(مازوت) آماده کنند و اگر این صرفه‌جویی در صنعت انجام نشود بی‌شک با قطعی گاز در شهرستان روبه‌رو خواهیم شد.
خصوصی در ادامه وعده داد تا قبل از فصل سرما علمک روستاهای گازرسانی شده نصب شود.

تمام خانه‌های بنیاد مسکن بیمه ۱۲ ساله هستند

یاقوتی که به نمایندگی از بنیاد مسکن در این جلسه حاضر شده بود گفت: تمام خانه‌های ساخته شده توسط بنیاد مسکن بیمه هستند و بیمه آنها ۱۲ سال اعتبار دارد.
سجاد شاهسونی سرپرست شهرداری مشکان نیز با اعلام اینکه لای‌روبی پلها در شهر مشکان انجام شده است بر کمبود تجهیزات در شهرداری تأکید نمود.

۱۲ پایگاه اورژانس

کچویی رئیس اورژانس نیز در این جلسه ابراز امیدواری کرد که با فعال شدن ۱۲ پایگاه اورژانس تأخیر کمی برای اعزام نیروها به محل حادثه رخ دهد.

بارندگی اصلی در زمستان

اما بهنام رئیس اداره هواشناسی با بیان اینکه پاییز امسال با کاهش ۵۰ درصدی باران روبه‌رو خواهد بود گفت: البته نمی‌توان زیاد هم ناامید بود چرا که بارندگی اصلی در زمستان باید رخ بدهد و همانگونه که سال گذشته دیدیم به رغم بارندگی ۷۰ میلیمتری در پاییز، در زمستان بارانی رخ نداد و همین عامل سبب خشکسالی شد.

در پایان این جلسه رئیس اداره صمت گفت: لیست ماشین آلات سنگین بخش  خصوصی را به کمیته بحران برای مواقع ضروری ارسال می‌کنم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها