تعداد بازدید: ۱۱۱۵
کد خبر: ۱۰۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳ - 2021 14 October
حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان و پروژه‌های نیمه تمام این شهرستان بازدید کرد.
مهدی منفرد، نی‌ریزان فارس:
در این سفر یک روزه معاون رئیس جمهور ابتدا با حضور در گلزار شهدا به مقام شامخ شهدا  ادای احترام نمود.

او سپس با حضور در منزل آیت‌ا... فقیه با ایشان دیدار کرد.

همچنین سیدمحمد حسینی از پل روگذر شهر، محور نی‌ریز- قطرویه- سیرجان و گردنه لای رز بازدید نمود و در جریان مشکلات این پروژه‌ها قرار گرفت و در نهایت با حضور در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای اداری شرکت کرد.

خواسته‌هایمان مکتوب شده‌اند
فرماندار نی‌ریز به عنوان اولین سخنران به بیان تیتروار مسائل و مشکلات پرداخت.

مردا هدایت ضمن اعلام اینکه تمامی مسائل و خواسته‌ها را به صورت مکتوب با جزئیات ارسال نموده گفت: اتوبان نی‌ریز-سیرجان و تقاطع غیر همسطح ورودی شهر باید زودتر تعیین تکلیف شوند. همچنین ما با مشکل آب شرب روبرو هستیم که باید برنامه‌ریزی جهت انتقال آب شرب از سد چشمه عاشق به بخش و شهر قطرویه، بخش پشتکوه و در ادامه بخش مرکزی و نی‌ریز انجام شود.

وی ادامه داد: مشکلات در شهرستان زیاد است؛ در بحث فرهنگی نداشتن یک مجتمع فرهنگی، مذهبی، ورزشی بزرگ، و نبود ساختمان کتابخانه در قطرویه و مشکان از جمله خواسته‌های ماست.

این سالن [آمفی‌ تئاتر ارشاد] تنها ساختمان فرهنگی این شهرستان است که فرسوده شده است.
در بحث بیمارستان مشکل تکمیل و تجهیز آن را داریم.

هدایت افزود: با توجه به خشکسالی‌ها و ندادن حقابه بختگان، این دریاچه سالهاست که خشک شده و مشکلات عدیده‌ای برای مردم که شغل عمده آنها کشاورزی و دامداری است ایجاد کرده و خواستار تشکیل یک کارگروه کشوری جهت مشکل دریاچه بختگان هستیم؛ همانند کاری که در مورد دریاچه ارومیه انجام گرفت.

فرماندار همچنین گفت: مشکل بعدی ما بحث 15 درصد سهم شهرستانها از حقوق دولتی معادن است که به خزانه واریز می‌شود و هیچ سهمی به ما نمی‌رسد.

نه در شیراز  و  نه تهران نامی از این نسخ‌نویس جهان نیست

سخنران بعدی حجت‌الاسلام سیدجواد فقیه امام جمعه موقت بود.

او گفت: بزرگترین درد جامعه ما این است که همه نگاه‌ها به مرکز است و کسی ما را نمی‌بیند همان‌طور که پایتخت و مرکز استانها دیده می‌شوند باید شهرهای کوچک هم دیده شوند.

شهرستان نی‌ریز یکی از پایه‌های خوشنویسی دنیا است اما نه در شیراز و نه تهران نامی از استاد احمد نی‌ریزی نسخ‌نویس جهان نیست و حتی یک کوچه و خیابان به نام ایشان نیست.

وی خطاب به معاون رئیس جمهور ادامه داد: شما پل ورودی شهر را دیدید آیا این ورودی شایسته نام نی‌ریز است؟
امروز رئیس جمهور به خاطر حافظ به شیراز آمده اما شاید بسیاری ندانند که استاد حافظ شیرازی، نی‌ریزی بوده و بسیاری از بزرگان نامی دیگر، اهل نی‌ریز بوده‌اند.

فقیه در ادامه به دریاچه بختگان اشاره نمود و گفت: این دریاچه خشک شده اما در بالا دست برنج کاری خود را 4 برابر افزایش داده‌اند! گلوگاه را در دست گرفته‌اند و آبی را به پایین دست نمی‌دهند. خشک شدن دریاچه تبعات زیست محیطی زیادی برای مردم ما ایجاد کرده است، بارها قول داده‌اند حقابه دریاچه را بدهند اما هیچ کاری نمی‌کنند. وقتی یکی از دغدغه‌های اصلی رهبری بحث محیط زیست است باید برای آن کاری اساسی کرد.

امام جمعه موقت ادامه داد: طرح انتقال آب از خلیج فارس به قطرویه نزدیک شده است، چه اشکالی دارد منطقه ما هم از این آب بهره‌مند شود؟

آقای رئیسی در زمان انتخابات قول دادند که شهرستان‌هایی که کارخانه، صنعت و معدن دارند نباید مبلغی را به خزانه مرکز واریز کنند و باید این پول‌ها در همان نقطه خرج شود، نی‌ریز پر جاذبه‌ترین نقاط ایران است و معادن بسیاری از منابع طبیعی را تخریب می‌کنند اما یک ریال هم به شهرستان نمی‌رسد! نه تنها سهم معادن و آلایندگی را نمی‌دهند بلکه منابع طبیعی را هم تخریب می‌کنند.

100 هکتار از جنگل‌های ما سوخت اما یک هلی کوپتر امدادی برای خاموش‌کردن آتش و امداد رسانی نبود.

امام جمعه موقت افزود: 5 سال است قرار بوده بیمارستان ما افتتاح شود اما هنوز بسیاری از امکانات را ندارد. باید برنامه‌ریزی شود تا بیمارستان با امکانات کامل افتتاح گردد.

درخواست‌های فرماندار استهبان
ایجاد پایانه صادراتی در استهبان یکی از خواسته‌های فرماندار استهبان بود؛ احمد رضا کمالی در این جلسه گفت: به‌رغم اینکه بزرگترین تولید کننده انجیر جهان و دومین تولید کننده زعفران ایران هستیم اما در شهرستان با کمبودهای زیادی روبرو هستیم.

ما هنوز روستاهای بدون گاز و آب داریم اما شهرستان ما جزو مناطق محروم نیست و 15 سال است که از اعتبارات محرومیت‌زدایی یک ریال نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: جهت تسهیل در امر صادرات انجیر هر دو شهرستان باید پایانه صادراتی انجیر که دو سوم از کارهای آن انجام شده در شهرستان استقرار یابد.

کشور چین تعرفه صادرات انجیر را بالا برده و صادر کنندگان مجبورند برای صدور انجیر به چین از طریق کشور ویتنام و به نام کشورهای دیگر استفاده کنند که برای آنها توجیه اقتصادی ندارد!

وی افزود: با توجه به اینکه کاربری سد رودبال شرب است اما روستاها و شهر استهبان با مشکل آب شرب روبرو هستند.

بیمارستان استهبان در شرایطی که کامل نبوده افتتاح شده و بسیاری از تجهیزات را ندارد و ما نیازمند MRI، سنگ‌شکن و تجهیزات چشم پزشکی و پزشک متخصص هستیم.

کمالی همچنین گفت: همانطور که قسمتی از محور استهبان به ایج را دیدید، منطقه ایج 35 کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارد اما جزو بخش مرکزی است و مردم برای کوچکترین خدمات باید به استهبان بیایند.  درخواست داریم در تقسیمات کشوری این منطقه به بخش ارتقاء یابد.

بحث گلزار شهدای استهبان، زمینهای ورزشی کوچک روستایی، امکانات فرهنگی و دانشگاه قرآنی استهبان از دیگر درخواستهای فرماندار این شهر بود.

بختگان و خواسته‌ها
معصومی فرماندار بختگان با ارائه آمار جمعیتی و وسعت این شهرستان گفت: فرمانداری و بسیاری از ادارات ما ساختمان ندارند؛ ما با کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم و تعدادی از ادارات ما هنوز نمایندگی هستند.

در حوزه آب شرب بسیاری از روستاهای ما با کمبود آب روبرو بوده و باید برنامه‌ای برای انتقال آب شرب از سد چشمه عاشق یا رودبال به این منطقه پیش‌بینی شود.

خشک شدن دریاچه‌های طشک و بختگان و ندادن حقابه آنها مشکلات زیست‌محیطی زیادی ایجاد کرده و باعث تغییر اکوسیستم منطقه شده است.

پارک ملی بختگان با آن وسعت نیرو و امکانات ندارد.

در بسیاری از نقاط شهرستان ما آنتن‌دهی موبایل ضعیف است و اینترنت در بسیاری جاها وصل نیست.

محور آباده به نی‌ریز به طول 120 کیلومتر فرسوده شده و نیاز به بازسازی و دو بانده شدن دارد.

آموزش و پرورش ما با مشکلات نیروی انسانی و کمبود امکانات و فرسودگی مدارس روبرو می‌باشد، هچنین خانه جوان، سکو و برج نوری برای ورزشگاه، استخر و سالنهای ورزشی و کارخانجات تبدیلی محصولات کشاورزی از دیگر خواسته‌های فرماندار بختگان بود.

2  اقدام مؤثر دولت از نگاه نماینده
نماینده مجلس در این جلسه ضمن تقدیر از دولت سیزدهم گفت: یکی از شاخصه‌های این دولت نگاه عادلانه به مسائل و مناطق مختلف است.

فرهاد طهماسبی ادامه داد: در این مدت کوتاه که از عمر دولت می‌گذرد دو مسئله باعث رضایتمندی شده یکی بحث واکسیناسیون عمومی کرونا و یکی هم حضور میدانی شخص اول دولت در بین مردم و لمس کردن مشکلات آنان.

وی ادامه داد: در نگاه من مشکلات سه شهرستان در جایگاه یکسان قرار دارد.

نماینده مجلس نیز مانند دیگر سخنرانان به بحث دریاچه بختگان اشاره کرد و گفت: باید از اسراف در بالا دست جلوگیری و حقابه بختگان ساماندهی شود.

وی با اشاره به مسئله انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس گفت: در کارگروهی که تشکیل شده انتقال 280 میلیون متر مکعب مصوب شده که بخشی از آن با مشارکت ایمیدرو از سمت لامرد تأمین می‌شود، در فاصله 70 کیلومتری قطرویه و شهرستان نی‌ریز خط انتقال آب تا گل گوهر توسط هلدینگ‌های اقتصادی انجام شده و باید برنامه‌ریزی شود تا شرق فارس و صنعت نیز از آن آب بهره‌مند گردند.

نماینده مجلس افزود: دولت پروژه‌های نیمه تمام را در اولویت دارد اما می‌بینیم که پروژه‌های جدید شروع می‌شود و خط ریلی شیراز- گل‌گوهر که سالهاست از بیت‌المال برای آن هزینه شده است در اعتبارات دولت و استان دیده نمی‌شود. این پروژه یک پروژه اقتصادی مهم است و شاهرگ اقتصادی جنوب و جنوب شرق کشور است.

من مخالف شروع پروژه‌های دیگر نیستم اما این اولویت را نباید فراموش کنیم، منطقه ویژه اقتصادی نی‌ریز سالهاست مصوب شده اما سرمایه‌گذار برای شروع کار نیست. معادن و صنایع از جاده و امکانات ما استفاده می‌کنند، ابنیه و تجهیزات ما را تخریب می‌کنند اما چیزی از 15 درصد حقوق دولتی معادن به ما نمی‌رسد.


با عزت حرکت می‌کنیم و دنیا هم با ما همراه می‌شود

سید محمد حسینی آخرین سخنران این جلسه بود.

وی خطاب به مسئولان حاضر در جلسه گفت: همه می‌دانید که شرایط کشور خوب نیست و باید تلاش کنیم تا وضعیت بهتر شود؛ وقفه‌ای چند ساله در خدمت‌رسانی در کشور ایجاد شده بود و بودجه‌ها صرفاً در زمینه هزینه‌های جاری صرف می‌شد و مسائل عمرانی فراموش گردیده بود.

خوشبختانه در همین مدت کوتاه کارهای بزرگی انجام شده است، باید در بین مردم بود و مسائل و مشکلات را از نزدیک لمس کرد، نباید بین مردم و مسئولان مانعی باشد و باید بین آنها ارتباط و تعامل شکل بگیرد. مسئله اصلی نظام اسلامی چه در داخل و خارج بحث عدالت است و باید در تمام مسائل عدالت را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به سالروز حافظ گفت: حافظ متعلق به ایران ، فارس و فارسی زبانان نیست بلکه متعلق به همه دنیاست.

وی ادامه داد: یا نباید در عرصه خدمت رسانی پا گذاشت یا باید شبانه‌روز به مردم خدمت کرد. توجه داشته باشید فصل جدیدی از خدمت‌رسانی شروع شده؛ هر کسی در هر گوشه‌ای هست باید کار کند.

حسینی ادامه داد: در همین بحث واکسن همه چیز را به FATF گره زده بودند و کلاً 5 میلیون واکسن وارد شد اما ظرف یک ماه 50 میلیون واکسن وارد گردید، اما امروز یک دولت انقلابی با تلفیقی از پیشکسوتان انقلاب و جبهه و جنگ و جوانان تشکیل شده و قطعاً با تکیه بر توانایی خودمان با عزت حرکت می‌کنیم و دنیا هم با ما همراه می‌شود.

نگاه ما به خودمان و با حفظ منافع ملی به شرق است اما عده‌ای فقط تمرکزشان روی غرب بود! روسیه که یک ابر قدرت است که  در سوریه همراه ما بود و غربی‌ها وقتی این مسائل را ببینند همراه می شوند.

معاون رئیس جمهور افزود: رئیس جمهور هیچ یأس و ناامیدی ندارد و به جد معتقد است موانع را پشت سر می‌گذاریم؛ همین که جلو مفاسد و هزینه‌های زائد را بگیریم بسیاری از مشکلات حل می‌شود و این روزها چون دولت و مجلس کنار هم هستند کارهای بزرگی می‌شود انجام داد.

امیدواریم با تغییراتی که امسال در بودجه و نظام بانکی ایجاد می‌شودشاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی با اشاره به موضوع پروژه‌های نیمه تمام گفت: حداقل 100 طرح در این سفر مورد توجه قرار می‌گیرد و طرح‌های نیمه تمام در اولویت است.
در گذشته کار به جایی رسید که رئیس قوه‌قضائیه با سفر به استان‌ها مشکلات مردم و کارخانجات را حل می‌کرد، 20 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی گرفتند و مشخص نشد چقدر از آن صرف خرید کالاهای اساسی شد.

در پایان از همه شما می‌خواهم با همت بیشتر تلاش کنید و ضعف‌ها و اشکالات را بیان نمایید.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و هیأت همراه بعد از پایان شورای اداری جهت بازدید میدانی از منطقه و پروژه‌ها به شهرستان بختگان رفتند.







گزارش تصویری  از حضور  نماینده رئیس جمهور در نی‌ریز

حسینی، معاون رئیس جمهور در امور مجلس در حال حاضر در شهرستان حضور دارد.

حسینی در بازدید کوتاهش از نی‌ریز از پروژه نیمه‌تمام روگذر ورودی شهر و گردنه لای‌رز دیدن کرد و به دیدار با آیت‌‌ا... فقیه سید محمد فقیه امام جمعه نی‌ریز رفت. برنامه بعدی وی حضور در جلسه شورای اداری می‌باشد.







به گزارش نی‌ریزان فارس و به نقل از سایت استانداری، برنامه سفر رئیس جمهور به منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بدون دیدار عمومی و منحصر به شیراز و اطراف آن خواهد بود. 

اما بر پایه شنیده‌ها حسینی در نی‌ریز  در گلزار شهدا  حضور می‌یابد و  در ادامه  از شهر نی‌ریز و گردنه‌لای‌رز بازدید می‌کند و سپس ساعت 14 در شورای اداری در محل سالن آمفی‌ تئاتر ارشاد اسلامی واقع در بلوار سرداران شرکت می‌کند.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها