تعداد بازدید: ۵۶۶
کد خبر: ۱۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹ - 2021 03 October
باروری ابرها در ایران از آبان تا پایان اردیبهشت انجام می‌شود.
*/آیا باران پاییزی می‌بارد؟
ایرنا:

منصوره حسنی مدیرعلمی طرح باروری ابرها گفت: در باروری انجام شده در شمال‌غرب کشور حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب و در فلات مرکزی یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون مترمکعب نسبت به بارش در حالت طبیعی بارندگی اتفاق افتاده است.

... قابلیت تأیید شده باروری ابرها در افزایش فصلی بارش پنج تا ۱۵ درصد است و فرصت‌های باروری بسته به ماه، سال و منطقه‌ای که در آن اجرا می‌شود متغیر است.

اگر تَر سال باشد فرصت‌های باروری بیشتر است و اگر در سال‌های خشکسالی و نبود ابر بخواهیم از طریق باروری ابرها بارش ایجاد شود دید و تفکر اشتباهی است.

منصوره حسنی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد ابرها به روش هوایی قابل بارورشدن هستند، اظهار داشت: ۴۷ درصد بارش از طریق زمینی و ۶۶ درصد هم از طریق هوایی قابل باروری هستند و در صورت ترکیب این دو شیوه امکان باروری درصد بیشتری از بارش فراهم می‌شود.

در همین رابطه کامران کامرانی کارشناس هواشناسی نی‌ریزان فارس گفت: متأسفانه پاییز خشکی در انتظار ایران است و تنها شاید بخشهای بسیار محدودی از جنوب شرق (سیستان) شرایط نرمالی داشته باشد و بسیار بعید است به عرض‌های بالاتر کشیده شود.

البته همه اینها دلایل خاص خود را دارد اما می‌توان در یک کلمه گفت موتورهای راه‌اندازی جریانات مرطوب به سمت خاورمیانه و ایران در پاییز امسال خشک است. این حرف به معنی بارش صفر نیست بلکه مقصود بارش‌های کمتر از حالت طبیعی است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها