تعداد بازدید: ۳۹۳
کد خبر: ۱۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷ - 2021 19 September
*/اعلام آمادگی سپاه برای تخریب پایگاه مسجد جامع‌کبیر 

روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی:
ثبت عنوان شهر خوشنویسان، احیاء مرکز نی ریزشناسی، اعلام آمادگی سپاه برای تخریب پایگاه مسجد جامع‌کبیر و برزگداشت هفته دفاع مقدس، در دستور کار شورای فرهنگ عمومی نی‌ریز قرار گرفت.

این جلسه با حضور اعضاء و مهمانان ویژه‌اش در محل مصلای نمازجمعه تشکیل شد.

مرکز نی‌ریز شناسی را احیاء کنیم
حجت‌الاسلام سید جواد فقیه امام جمعه موقت، با اشاره به دستور جلسه و با گلایه از اینکه ما تاریخ، مفاخر و بزرگان شهر را نمی‌شناسیم گفت: خیابان‌های شهر به نام بزرگان شهر نیست، اماکن تاریخی از جمله مدرسه نزهت در نی‌ریز تخریب شده است، سنگ خطی مقبره سید نعیما کوچک در پیاده رو خیابان در حال تخریب است.

او گفت: باید مرکز نی‌ریز شناسی را احیاء کنیم و باید این مرکز خروجی داشته باشد و مکانی اختصاصی برای آن در نظر گرفته شود.

مراد هدایت فرماندار نی‌ریز با بیان اینکه جایگاه و ارزش بزرگان شهر باید حفظ شود نه فقط در حرف، مادیات و اهداء لوح گفت: اهتمام ویژه کل شهرستان باید برای فرهنگ باشد، همه تلاش‌ها باید منسجم باشد تا برآیند خوبی در سطح شهرستان داشته باشیم.

عبدالحسین برزگر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد نی‌ریز در این نشست گفت: مهمترین نهاد تصمیم‌گیری فرهنگی در هر شهری، شورای فرهنگ عمومی آن شهر است، در بودجه و تخصیص اعتبارات باید سهم ویژه‌ای برای فرهنگ در نظر گرفته شود تا بزرگان و مفاخر فرهنگی  راه بزرگانی امثال استاد احمد نی ریزی را  ادامه دهند. 

شهر خوشنویسان!
در ادامه سعیدرضا کامرانی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس و مهمان جلسه گفت: هر چیز که از گذشتگان به ما رسیده در قالب هنر ماندگار شده است، شعاردادن برای شهر خوشنویسان خیلی راحت است. شهر ما که پیشینه‌ای قوی خوشنویسی دارد، مقبره، مجسمه، کنگره بین‌المللی استاد احمد نی‌ریزی و موزه خط و کتابت دارد چرا تلاش نمی‌کنیم، خیلی وقت تلف کرده‌ایم خصوصاً در حوزه فرهنگ، دوران مدیریت ما خیلی کوتاه است. لازم است کارگروهی تشکیل شود و از حضور خود خوشنویسان شهر که خدا را شکر در سطح کشوری خوب رشد کرده اند، کمک بگیریم. 

اگر زودتر جنبیده بودیم
استاد سید عطاء ا... طغرایی رئیس انجمن خوشنویسان نی‌ریز دیگر مهمان جلسه گفت: انجمن خوشنویسی را در نی‌ریز با چه مشقاتی بیان‌گذاری کردم اما تا به حال مسئولی از این شهر نیامده تا ببیند که ما چکار می‌کنیم؟ در کنگره استاد احمد نی‌ریزی که خوشنویسان برجسته کشوری حضور داشتند استاد امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران اصرار داشتند تا در محل انجمن حضور یابند، ولی بنده نتوانستم آنها را به مکان انجمن ببرم. مکان انجمن مناسب نیست، شورای شهر، شهردار و فرماندار، ظاهر انجمن خوشنویسان را درست کنند تا قوت قلبی برای خوشنویسان و جایی آبرومندی برای جوانان شهر باشد.

وی افزود: نی‌ریز واقعاً باید شهر خوشنویسان باشد. اگر زودتر جنبیده بودیم و به این مسأله فکر کرده بودیم اکنون موفق‌تر بودیم. بنده از مسئولان می‌خواهم که تلاش کنند تا این شهرستان ثبت ملی خوشنویسی شود تا یادبودی باشد برای آیندگان. 

آیت‌ا... فقیه نماد نی‌ریز
نادر کامرانی رئیس مرکز نی‌ریز شناسی و مهمان این نشست با بیان اینکه خود حضرت آیت ا... سید محمد فقیه امام جمعه نی‌ریز، یک مرکز نی‌ریز شناسی هستند و در علم، تاریخ، ادب و دین سرآمد و نمادی از خود شهر نی‌ریز می‌باشند گفت: لازم از وجود ارزشمند ایشان در نی‌ریزشناسی بهره بگیریم.

کامرانی افزود: مرکز نی‌ریز شناسی در سال 82 تشکیل شده و کارهای بسیار خوبی را در مدت دو تا سه سال نخست انجام داد از جمله پیگیری بلوار ورودی شهر شیراز به نام استاد احمد نی‌ریزی که تصویب شد ولی بعدها چون پیگیری نشد اکنون به نام خلیج فارس نام گذاری شده است.

در تهران خیابانی منشعب از خیابان شهید بهشتی، که مهمترین خیابان  تهران است، به نام استاد میرزا احمد نی‌ریزی نام گذاری شده ولی در شیراز خیابانی به نام این شخصیت مهم نداریم.

وی ادامه داد: نام خوشنویسان فقط برازنده شهر نی‌ریز است و باید تلاش کنیم تا نام نی‌ریز به طور برجسته معرفی شود. برای این کار، ما همشهریان، بزرگان و نیروهای مؤثری در تهران و شیراز داریم که باید پای کار بیایند و این مسئله را جدی بگیرند و به ویژه نماینده مجلس می‌تواند ما را برای اجرای مصوبات کمک دهد.

حفظ آثار باستانی توسط شهرداری
در بخش دیگر این نشست حامد فرغت شهردار نی‌ریز گفت: به رغم نداشتن ردیف بودجه و تورم افسار گسیخته در حفظ و مرمت آثار تاریخی از جمله بازسازی قلعه اس.پی.آر، سرای جاوید، سرای شمشیری، بازار ملکی دوزان، کاروانسرای سروی، مسجد تاریخی جامع کبیر، صحن شهدا با تکیه بر معماری نی‌ریز و ... تلاش بسیار شده است.

مهدی شعبانی‌نیا فرمانده سپاه ناحیه نی‌ریز با اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت دفاع مقدس افزود: هر چند پایگاه بسیج مسجد جامع‌کبیر سابقه تاریخی دارد و رزمندگان شهر از همین مکان به جبهه اعزام شده‌اند و یادگاری از دفاع مقدس هست اما سپاه ناحیه نی‌ریز آمادگی دارد با همکاری شهرداری و شورای ا سلامی شهر، با در نظر گرفتن مکانی دیگر را برای این نماد دوران دفاع مقدس و شهدای نی‌ریز، برای حفظ جایگاه مسجد جامع کبیر، ثبت جهانی سازمان یونسکو و ایجاد فضای توریستی این اثر تاریخی، مکان پایگاه بسیج تخریب و در جای دیگر کنار مسجد بازسازی کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها