زمان تماس با اورژانس از اهمیت خاصی برخوردار است. برخی افراد درتماس با اورژانس سریع عمل نمیکنند و تا از وضعیت اورژانسی بودن یک موقعیت اطمینان حاصل کنند، زمان طلایی برای نجات یک مصدوم یا بیمار به تأخیر میافتد. عدم امدادرسانی فوری، باعث مرگ مصدوم یا بیمار میشودیا آسیب پایدار در وی به وجود میآورد.
چگونه میتوانید اورژانس را خبر کنید
درهنگام تماس با اورژانس در یک موقعیت اورژانسی، ضمن حفظ کامل خونسردی، با تلفن ثابت یا تلفن همراه شماره سه رقمی ۱۱۵ را که هزینه تماس با آن رایگان است بگیرید. با گرفتن این شماره، نزدیکترین مرکز فوریتها پاسخگوی شما خواهد بود.
پس از تماس با اورژانس، کارشناسان مرکز ارتباطات با پرسیدن سؤالاتی در مورد وضعیت بیمار شما، اطلاعاتی را دریافت میکنند و ضمن ارائه آموزشهای لازم از سوی کارشناسان مرکز ارتباطات یا پزشکان، درصورت نیاز به انتقال، نسبت به اعزام آمبولانس به نشانی مورد نظر اقدام میشود.
نکته مهم: برای همه موارد امدادخواهی، اعزام آمبولانس اتفاق نمیافتد و در برخی موارد مشکل با راهنمایی پزشک یا کارشناسان پرستاری اتاق فرمان اورژانس برطرف میشود.
سؤالاتی که پس از گرفتن شماره ۱۱۵ از شما پرسیده میشود:
۱- مشکل اصلی بیمار
۲- سن بیمار
۳- سابقه بیماری (قلبی، تنفسی، قندخون و...)
۴- محل دقیق حادثه و نشانی مشخص
۵- نام خود را درست بیان کنید
۶- نوع حادثه، شدت و وخامت آن
(مثال: واژگونی خودرو پراید وداشتن ۳ مصدوم)
۷- وضعیت کنونی بیمار یا مصدوم تصادفی
نکته: با به همراه داشتن تلفن همراه، جهت امدادرسانی سریعتر در خیابان اصلی یا جاده اصلی منتظر رسیدن آمبولانس بمانید.
هنگام تماس با فوریتهای پزشکی (115) چه مسائل دیگری را رعایت کنیم؟
- حفظ خونسردی
- پاسخگویی به سوالات پزشکان و پرستاران 115 (در مورد سن، جنس و تعداد مصدومان، سابقه بیماری، نحوه بروز حادثه)
- دادن نشانی کامل و در صورت امکان نام یا شماره کوچه و خیابان (اگر در مورد موقعیت مکانی خود مطمئن نیستید، سعی کنید از افراد محلی واطرافیان موقیعت جغرافیایی محل را جویا شوید.)
- به کار بستن توصیههای پزشکان و پرستاران 115 تا رسیدن اکیپ امدادی
- دادن اطلاعات در خصوص خطرات موجود در محل حادثه مثل وجود مواد سمی ، آسیب سیمهای برق یا وضعیت آب و هوا (مه یا جاده یخ زده)
نظر شما