تعداد بازدید: ۴۱۸
کد خبر: ۱۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷ - 2021 12 September
راه‌های ارتباطی: واتساپ و تلگرام: 1808 800 917 0 سامانه پیامک: 1808 800 917 1000 دفتر: 0903 5383 - 071 رایانامه (ایمیل):info@neyrizanfars.ir
میراث فرهنگی، منابع طبیعی، صنعت معدن و تجارت، منابع آب
متأسفانه افرادی سودجو اقدام به اخذ پروانه اکتشاف معدن در بکرترین و زیباترین منطقه شهرستان و در روستای پهنابه و همجوار رودخانه بدون طی مراحل قانونی نموده‌اند. شروع فعالیت آنان باعث نابودی تفرجگاه پهنابه و عدم استفاده از این منطقه زیبا می‌شود. واگذاری معادن بدون ملاحظات زیست محیطی در شهرستان نی‌ریز موجب خسارات جبران‌ناپذیری به حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی شده است.

پاسخ صمت:
واگذاری محدوده‌های معدنی بر اساس دستورالعملها و مواد قانونی جاری کشور پس از طی مراحل و اخذ تمام پاسخ بلامانع استعلامها صادر می‌گردد. لذا فعالیت غیرقانونی و بدون اخذ مجوز توسط هر شخص یا اشخاصی که صورت پذیرد، ادارات متولی ضمن برخورد قاطع، مراتب را جهت رسیدگی قضایی به دادستان محترم به صورت مکتوب گزارش می‌دهند و پیگیری خلع ید و رفع تصرف می‌نمایند.

پاسخ منابع آب:
متأسفانه به رغم قرار‌گیری محدوده مورد نظر در حریم ۲۵ ساله آب شرب شهرستان، تاکنون استعلامی در خصوص واگذاری معدن مذکور به این اداره ارسال نشده است.

بدیهی است بدون موافقت اداره منابع آب نباید واگذاری صورت بپذیرد.

شبکه بهداشت و درمان
1- در این اوضاع کرونا اگر نوبت‌دهی کلینیک تخصصی بخصوص چشم‌پزشک، از قبل و به صورت اینترنتی گرفته شود، خیلی بهتر از این است که حضوری باشد و تعداد زیادی در سالن تجمع کنند.
2- برنامه بقیه متخصصان را هم اعلام کنید.

پاسخ شبکه بهداشت و درمان:
1- با سلام، با توجه به این که خیلی از بیماران از راه دور و روستا می‌آیند و از طریق اینترنت تمامی نوبتها پر می‌شود، برای این عزیزان مشکلات زیادی به وجود می‌آید. به همین دلیل نوبت‌دهی را از حالت اینترنتی خارج کرده‌ایم . 

۲- با سپاس از شما، تذکر داده می‌شود تا برنامه را اعلام کنند.

شهرداری نی‌ریز
1- اِلمان میدان کارگر و مثلثی‌های اطراف آن مشکل فنی دارد. نبود نور کافی در اطراف میدان و نداشتن سرعتگیر هم در این موضوع دخیل است.

حدود ۴ سال است که اهالی شهرک شهیدان رجایی و باهنر نسبت به اِلمان میدان کارگر و مثلثی‌های اطراف آن به صورت کتبی و حضوری به شهرداری و شورای شهر نی‌ریز اعتراض کرده‌اند. حتی به مراتب در هفته‌نامه نی‌ریزان فارس به صورت مکتوب درج شده، ولی تا به امروز کسی به فکر این موضوع نبوده است. هر موقع هم مراجعه می‌کنیم، می‌گویند در دست اقدام و پیگیری‌ است و در بودجه سال آینده قرار می‌دهیم. 

اصلاً نمی‌دانیم هدف از این اِلمان در این میدان چیست؟ واقعاً جلوه زشتی به این مسیر شهری داده است.

اهالی شهرک رجایی و باهنر هر سال عوارض شهرداری را پرداخت می‌کنند. ولی آیا از هزینه‌های پرداخت شده چیزی جهت نوسازی این منطقه صورت گرفته است؟

پارک روبروی مسجد معراج واقع در ۱۶ متری دوم فاز ۲ را نگاه کنید. ۱۰ تا ماشین خاک خالی کرده و رفته‌اند و اسمش شده پارک مسجد؟

پارک پشت مدرسه فاطمه آزاد واقع در خیابان گردان‌کمیل فاز ۱ را ببینید؛ فقط پر از خاک و خاشاک است.

میدان واقع در مسیر گوراب خیابان شهید دمیری آخر فاز ۲ را بررسی کنید و ببینید چه شکلی دارد؟
کوچه‌های فاز ۱ را بررسی کنید؛ همه خاکی هستند.

به مسیر کنار راهنمایی و رانندگی در کنار بولوار چمران به سمت گوراب هم نگاهی بیاندازید و ببینید چگونه است؟

سه راهی سمت آسیاب آخر بولوار چمران نه نور کافی دارد، نه سرعت‌کاهی و نه میدانی. این نقطه بارها وبارها عامل تصادف بوده است.

جداول آب به سمت میدان کارگر را بررسی کنید و ببینید در زمان بارندگی شدید چه مقدار آب در اطراف میدان جمع می‌شود و چقدر اهالی این منطقه به زحمت می‌افتند؟

خواهشمندیم به فکر این منطقه شهری هم باشید. با آمدن بیمارستان جدید به این سمت از شهر و شهرکهای دانشگاهی و...، حداقل باید یک فکر اساسی برای منطقه فاز ۱ و فاز ۲ صورت بگیرد.

2- ما انتظار داریم به کوچه شماره ۵ واقع در خیابان قائم شرقی که از ۱۲ قطعه فقط یک واحد ساخته نشده، توجه و آن را آسفالت کنید. در همین بولوار سرداران کوچه‌ای آسفالت شده که تنها یک واحد مسکونی در آن ساخته شده است. اما به رغم ارائه درخواستهای کتبی مکرر به شهرداری پس از گذشت چندین سال، آیا هنوز نوبت ما نرسیده است؟

پاسخ شهرداری نی‌ریز:
با احترام، در پاسخ به سؤالات آن هفته‌نامه محترم، پاسخهای زیر از مدیران واحدهای شهرداری اخذ و عیناً ارسال می‌گردد.

در ضمن یادآوری می‌شود سامانه ۱۳۷ شهرداری نی‌ریز از سالها پیش با هدف ایجاد زمینه مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و هدایت و رفع مشکلات و معضلات شهری از طریق مدیریت غیر‌مستقیم مردم در شهر و دریافت دیدگاه‌ها و نقطه نظرات شهروندان با رویکرد خدمات‌رسانی مطلوبتر به شهروندان راه‌اندازی شده است.

این سامانه به لحاظ ماهیتی جزو سامانه‌های خدماتی است که به عنوان پل ارتباطی بین شهروندان و مدیران شهری و با انتقال مسائل و مشکلات به واحدهای اجرایی شهرداری موجب وحدت رویه کاری در شهر و تسریع در حل مشکلات می‌گردد.

در همین راستا فرآیندهای کاری در این سامانه به نحوی طراحی و برنامه‌ریزی شده است که در کوتاه‌ترین زمان درخواستهای شهری به حق شهروندان نی‌ریزی در حد ممکن اجابت و مشکلات روزمره ایشان مرتفع می‌گردد.

در پایان از همه همشهریان عزیزمان تقاضامندیم تمامی‌نقطه نظرات، انتقادات، پیشنهادات، مشکلات و سؤالات خود را از طریق این سامانه باما در میان بگذارند.

شهردار محترم شهر نی‌ریز، جناب مهندس فرغت
1- در پاسخ به موارد مطروحه توسط جنابعالی نکات زیر را به آگاهی می‌رساند:

اِلمان میدان کارگر کمتر از 6 سال پیش ساخته شده و بدیهی است که مشکل فنی این اِلمان ناشی از کم دقتی و بی‌برنامگی پیشنهاد‌دهندگان، طراحان و سازندگان آن بوده است و همچنین در خصوص مفهوم آن نیز می‌بایست خود ایشان اظهار نظر فرمایند. هرگونه تغییر در طرح هندسی جزیره‌های ترافیکی اطراف این میدان و سایر نقاط شهر صرفاً پس از طرح در شورای هماهنگی ترافیک شهرستان و اخذ تصمیمات کارشناسی لازم و طی تشریفات قانونی امکان‌پذیر است. 

در خصوص مشکلات زیربنایی اشاره شده توسط جنابعالی، صرف نظر از صحت یا عدم صحت موارد مطروحه، به آگاهی می‌رساند شهرک شهیدان رجایی و باهنر در اوایل دهه 70 خورشیدی توسط اداره وقت مسکن و شهرسازی احداث شده و شهرداری نی‌ریز در طراحی سرانه‌ها، تفکیک اراضی، شبکه معابر و سیستم دفع آبهای سطحی آن هیچ نقشی نداشته است. شایان ذکر است تملک و آزاد‌سازی املاک بولوار شهدای گمنام، زیرسازی و آسفالت لاین دوم بولوار مذکور، باز طراحی و ساخت میدان گاز، آسفالت رایگان بیش از 30 هزار متر مربع از معابر خاکی این شهرک، اقداماتی است که توسط شهرداری نی‌ریز طی صرفا 3 سال گذشته انجام شده است.

2- آسفالت معابر سطح شهر با توجه به همیاری پرداخت شده توسط اهالی محترم و به نوبت انجام خواهد شد.

شورای ترافیک - شهرداری نی‌ریز
در قسمت انتهای بولوار آبادزردشت روبروی زمین فوتبال خاکی که به فلکه کارگر منتهی می‌شود، جای یک میدان خالی است؛ چون این چهار‌راه خطرناک است. وسایل نقلیه از همه طرف وارد و خارج می‌شوند و احتمال تصادف خیلی بالا است .

پاسخ شهرداری نی‌ریز:
ضمن تشکر از پیشنهاد جنابعالی، به آگاهی می‌رساند مطابق آخرین طرح تفصیلی مصوب شهر نی‌ریز، بخش قابل توجهی از منطقه مذکور خارج از محدوده شهر و فاقد طرح مصوب است. با توجه به حساسیتهای موجود، بازدید میدانی اعضای محترم شورای هماهنگی ترافیک شهرستان از محل مورد نظر انجام شده و طرحهای پیشنهادی پس از تصویب در شورای مذکور در این نقطه اجرا خواهد شد.

فرمانداری - نماینده مجلس
1- عدم جمعیت کافی دلیل شبانه‌روزی نشدن درمانگاه‌های شهرهای مشکان و قطرویه عنوان شده است. حال آن که در سال 95 و با پیگیریهای دکتر مسعودی نماینده سابق، مجوز شبانه‌روزی شدن درمانگاه‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز صادر شده و حتی در سیستم کامپیوتری درمانگاه و در آزمون استخدامی سال قبل عنوان این درمانگاه‌ها شبانه‌روزی ذکر شده بود و هم‌اکنون نیاز به جذب نیرو برای تکمیل چارت دارد. لذا از شما خواهشمندیم پیگیر اجرای مصوبه شبانه‌روزی شدن این درمانگاه‌ها باشید.

2- شما چندین بار به بخش پشتکوه آمدید؛ چه مشکلی حل شد؟ حداقل ترتیبی دهید که کوچه‌های روستا آسفالت شود.

پاسخ روابط عمومی، امور رسانه وفضای مجازی دکتر طهماسبی:
1- با سلام خدمت شهروندان گرامی، در خصوص شبانه‌روزی شدن درمانگاه شهر مشکان و سؤالی که توسط شهروند گرامی پرسیده شده، می‌بایست عنوان کرد دکتر طهماسبی از ابتدای حضور به عنوان نماینده مردم در مجلس، پیگیر این مهم بوده و هر چند تا کنون بنا به قوانین و مقررات وزارت بهداشت موفق به حصول نتیجه مطلوب نگردیده، اما مجدانه در حال پیگیری انجام این امر مهم و ضروری می‌باشند. اما در خصوص مجوزی که شهروند گرامی عنوان فرمود‌ه‌اند، در دوره نماینده قبلی مجلس دریافت شده، باید گفت اگر به تاریخ بالای نامه معاون مجلس وزارت بهداشت توجه فرمایید، این نامه در سال ۹۵ یعنی ابتدای کار نماینده محترم قبلی مجلس صادر گردیده و در مدت چهار سال فعالیت ایشان متأسفانه به رغم صدور مجوز اجرایی نگردیده است. لذا روابط عمومی دکتر طهماسبی به محض ملاحظه نامه، وضعیت اجرایی شدن این نامه را از مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان جناب آقای دکتر آل‌داود پیگیر شد که پاسخ ایشان را در ادامه خدمتتان ارائه می‌نماییم: 

«سلام و خدا قوت، این نامه قبل از زمان حضور من انجام شده بود. بعد از تأیید این نامه، چارت شبانه‌روزی مورد تأیید وزارتخانه قرار نگرفته، هر پایگاه شبانه‌روزی باید ۴ پزشک و ۴ ماما داشته باشد. علت تأیید نشدن آن نیز جمعیت می‌باشد. بیمه برای هر نفر جمعیت سالانه ۶۰ هزار تومان سرانه می‌دهد که این عدد برای کل حقوق کارکنان و مخارج درمانگاه شهر مشکان است. با توجه به جمعیت کم این مناطق (قطرویه و مشکان) عدد پرداختی بسیار محدود و ناچیز می‌باشد. از این رو کفاف پرداخت ۴ پزشک و ۴ ماما در یک سال را نمی‌دهد. (مبلغ پرداختی مبالغی است که بیمه به ازاء هر نفر به دانشگاه می‌پردازد.)

در صورت موافقت وزارت با چنین چارتی، باید دو برابر این مبلغ توسط خود وزارتخانه پرداخت شود که مقرون به صرفه نیست. اگر این مبلغ را بین ۴ پزشک و ۴ ماما تقسیم کند، از نظر پرداختی هیچ کس حاضر به حضور در این شرايط نمی‌باشد.
*****

با توجه به پاسخ ریاست محترم شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز، پر واضح است که مجوز صادر شده در سال ۹۵ غیر کارشناسی و غیر اجرایی می‌باشد‌. اما به هر حال دکتر طهماسبی به جد پیگیر موضوع بوده و هستند و ان‌شاءا... با حمایت مردم و دولت جدید به نتیجه مطلوب دست خواهند یافت.

2- هر چند اعتقاد همه ما بر این است که هر چه خدمت به مردم شریف حوزه انتخابیه انجام گیرد قطره‌ای در برابر عظمت و بردباری و مظلومیت ایشان نیست، اما نماینده محترم در این مدت کوتاه خدمت اقدامات زیادی در خصوص بخش پشتکوه و شهر مشکان در حد امکانات و منابع موجود به انجام رسانیده است؛ از جمله‌: 

۱- تأمین اعتبار و بارها کف‌شکنی چاه‌های آب شرب ‌وتأمین تجهیزات آبرسانی. 

۲- معرفی زمین و اخذ مجوز جهت ایجاد شهرک صنعتی در بخش. 

۳- اخذ کد اختصاصی برای جاده نقاره‌خانه که برای همه بخش از اهمیت بالایی برخوردار است و این پروژه را از یک پروژه بی‌هویت به یک پروژه شناسنامه‌دار قابل دریافت بودجه تبدیل نمود.

۴- تخصیص بیش از 4 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل جاده دسترسی دربیدو و…

آسفالت معابر هم مشکلی کشوری است که عدم تأمین قیر رایگان ‌و کمبود شدید منابع مالی دهیاری‌ها باعث کندی و توقف پروژه‌ها است که البته با فشار نمایندگان اقداماتی در دولت در خصوص تأمین قیر تدارک دیده شده است.

اتاق اصناف
همه نانوایی‌ها پلاستیک را 300 تومان حساب می‌کنند؛ اما نانوایی روبروی ..... هر پلاستیک را ۶۰۰ تومان می‌فروشد. 

اگر ممکن است پیگیری کنید.

پاسخ اتاق اصناف:
با سلام و احترام، مورد در دست پیگیری قرار گرفت.

بنیاد مسکن
لطفاً مزایده زمین را اطلاع‌رسانی کنید و شرایط وام وتسهیلات را بگویید.

در بخش پشتکوه طبق چه قانونی زمین واگذار نموده‌اید؟

پاسخ بنیاد مسکن:
سلام خدمت شهروند محترم، بنیاد مسکن تا کنون به هیچ مسئولی از بخش یا شهرستان زمینی بدون در نظر گرفتن شرایط و مقررات زمینی واگذار نکرده است.

اراضی با شرایط مزایده صرفاً از طریق شهرداری واگذار می‌گردد.

بنیاد مسکن این آمادگی را دارد که به افراد واجد شرایط تسهیلات مسکن در سطح روستاها و شهر قطرویه و مشکان به ميزان 100 میلیون با بازپرداخت 20 سال اعطا نماید.

محیط زیست
گورخرها همه محصولات کشاورزان دهچاه را نابود کرده‌اند و محیط زیست هیچ اقدامی نمی‌کند. چرا؟

پاسخ محیط زیست:
با سلام و احترام خدمت همه کشاورزان و اهالی خوب روستاهای دهچاه و حسن‌آباد، به استحضار می‌رساند حسب قوانین پیشگیری از بروز خسارات حیات‌وحش، می‌بایست مد نظر سازمان محیط زیست و مجاوران مناطق حفاظت شده باشد. لذا در جلسات متعدد مراتب به سازمان ذی‌ربط (جهادکشاورزی) اعلام شده است.

از جمله راهکارهای دفع و پیشگیری، استفاده از حصار در مسیرهای تردد و آسیب می‌باشد. البته سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز اجرای حصارکشی پیرامون محدوده حفاظت شده را از سنوات قبل شروع کرده (محدوده قطرویه) که ان‌شاءا... در ادامه، اولویت با مسیر ارتباطی حسن آباد - دهچاه خواهد بود. 

از کلیه خسارت‌دیدگان مذکور تقاضا می‌گردد مراتب بروز خسارت از ناحیه حیات‌وحش را در اسرع وقت به ادارات جهاد کشاورزی و محیط زیست (بخش یا مرکز شهرستان) گزارش نموده و پس از طی مراحل قانونی(برابر دستورالعمل) نسبت به پرداخت خسارات اقدام خواهد شد.

رئیس شورای شهر نی‌ریز
منتقد محترم! انتقاد شما در اختیار رئیس شورای شهر قرار گرفت. منتظر پاسخ هستیم. 

توزیع برق
1- چرا در بعضی از نقاط شهر اصلاً برق نمی‌رود؟ مانند بولوار سرداران. فرق ما با مردم این مناطق چیست؟

2- نزدیک به نیمی از لامپهای بولوار امام رضا سوخته و کسی پاسخگو نیست. دلیلش چیست؟

شرکت تعاونی کشاورزی دامداران شهرستان نی‌ریز
لطف کنید به مراجعه کنندگانتان بگویید که ماشینهایشان را سرکوچه پارک کنند. همه کوچه را ماشین پارک می‌کنند؛ به طوری که حتی یک ماشین هم نمی‌تواند رد شود. بهتر نیست برایشان یک زمان‌بندی مشخص کنید تا هم مزاحم همسایه‌ها نباشند و هم پروتکلهای بهداشتی رعایت شود؟

فرمانداری
آیا اعتبارات امسال شامل بخش پشتکوه هم می‌شود؟ اکثر ادارات از عدم تخصیص بودجه گلایه‌مند هستند.

نی‌ریزان فارس
1- باسلام، از شما می‌خواهیم که به جای داستانهای تلخ زندگی بعضی از افراد که چاپ می‌شود، از زندگی افراد موفق و بی‌دغدغه هم بنویسید تا دیگران از آنها درس بیاموزند.

نی‌ریزان فارس؛ با سلام و درود فراوان. با تشکر از پیشنهاد جنابعالی، بارها با برخی زوجهای موفق تماس گرفته‌ایم تا راز موفقیت آنها را چاپ کنیم. اما عموماً تمایلی نشان نمی‌دهند. همین جا از زوجهای موفق درخواست می‌کنیم برای انجام مصاحبه، با دفتر هفته‌نامه تماس بگیرند.

2- دستمریزاد به دست‌اندرکاران نشریه بابت انتشار نی‌تاک و بویژه مطلب بسیار جالب احمد‌شاه مسعود شیر دره پنجشیر که واقعاً استفاده بردم.

نی‌ریزان فارس؛ با درود فراوان. از مهرتان سپاسگزاریم و امیدواریم مجله نی‌تاک بتواند ببالد و برای فرهنگ نی‌ریز، فارس و کشور مفید و روشنی‌بخش باشد.

 ادارات، سازمانها و نهادهایی که در این شماره به سؤالات و انتقادات مردمی پاسخ نداده‌اند:

- میراث فرهنگی

- منابع طبیعی

- توزیع برق

- شورای ترافیک

- شرکت تعاونی کشاورزی دامداران شهرستان نی‌ریز

- فرمانداری
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها