تعداد بازدید: ۶۷۲
کد خبر: ۱۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵ - 2021 12 September
آقای وزیر
پس از داستان تلخ سقوط سربازان به دره مرگ در 5 سال پیش، هنوز هم این گردنه شاهد سیاه‌پوش کردن بسیاری از مردمان این دیار و افرادی هستند که به امیدی از بالای گردنه لای‌رز خود را به پایین دره و بختگان می‌رسانند تا از آنجا راهی شهر و دیارشان شوند.
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس: 

فرماندار نی‌ریز معتقد است بسیاری از کسانی که در این مسیر جانشان را از دست دادند بومی نیستند و همین عامل سبب شده تا صدای اعتراض‌شان کمتر شنیده شود و غم از دست دادن عزیزانشان آنها را بی‌صدا کرده است.

گویا به عادت تبدیل شده که فقط رسانه‌های محلی و استانی خبر سقوط، واژگونی و مرگ افراد در این مسیر دهند و واکنشی برای اتمام لاین دوم از سوی مسئولان دیده نشود.

تا قبل از دوم تیرماه ۱۳۹۵ اخبار نی‌ریز آن چندان سر تیتر رسانه‌های داخلی و خارجی نمی‌شد؛ حتی بختگان دومین دریاچه بزرگ کشور با آن بزرگی‌اش و کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس با سنگ‌های چینی و مرمریت نتوانستند نی‌ریز را به کشور، بشناسانند. اما بامداد آن شب تاریک، 21 سرباز که دوره آموزشی خود را در ۰۵ کرمان تمام کرده بودند  و قرار بود از گردنه پر پیچ و خم لای‌رز عبور کنند و به شیراز بروند که ناگهان ناقوس مرگ برایشان به صدا درآمد و اتوبوس آبی‌اشان رنگ آسمانی به خود گرفت.

۲۱ کشته این حادثه سبب شد تا این جاده شهرتی نه کشوری بلکه جهانی یابد.

«#سرباز» بر روی بسیاری از شبکه‌های جهانی ترند شد و اهمیت این جاده تا بدان جا رسید که تقریباً همه مسئولان عالی رتبه کشوری فرمان اصلاح مسیر را دادند و در رأس آن مقام معظم رهبری خواستار اصلاح هر چه سریع‌تر آن شدند.

جاده مرگ در اعتبارات ملی گنجانده شد و قرار بود 1.5 ساله لاین دوم آن ساخته شود.

پس از آن روحانی رئیس جمهور سابق و وزرایش که آن روزها به دنبال بهبود ناوگان هوایی کشوری بودند تازه فهمیدند که هنوز راههای زمینی پرخطری در کشور پهناورمان وجود دارد ! به همین دلیل دستور رسیدگی ملی آن صادر شد و لای‌رز به یک مسئله کشوری مبدل گشت؛ اما پس از آن، سال به سال وعده و وعیدها رنگ باخت تا اینکه به سال پنجم این ماجرا در سال 1400 و تعویض دولت جدید رسیدیم.

مراد هدایت معتقد است علت به بهره‌برداری نرسیدن گردنه لای‌رز کم کار شدن پیمانکار و عدم توجه ویژه اداره کل راه و شهرسازی فارس به این مسیر می‌باشد.

پیمانکار می‌گوید طلبکار است، ولی فرماندار معتقد است چگونه پیمانکار طلب دارد اما در جاهای دیگر به او کار واگذار می‌شود؟

چندی پیش و در شورای ترافیک نی‌ریز میرزایی معاون عمرانی فرمانداری با انتقاد از عملکرد اداره کل راه و شهرسازی  استان نسبت به گردنه لای‌رز گفته بود: در حالی که فاز یک این گردنه هر روز جان بسیاری را می‌گیرد، پیمانکار دو بخش کوچک از این مسیر را بخاطر گرفتن مطالباتش نگه داشته  و اقدام به بازگشایی مسیر نمی‌کند و داد از بی‌پولی می‌زند اما در کمال ناباوری فاز دوم را با قوت و با امکانات بسیار زیاد  شروع کرده است!

چرا اداره کل راه و شهرسازی برای اتمام فاز نخست فکر چاره‌ای نمی‌کند تا هرچه سریعتر فاز نخست افتتاح گردد؟

البته با پیگیری‌های نی‌ریزان فارس مشخص شد که پیمانکار به دادستان شهرستان نی‌ریز وعده داده که تا ظرف ۴۰ روز آینده مسیر را آسفالت کند اما به گفته فرماندار نی‌ریز حتی با تحقق این وعده افتتاح لاین دوم گردنه امکان‌پذیر نیست چرا که هنوز بحث تأیید و نصب علائم راهنمایی و رانندگی که توسط راهداری باید انجام شود در برنامه قرار نگرفته است.

به نظر می‌رسد این مسیر همیشه به دلایل سیاسی نه فنی مورد مناقشه بوده اما بعد از حادثه سربازان عزمی جدی برای ساخت لاین دوم به وجود آمد و در اواخر کار مسعودی نماینده سابق بخشی از مطالبات پیمانکار که حدود ۷ میلیارد تومان بود، پرداخت شد اما باز هم این پروژه به خط پایان نرسید.

فرهاد طهماسبی نماینده نی‌ریز، استهبان و بختگان در آغازین روزهای کار خود در سال گذشته به ما گفت: به پیمانکار اعلام کرده‌ایم که اگر تا دهه فجر ۱۳۹۹ این قضیه را تمام نکند و به ظاهر سازی‌های خود ادامه دهد، سعی می‌کنیم وارد فاز بعدی و فسخ پیمان شویم اما اگر به این نتیجه برسیم که آنها بنا به کار کردن دارند ما نیز از طریق وزارتخانه پیگیر مطالبات آنها خواهیم بود.

بر اساس آنچه که طهماسبی در آن زمان اعلام کرد مطالبه پیمانکار چیزی حدود ۳۷ میلیارد تومان است اما نماینده با زیر سؤال بردن پیشرفت ۹۴ درصدی این پروژه گفته بود: در پیشرفت ۹۴ درصدی اغراق شده و بیش از ۷۰ نیست!

حال یک سال از آن ماجرا گذشته و هنوز خبری از وعده‌های داده شده نیست.

یاراحمدی رئیس اداره راه و شهرسازی با اعلام آخرین پیشرفتهای فیزیکی گردنه لای‌رز گفت: در خصوص پیشرفت فیزیکی گردنه لای‌رز ۱۹ کیلومتر ابتدایی تا سه راهی مشکان تقریباً آسفالت مرحله اول انجام شده و ۳ کیلومتر مرحله دوم آسفالت به اتمام رسیده و مابقی مسیر به زودی آسفالت می‌شود. همچنین از سه راهی مشکان تا قطرویه  در مرحله خاکبرداری و احداث ابنیه فنی می‌باشد.

حالا انتظار می‌رود رستم قاسمی وزیر جدید راه و شهرسازی هر چه سریع‌تر با دستوری ویژه غائله گردنه لای‌رز را خاتمه دهد. 

به نظر می‌رسد در این ارتباط مسئولان اجرایی شهرستان   کاری از دستشان ساخته نیست چرا که این پروژه دارای کد ملی می‌باشد و در اعتبارات استانی و شهرستانی جایگاهی ندارد و حالا تمام نگاه‌ها به وزیر جدید است.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها