تعداد بازدید: ۴۱۱
کد خبر: ۱۰۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵ - 2021 06 September
کتابی برای زندگی امروز
کاوه معین‌فر/ عصر ایران
ابتدا که کتاب را دیدم از طراحی جلد ساده اما دلنشینش خوشم آمد و جمله‌ای که بر روی جلد نوشته بود توجهم را جلب کرد: «بدون این کتاب راحت‌تر زندگی خواهید کرد»!

نگاهی به فهرست کتاب «شهرنشینی برای همه چیز آدابی دارد» کردم و مطالب و موضوعات مطرح شده در آن برایم جالب‌تر شد، گزیده‌ای از فهرست کتاب به این شرح است: همه چیز در مورد عطر؛ همه چیز در مورد قهوه ؛ درباره سرویس بهداشتی؛ آرایش مو بر اساس فرم صورت؛ لباس پوشیدن؛ استفاده از تلفن و تلفن همراه؛ آسانسور؛ ارتباط و اولین برخورد؛ آداب سلام و دست دادن؛ آداب میزبانی و مهمانی و ...

برای هر کدام از عناوین فوق توضیحات مبسوطی ارائه شده و انصافاً به نکات جالب توجه و کاربردی اشاره کرده است، مثلاً از فرق انواع قهوه به لحاظ نوع آماده‌سازی و مواد آن گرفته تا آداب سخن گفتن با موبایل یا آداب غذا خوردن و ...

شاید در نگاه اول به نظر ساده بیاید و یا با خودمان فکر کنیم که ما هم این مطالب را می‌دانیم ولی با خواندن کتاب پی می‌بریم که نکات ریز و ظریفی وجود دارد که تمایز و فرق آدمها را از هم رقم می‌زند.

بهزاد زهرایی (نویسنده کتاب) در مقدمه آن اشاره کرده است: «سالها پیش قرار بود مطالب این کتاب با حضور استاد فقید و نازنینم، دکتر اکبر عالمی دستمایه‌ی برنامه‌ای تلویزیونی شود؛ اما به هزار و یک دلیل نشد. نام کتاب را ایشان پیشنهاد داد که آخرین یادگار استاد برای من بود.»

یکی از بخش‌های جالب کتاب فصل «مهمانی» است، نکات ریز و درشتی در آن ذکر شده است که واقعاً در ارتباطات شخصی تأثیرگذار است، مثلاً:

«در زمان نشستن، شما تابع میزبان هستید، اگر تعارف کردند که جای خاصی بنشینید حتماً رعایت کنید؛ به خصوص در سر میز غذا.» 

«اگر در بین مهمان‌ها پزشک و یا بانکدار وجود داشت، در مورد بیماری و نسخه و وام‌ها از آنها سؤال نکنید» 

«میزبان نباید از پذیرایی و غذای خود تعریف کند. اشاره‌ای به قیمت اقلام نشود» یا « وقتی روی صندلی یا مبل می‌نشینید، برازنده بنشینید، ناگهان روی صندلی نیفتید.» و ...

به هر روی خواندن کتاب «شهرنشینی برای همه چیز آدابی دارد» تجربه آموزنده و لذت‌بخشی است که نگاه و زاویه دیدمان نسبت به بسیاری از مناسبات ارتباطات اجتماعی را روشن‌تر می‌سازد و به عنوان یک شخص که ارتباطات انسانی بخش مهمی از زندگیش است مفید جالب توجه خواهد بود.

نویسنده در پشت جلد کتاب اذعان داشته است: 

«پس از مطالعه‌ی این کتاب در خواهید یافت که چرا ظاهر و رفتار یا سبک زندگی برخی افراد مسحور کننده و به نحو خوبی دلنشین به نظر می‌رسد؛ آنها این راز را می‌دانند که شهرنشینی برای همه چیز آدابی دارد» 

من هم با نویسنده محترم کاملاً موافقم و باید آموخت.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها