تعداد بازدید: ۵۴۵
کد خبر: ۱۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵ - 2021 05 September
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول
این جمله مرحوم آیت ا... سید محمود طالقانی از مبارزان و رهبران انقلاب اسلامی است که در مصاحبه‌ای در ۱۷ بهمن‌ماه 1357(۵ روز قبل از پیروزی انقلاب) با روزنامه اطلاعات آمده  است.

ایشان در این مصاحبه گفته‌اند: «خصوصیت انقلاب اسلامی این است که ما رهبران مذهبی هیچ داعیه حکومت برای خودمان نداریم و نمی‌خواهیم حاکم باشیم. انقلابی است که از همه مردم شروع شده و برای همه هست و هیچ حزب و جمعیت و فردی حق این را ندارد که در انقلاب سهم بیشتری را برای خود قائل باشد و از این جهت حکومت را در انحصار خود در بیاورد.»

البته این موضع گیری را حضرت امام خمینی(ره) نیز قبلاً در پاریس اعلام و در پاسخ به سؤال خبرگزاری آسوشیتدپرس که پرسید: آیا فکر می‌کنید که بعد از سقوط رژیم فعلی شخصاً نقشی در حکومت جدید به عهده بگیرید؟ پاسخ دادند: «خیر، نه میل و رغبت من و نه سن و نه موقعیت من اجازه چنین چیزی را  می‌دهد.»(1)

جمعه این هفته، نوزدهم شهریور،سالروز رحلت آیت ا... طالقانی در سال 1358 است که در سن ۶۹ سالگی بدرود حیات گفت و به سرای باقی شتافت.

ایشان از مخالفان پهلوی اول و دوم بود و از روحانیونی است که در زمره روشنفکران دینی قرار می‌گیرد.

... در نهضت ملی شدن صنعت نفت از هواداران نهضت بود و زمانی که بین دکتر مصدق و آیت ا... کاشانی اختلاف افتاد، نزد آیت ا... کاشانی رفت و گفت: «حضرت آیت ا... دارند زیر پایت پوست خربزه می‌گذارند، مواظب باش. گفتند: نه این طور نیست،من حواسم جمع است.»
سالها بعد از کودتای ۲۸ مرداد به راه‌اندازی جبهه ملی دوم کمک کرد و در سال1340 خورشیدی با همراهی مرحومان مهندس بازرگان و یدالله سحابی حزب نهضت آزادی ایران را که دارای مرامی ملی و مذهبی بود بنیان گذاشت.
پایگاه فعالیت مذهبی و سیاسی‌ ایشان مسجد هدایت تهران بود. در آنجا نیروهای جوان و روشنفکر را دور هم گرد آورد و آنها را تربیت کرد. به خاطر این فعالیت‌ها سالها در دوره پهلوی دوم به زندان‌های طولانی مدت رفت و مدتی نیز تبعید شد. در اوج مبارزات سال ۱۳۵۷ از زندان آزاد شد و به مسجد هدایت بازگشت.
او مفسر قرآن بود و تفسیر «پرتوی از قرآن» را نگاشت. همّ و غمّ طالقانی این بود که اثبات کند اسلام با دموکراسی و آزادی خواهی تضاد ندارد.
 جاذبه‌دار بود و توان ارتباط با گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی را داشت. با قاطعیت مدافع تشکیل شوراها در کشور بود و معتقد بود عمده کار باید به شوراها که منتخب مردم هستند سپرده شود؛ به همین دلیل پس از غائله کردستان در اولین ماه‌های پس از پیروزی انقلاب به سنندج رفت و اولین شورا را تشکیل داد، هرچند متأسفانه عوامل مختلفی موجب شدند  این شورا پایدار نماند و کردستان تا سالها بعد دچار درگیری نظامی شود و عده‌ای کوس جدایی و تجزیه بزنند.
او اولین امام جمعه تهران بود اما طولی نکشیدکه روح بزرگش راهی ملکوت اعلاءشد. روحش شاد و نامش جاودان باد.
شاد و سالم و موفق باشید

پی‌نوشت:
1- خمینی، روح‌ا...(1370) صحیفه نور، جلد دوم، تهران:  سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ص 257

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها