تعداد بازدید: ۵۱۱
کد خبر: ۱۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲ - 2021 29 August
خشکسالی،‌ کمبود علوفه و نهاده‌های دامی سبب شده که دامداران و‌گاوداران دام خود را زودتر از موعد روانه کشتارگاه کنند.
*/ خشکسالی و کمبود علوفه بلای جان دام‌ها
*/ تولید نی‌ریز در سال گذشته: 4200 تن گوشت قرمز و 6700 تن گوشت سفید

سمیه نظری، نی‌ریزان فارس:

این در حالی است که با توجه به آمار منتشر شده توسط مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز از خرداد 1399 تا خرداد امسال، 42 واحد صنعتی مرغ گوشتی یا سایر ماکیان (کبک، بلدرچین، بوقلمون)، 59 واحد صنعتی دامداری و 17 واحد گاوداری صنعتی و 80 واحد گاوداری سنتی فعالیت کرده‌اند و با توجه به وجود 76 واحد صنعتی دامداری و گاوداری، 4200 تن گوشت قرمز و 6700 تن گوشت سفید در شهرستان تولید شده است. 

بر پایه همین آمار شهرستان نی‌ریز با 305 هزار رأس دام، مقام اول فارس را در «اصلاح نژاد دام‌های سبک محلی با دام‌های پرتولید خارجی» به‌منظور تولید بیشتر و کمک به اقتصاد دامداران روستایی داشته است.

طبق آماری که به مناسبت هفته جهادکشاورزی اعلام شد در این واحدهای صنعتی 950 رأس دام سبک و 350 رأس گاو وجود دارد، که در یک‌سال اخیرحدود 22 هزار تن نهاده دامی از جمله جو، ذرت و خوراک دام بین بهره‌برداران دام و طیور توزیع شده و در قسمت مرغداری‌ها نیز امسال برای تخصیص نهاده‌های دولتی، از 120 واحد مرغ گوشتی بازدید میدانی صورت گرفته است.

سهراب قدم‌زن رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت هدف این اداره را عرضه گوشت با کیفیت متناسب با قیمت در بازار اعلام کرد و گفت:‌ «تعیین قیمت گوشت زنده و تأمین آن در صلاحیت مدیریت جهاد کشاورزی است، اما بعد از عرضه گوشت به بازار اداره صنعت، معدن و تجارت بر قیمت و کیفیت آن نظارت می‌کند و تمام تلاش همکاران ما این است که گوشت باکیفیت، جوان و ترجیحاً گوسفند نر در بازار موجود باشد.

شهرداری و دامپزشکی با ارسال لیست کشتار به صورت روزانه به تفکیک نوع دام ذبح شده در اِعمال هر چه بهتر نظارت‌ها همکاری دارند. 

وی قیمت‌ انواع گوشت قرمز را بسته به نوع آنها به شرح زیر اعلام نمود:‌

 لاشه گوسفند و گاو: بین 85 تا 150 هزارتومان متفاوت و به نوع دام بستگی دارد.

لاشه گوسفند نر و ماده سنگین با کیفیت هر کیلو : 120 هزارتومان

لاشه گاو هرکیلو: 120 هزارتومان

لاشه کهره و بره نر (دام سبک) هر کیلو: 150 هزار تومان.

وی همچنین قیمت گوشت سفید در بازار 11 اَمرداد را 36.800 تومان و گوشت مرغ تعاونی را 24.900 اعلام نمود.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها