تعداد بازدید: ۵۴۳
کد خبر: ۱۰۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷ - 2021 29 August
حاصل یکسال تلاش پسته‌کاران
شروع برداشت پسته در سطح 11هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان آغاز شد.
*/ صنایع تبدیلی یک ضرورت

روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی:
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز پیش‌بینی کرد امسال حدود 7500 تن پسته تولید شود. 

علیرضا بصیری گفت: نی‌ریز از دیرباز قطب پسته استان فارس بوده و مقام اول سطح و تولید آن‌ را به خود اختصاص‌داده‌است و در حال حاضر، 12هزار هکتار پسته دارد که 1000 هکتار آن غیر مثمر است.

وی با اشاره به اینکه برداشت پسته در این شهرستان از اواخر مردادماه آغاز شده است و به مدت یک ماه ادامه دارد؛ اظهار داشت: 10درصد از پسته تولیدی به‌صورت کال فروشی برداشت و بقیه محصول پس از فرآوری توسط 17 ترمینال پسته شهرستان به بازارهای داخلی و خارجی صادر‌می‌شود.

او افزود: سرمازدگی، تگرگ، باد و طوفان، نوسانات شدید دمایی و گرمازدگی در سال جاری  باعث کاهش سی تا سی‌و‌پنج درصدی عملکرد این محصول شده است.

بصیری با اشاره به اینکه ارقام مهم پسته شهرستان نی‌ریز شامل اوحدی، احمدآقایی، کله قوچی و اکبری است، ابراز داشت: با توجه به پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف نی‌ریز برای تولید پسته و به علت کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و افت کیفی آن در سالهای اخیر، بسیاری از کشاورزان با ایجاد باغ‌های پسته به تولید این محصول روی‌آورده‌اند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز در پایان با تأکید بر لزوم تکمیل زنجیره تولید این محصول در شهرستان، تصریح‌ کرد: در حال‌حاضر نبود تعاونی پسته‌کاران و مرکز خرید در شهرستان، باعث ‌شده است که پسته تولیدی به استان‌های همجوار چون کرمان ارسال و به ‌نام آنان  صادر شود که در صورت رفع این مشکل و با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در شهرستان، محصولات فرآوری شده با نشان منطقه تولیدکننده محصول، به بازارهای خارجی صادر شده و در نتیجه باغداران از ارزش افزوده این محصول بهره‌مند می‌شوند.


باغات پسته در روستای بشنه/ تابستان 1400
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها