تعداد بازدید: ۵۲۵
کد خبر: ۱۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲ - 2021 22 August
یکی از بخشهای قبوض برق حق بیمه است که رقمی معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشترکان شهری و ۵۰ تومان در ماه از مشترکان روستایی اخذ می‌شود تا اگر حادثه‌ای برای وسایل برقی ایجاد شد افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند.
از اَمرداد سال ۱۳۹۱ قرار بر این بود که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مسأله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی که در خانه پیش می‌آید بیمه شوند؛ اما  آیا هزینه وسایل برقی سوخته شده در اثر نوسانات برقی به مشترک داده می‌شود؟

در حال حاضر ۳۵ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که ماهانه به طور میانگین مبلغی حدود ۳.۵ میلیارد تومان به عنوان حق بیمه در قبض برق پرداخت می‌کنند.

هرچند به دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق، برخی از مشترکان توجهی به آن نمی‌کنند؛ به همین دلیل در هنگام وقوع حادثه از چنین تسهیلاتی بی‌اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمی‌شوند. در مقابل برخی افراد که از ارائه چنین تسهیلاتی آگاه هستند پیگیر دریافت حق بیمه خود می‌شوند که بسیاری از آن‌ها نیز نتیجه رضایت بخشی دریافت نمی‌کنند.

با وجود این‌که بسیاری از مشترکان مبلغ اضافه شده بابت بیمه را در قبوض خود مشاهده کرده‌اند ولی تقریباً هیچ اطلاع‌ رسانی درستی درباره چگونگی استفاده مشترکان از این بیمه انجام نشده و سؤالات زیادی در این زمینه باقی مانده است.

سخنگوی صنعت برق در خصوص خسارت احتمالی به لوازم خانگی به علت قطع برق گفته: شرکت‌های برق منطقه‌ای ساعات محدودیت استفاده از برق را از طریق سایت، سامانه «برق من» اطلاع رسانی می‌‌کنند.

سخنگوی صنعت برق افزود: مشترکان در صورت خسارت به لوازم خانگی، مورد را در سامانه bime.tavanir.org.ir ثبت کنند.

مدیر برق نی‌ریز در این ارتباط می‌گوید: تمامی مشترکین خانگی و تجاری که در قبض برقشان مبلغ بیمه را می‌پردازند مشمول این طرح هستند ‌و می‌توانند در صورت بروز خسارات ناشی از برق واحد خود، درخواست غرامت کنند.

از محمودی پرسیدم که آیا پس از ثبت درخواست، مسئولان به موقع مراجعه خواهند کرد؟ و او گفت: پس از ثبت درخواست و بررسی بیمه اگر مشمول باشند حتماً مراجعه خواهند داشت.

البته در این ارتباط یکی از کارشناسان حوزه برق که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت: اینکه برای خسارات ناشی از قطع و وصل مکرر برق، بیمه وسائل برقی را پوشش می‌دهد یا در حد ادعای رسانه‌ای است تردید دارم چون با مفاد قرارداد بیمه مطابقت ندارد. 
لازم است تا خوانندگان شما که از طریق این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند این مسئله را به شما اعلام کنند که آیا خسارتی به آنان پرداخت شده یا که خیر؟

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها